| کد خبر: 150813 |

مدیرعامل شرکت نورالرضا

◄ زیرساخت، تعیین‌کننده افزایش ضریب اشغال شبکه مسافری است

بر اساس امکانات موجود از ظرفیت شبکه ریلیِ مسافری استفاده بهینه‌ای می‌شود. درواقع استقبال مسافر به کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها بستگی دارد. به این معنی که اگر ناوگان ریلی هم مثل ناوگان هوایی نوسازی و تجهیز می‌شد، مردم نیز به سمت استفاده از قطار می‌رفتند.

تین نیوز

نظم‌یافتگی فضاهای شهری و بین‌ شهری کشور از سویی و توجه به مسائل زیست‌محیطی و امنیتی در سفر، باعث می‌شود تا حمل‌ونقل ریلی در همه جای جهان به پیشرفت قابل توجهی دست یابد. کشور ما نیز در طول سال‌های اخیر همواره در تلاش بوده تا صنعت ریلی را به ضرایب رشد جهانیِ آن نزدیک کند. راه‌آهن با همکاری شرکت‌های بخش خصوصی تلاش‌های بسیاری را در طول سالیان اخیر آغاز کرده اما حاصل این تلاش‌ها به زعم بخش خصوصی تلاش‌های متکی به نتیجه‌ای نبوده است و ضریب رشد شبکه مسافری رشد محسوسی را تجربه نکرده است.

به گزارش تین‌نیوز،  مدیرعامل شرکت مسافری نورالرضا در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بر اساس امکانات موجود از ظرفیت شبکه ریلیِ مسافری استفاده بهینه‌ای می‌شود. درواقع استقبال مسافر به کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها بستگی دارد. به این معنی که اگر ناوگان ریلی هم مثل ناوگان هوایی نوسازی و تجهیز می‌شد، مردم نیز به سمت استفاده از قطار می‌رفتند.

احمدرضا صبری با اشاره به ضرورت کاهش قیمت‌ها در مقایسه با خدمات شبکه جاده‌ای گفت: این کاهش قیمت بستگی به عوامل مختلفی دارد. فاصله هزینه و درآمد شرکت‌ها باید در نقطه سودآوری قرار بگیرد تا آنها هم بتوانند قیمت‌های خود را تعدیل کنند. از طرفی این صنعت کم‌رونق به کمک دولت نیز قطعا نیازمند است.

مدیرعامل شرکت نورالرضا ادامه داد: اگر چرخ حمل‌ونقل ریلی چه در بخش بار و به‌ویژه در بخش مسافری به خوبی بچرخد، سرعت قطارهای ما نباید از 140 کیلومتر در ساعت کمتر باشد. اما هم‌اکنون نهایت سرعت قطارهای ما 140 کیلومتر در ساعت است که در مقایسه با سرعت نرمال جهانی که 350کیلومتر در ساعت است رقم بسیار پایینی است. سرعت، عامل بسیار مهمی در استقبال مسافر از سفر ریلی است. اگر مردم بدانند قطاری هست که با سرعتی بیشتر از خودوی شخصی‌شان آنها را به مقصد می‌رساند، قطعا به جای به جان خریدن خطرات جاده از قطار استفاده می‌کنند.

صبری افزود: بنابراین با توجه به کیفیت موجودِ امکانات ریلی، استقبال مردم به نظر من حتی خوب هم هست. ضمن ایننکه معتقدم کیفیت امکانات در سطح بسیار ضعیفی است. مسیری را که می‌توان با قطار سریع‌السیر 3 الی 4 ساعت طی کرد، نباید در عرض 10 ساعت طی شود. حتی مسیرهای ریلی پرترافیکتر ایران مثل مسیر تهران-اصفهان هم مشمول این قاعده میشوند.

احمدرضا صبری با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته‌ای مثل انگلستان و چین در فروش بلیت قطارهای بین شهری گفت: در این کشورها بلیت قطار درست مانند بلیت مترو به فروش می‌رسند. یعنی آن‌قدر شبکه ریلی گسترده است و بازار پررونقی دارد که در لحظه حرکت قطار هم می‌توانید اقدام به تهیه بلیت کنید. در ایران اما مشکل اصلی عدم  حمایت دولت از حمل‌ونقل ریلی است که ایجاد مشکل کرده و این صنعت را در حالت رکود نگه داشته است.

او افزود: توسعه حمل ونقل ریلی در دنیا با حمایت دولت‌ها ممکن شده است. آنها از طریق اعطای وام و یارانه و ریل‌گذاری با کیفیت بالا توانسته‌اند شبکه ریلی را گسترش دهند و کیفیت ارائه خدمات را بالا ببرند و با سرعت قابل توجهی نیز حرکت کنند که از این طریق هم قیمت ارائه خدماتشان در حد قابل قبولی است. اما در کشور ما این روند اصلا وجود ندارد. راه‌آهن دستش در جیب بخش خصوصی است چراکه برای توسعه صنعت ریلی دولت باید تسهیلات بدهد نه اینکه شرکت‌ها ملزم به بالا بردن کیفیت خدمات‌شان بدون کمک دولت باشند.

مدیرعامل شرکت مسافری نورالرضا ادامه داد: اگرهم شرکتی از کیفیت خوبی در ارائه خدمات خود برخوردار است، این پیشرفت را تماما باید به حساب تلاش بخش خصوصی گذاشت. در کشور ما اما دولت‌ها یا خودشان ناتوانند در ارائه خدمات یا اینکه نمی‌خواهند خدمات خاصی به صنعت ریلی ارائه دهند.

احمدرضا صبری در پایان، تلاش راه‌آهن در سالیان اخیر و در توسعه خطوط ریلی را قابل توجه دانست و افزود: راه‌آهن وقت بیشتری برای توسعه صنعت ریلی گذاشته و ارتباطات خوبی با شرکت‌ها ایجاد کرده است. ارتباط تنگاتنگی که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کما این‌که دولت از اعتبار و سرمایه لازم برای اختصاص به توسعه این صنعت هم برخوردار است اما نمی‌داند که این سرمایه را کجا هزینه کند و می آید آن را به بخش‌هایی می‌دهد که نیازی به سرمایه‌گذاری ندارند.

شرکت نورالرضا در مسیرهای تهران-شیراز، کرج-مشهد، اصفهان-مشهد و تهران-مشهد یک روز در میان یا هرروز قطارهای مسافری را اعزام می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.