| کد خبر: 150868 |

◄ چرا قطارهای دوطبقه بهتر است؟

مزیت قطارهای دوطبقه اشغال کمتر سطح خط آهن است. یک قطار دوطبقه اندازه دو قطار یک طبقه مسافر می‌برد و همین باعث خواهد شد اشغال خطوط راه آهن کاهش و افزایش سرعت اتفاق بیفتد.

تین نیوز

شهریور ماه امسال علی بدرشکوهی فرماندار سابق شهرستان بستان‌آباد در آیین معارفه فرماندار جدید شهرستان بستان‌آباد با اشاره به آخرین وضعیت خط آهن میانه- بستان آباد گفت: تحقق کامل این پروژه، فصل جدیدی در توسعه شهرستان و استان ایجاد می‌کند و به احتمال زیاد، خط یک خط ریلی این مسیر در طول دو ماه آینده زیر بار ترافیک برود.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز، یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: نکته‌ای که موجب شده از ظرفیت خط‌ آهن تهران میانه-تبریز نتوان استفاده حداکثری کرد، عدم امکان استفاده از قطارهای دوطبقه مسافری است. چون تونل‌های راه‌آهن در شهرستان میانه با استاندارد 60 سال پیش و قطارهای یک‌طبقه هستند.
وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای تعریض این تونل‌ها افزود: مزیت قطارهای دوطبقه اشغال کمتر سطح خط آهن است. یک قطار دوطبقه اندازه دو قطار یکطبقه مسافر می‌برد و همین باعث خواهد شد اشغال خطوط راه آهن کاهش و افزایش سرعت اتفاق بیفتد.
این کاربر خاطرنشان کرد: با اتصال راه‌آهن رشت، اردبیل، ارومیه در آینده‌ای نزدیک، ترافیک خط آهن تهران تبریز بسیار بالا خواهد رفت و دولت از الان باید با اتخاذ همین راهکارهای ساده سیگنالینگ، دوخطه کردن، برقی کردن خطوط‌ و ... ظرفیت تردد خط را  به نحو مطلوب برساند.
این کاربر یادآور شد: 20 سال پیش قطار تهران-میانه 4.5 ساعته مسیر را طی می‌کرد اما الان با افزایش ترافیک و ظرفیت محدود خط، این مسیر را هفت ساعته طی می‌کند.
وی گفت: شاهد همین اتفاق در خط آهن مشهد-تهران نیز هستیم؛ چند ده سال پیش قطار این مسیر را 9 ساعته طی می‌کرد ولی الان از 13 تا 11 ساعت کمتر نمی‌رود.

 به گفته وی مسیر مشهد یا باید سه خطه-چهار خطه شود و یا با برقی کردن سرعت را افزایش دهیم که به‌نظرم خط تهران مشهد باید سه‌خطه شود چون اکثر سفرهای این مسیر به صورت  مبدا و مقصد مشهد و تهران است که می‌توان مانند سیستم بی‌آرتی یک خط قطار مخصوص سیر از تهران تا مشهد بدون توقف گذاشت تا مسیر را هفت ساعته برود.
به گفته این کاربر همچنین می‌توان مثل بی‌آرتی در آینده خطوط آهن ویژه برای مقاصد و مبداهای پرتقاضا پیش‌بینی کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.