| کد خبر: 152140 |

حمل‌و‌نقل ریلی، زیرساخت توسعه اقتصادی

نقش حمل‌و‌نقل را می‌توان در سوق‌دادن اقتصاد به‌سمت رقابتی‌شدن، کاهش هزینه‌های تمام‌شده کالا برای مصرف‌کننده و به‌صورت کلی در توسعه اقتصادی به‌راحتی ترسیم کرد.

تین نیوز

نقش حمل‌و‌نقل را می‌توان در سوق‌دادن اقتصاد به‌سمت رقابتی‌شدن، کاهش هزینه‌های تمام‌شده کالا برای مصرف‌کننده و به‌صورت کلی در توسعه اقتصادی به‌راحتی ترسیم کرد.

به گزارش نشریه آسمان آبی، مزایای حمل‌و‌نقل ریلی و مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای به‌سادگی نشان‌دهنده این مطلب است که برای توسعه اقتصادی بایجادهد با عقب‌ماندگی موجود در این بخش مبارزه کرد.

توسعه زیرساخت‌های لازم در سیستم حمل‌و‌نقل بر توزیع جمعیت و تمرکززدایی در شهرهای پرجمعیت نیز تاثیرگذار است و با توسعه سیستم حمل‌و‌نقل ریلی می‌توان از ظرفیت اقتصادی مناطق بیشتری بهره برد.

در کنار این مسائل توسعه‌نیافتگی حمل‌و‌نقل ریلی در حوزه‌های درون‌شهری و برون‌شهری ما را بیشتر به حمل‌و‌نقل خودرویی و هوایی متکی کرده که مصرف سوخت و آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشور را بسیار بالا برده است؛ به‌طور کلی، در این شرایط از کل ظرفیت مناطق کشور به‌درستی استفاده نمی‌شود و سیستم ما به یک نظام تمرکزگرا تبدیل شده که شاهد شکل‌گیری جمعیت، صنعت و سرمایه در کلانشهرهای کشور بوده‌ایم.

مادامی که اتکای ما در زمینه حمل‌و‌نقل به ترابری هوایی و جاده‌ای باشد، وابستگی به قطعات و اقلام بخش هوایی و خودرو مشکلاتی و هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کند که با توسعه سیستم حمل‌و‌نقل ریلی به‌راحتی مرتفع خواهند شد.

متاسفانه در سال‌های گذشته، چه در این دولت، چه در دولت‌های پیشین، توجه لازم به حمل‌و‌نقل ریلی نشده است. دولت‌ها آن‌طور که باید به قوانین مصوب در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی پایبند نبوده و گام‌های جدی در زمینه توسعه این شیوه حمل‌و‌نقل درون و برون‌شهری انجام نداده‌اند.

گفتنی است بخش دولتی توان لازم برای توسعه این بخش را ندارد و از سوی دیگر، عقب‌ماندگی بخش حمل‌و‌نقل ریلی به‌دلیل استفاده‌نکردن از توان بخش غیر‌دولتی در این حوزه است.

سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل ریلی پرهزینه و تقریبا میان‌مدت تا بلند‌مدت است که مانعی برای حضور بخش‌خصوصی در این حوزه شده است؛ در حقیقت، این دولت در ادوار گذشته بود که نتوانسته انگیزه بخش‌خصوصی برای ورود به این بخش فراهم کند.

پس می‌توان با جرئت گفت منابع بخش دولتی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی کافی نیست، استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در این حوزه بسیار ضروری به نظر می‌رسد و مادامی‌که ضرورت استفاده بیشتر از این بخش برای دولت مسجل نشود، ما شاهد تحمیل هزینه‌های بسیاری بر اقتصاد کشور هستیم.

 

منبع: نشریه آسمان آبی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.