| کد خبر: 152169 |

بارها و مسافرها، مخاطب خاص قطارها

واگن‌های بار و مسافر در امتداد ریل‌ها حرکت می‌کنند تا نه‌تنها مسافران را به مقصد که بارها را هم به منزل برسانند و از همه مهم‌‌تر چرخ‌های اقتصاد و رفاه را به حرکت درآورند.

تین نیوز

واگن‌های بار و مسافر در امتداد ریل‌ها حرکت می‌کنند تا نه‌تنها مسافران را به مقصد که بارها را هم به منزل برسانند و از همه مهم‌‌تر چرخ‌های اقتصاد و رفاه را به حرکت درآورند.

به گزارش آسمان آبی، طی سه سال فعالیت دولت 500کیلومتر از خطوط راه‌آهن سراسر کشور دوخطه شده که می‌توان این اعداد را نشانه‌ای از عزم دولت برای بهبود شرایط حمل‌ونقل ریلی به حساب آورد؛ علاوه بر این، حدود دوهزار واگن حمل بار به ظرفیت حمل بار اضافه شده که قرار است چهارهزار واگن دیگر نیز اضافه شود تا سهم حمل بار با راه‌آهن به 40میلیون تن تا پایان سال 96 برسد. علاوه بر این، دولت اعلام کرده یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور برمبنای توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور است.

ماده 52 این برنامه برای تقویت اقتصادی حمل‌ونقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه تاکید کرده‌است. از سوی دیگر، در این ماده تاکید شده مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.

ضمنا در ماده 57 همین برنامه دولت مکلف شده به‌منظور تکمیل و اجرای طرح‌های حمل‌ونقل ریلی، دوخطه‌کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع‌السیر علاوه بر مشارکت‌های دولتی- خصوصی و افزایش اعتبارات این حوزه، سالانه یک درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت را برای توسعه طرح‌های حمل‌ونقل ریلی اختصاص دهد.

اما افزایش تقاضا برای گسترش حمل‌ونقل ریلی و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز این صنعت منحصر به ایران نیست، بلکه این تقاضا در سراسر جهان به‌ویژه در مناطق پرجمعیت شهری همواره در حال رشد است، تا آن‌جا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند حتی در مناطقی که با رشد جمعیت روبه‌رو نیستند (اروپا) نیز تقاضای گسترش حمل‌ونقل ریلی رو به افزایش است. 

نکته جالب‌تر در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور افغانستان است که فاقد راه‌آهن سراسری بوده و برای نخستین‌بار دولت این کشور برای ایجاد این شبکه با احداث یک خط 75کیلومتری از منطقه مرزی حیرتان (منطقه‌ای میان افغانستان و ازبکستان) موافقت کرده تا پای این خط هم به کشور همسایه‌ ما باز شود.

بااین‌حال، در کشورمان از یک‌سو با افزایش تقاضا و از سوی دیگر، با افزایش ضرورت برای توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی روبه‌رو هستیم؛ تقاضایی که قرار است علاوه بر رفاه برای ما رشد اقتصادی هم به همراه بیاورد.

 

منبع: آسمان آبی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.