| کد خبر: 150343 |

◄ برگزاری دوره‌های آموزشی ریلی با کمک ایتالیایی‌ها

براساس سیاست‌های کلی و کلان کشور، 30 درصد حمل بار و 20 درصد جابه‌جایی مسافر بر عهده راه‌آهن قرار دارد و برای تحقق این دو هدف بسیار بزرگ و کلیدی، باید اقدامات بزرگی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی ریلی انجام شود.

تین نیوز

 نشست خبری با موضوع معرفی دوره‌های آموزشی ریلی و توسعه همکاری‌های راه‌آهن ایران-ایتالیا و دانشگاه علم‌وصنعت ایران برگزار شد.

این نشست با سخنرانی نورالله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن که به جای مدیرعامل راه‌آهن آمده بود، نینو سینگولانی (Nino Cingolani) مدیر پروژه‌های بین‌الملل راه‌آهن ایتالیا، سید سعید فاضل رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت ایران، محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه علم‌وصنعت ایران کار خود را پایان داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن ج.ا.ا در این نشست گفت: یکی از پل‌های ارتباطی قطب‌های اقتصادی جهان در آسیا و اروپا قرار دارد و کشور ما در صورت داشتن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این زمینه، یکی از کشورهای مهم ترانزیت کالا در جهان می‌تواند باشد.

نورالله بیرانوند با اشاره به تحولات 3 دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و تحولات تکنولوژیک گفت: ارزش ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی، در یک دوره 26 ساله از 1990 تا 2016 میلادی، از کمتر از 6 تریلیون دلار در سال به مرز 19 تریلیون دلار در جهان رسیده است.

بیرانوند ادامه داد: بر اساس سیاست‌های کلی و کلان کشور، 30 درصد حمل بار و 20 درصد جابه‌جایی مسافر بر عهده راه‌آهن است و برای تحقق این دو هدف کلیدی، باید اقدامات بزرگی انجام شود.

بیرانوند سرعت بالای حمل بار از طریق راه‌آهن را یکی از مزایای استفاده از خطوط ریلی دانست و گفت: برای حمل یک محموله با کشتی بین دو قاره به 56 روز زمان نیاز است، درحالی که همان محموله با ریل می‌تواند در مدت 12 روز جابه‌جا شود.

بیرانوند تحولات اقتصاد جهانی و فناوری از یک سو و نقش محدود راه‌آهن ایران در جابه‌جایی بار و مسافر از سوی دیگر را دو عامل مهم  تحول اساسی و جدی در صنعت ریلی کشور دانست و افزود: به همین دلیل در سال‌های اخیر حرکات زیادی در این زمینه شکل گرفته و همکاری مشترک با راه‌آهن‌های دیگر از جمله روسیه و ایتالیا از جمله این همکاری‌های جدید است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل افزود: هم‌اکنون دانشجویان زیادی در دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت مشغول یادگیری تحولات بنیادین صنعت ریلی از طریق مدرسان ایتالیایی هستند و امیدواریم با تزریق این دانشجویان به بدنه راه‌آهن و شرکت‌های همکار و متصل، صنعت ریلی ایران متحول شود.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی راه‌آهن ایران با دیگر کشورها گفت: این همکاری‌ها باید با انتقال دانش فنی، به‌ویژه با همکاری ایتالیا که تجربه بسیار خوبی در زمینه‌ توسعه خطوط پرسرعت ریلی و توسعه منابع انسانی دارد، صورت بپذیرد چراکه انتقال دانش فنی، یکی از ارکان و شروط ما برای همکاری‌های دوجانبه با دیگر کشورها بوده است.

معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن تاکید کرد: راه‌آهن حمایت خود را از همکاری‌های دانشگاهی اعلام می‌کند و همچنین امیدواریم این دوره‌های آموزشی تداوم یابد و برای طراحی دوره‌های آموزشی دیگر با ایتالیا و دیگر کشورهای صاحب فناوری آمادگی کامل داریم.

رییس دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت ایران نیز در این نشست گفت: این دانشگاه با شرکت راه‌آهن ایتالیا مثل گذشته همکاری خود را ادامه خواهد داد که در راستای همین همکاری‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای انسانی در این حوزه کرده‌ایم.

سیدسعید فاضل افزود: برای توسعه همکاری‌های مشترک، امروز قرارداد سه‌جانبه‌ای بین دانشگاه علم‌وصنعت با شرکت راه‌آهن و دانشگاه ایتالیا در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک به امضا رسید.

فاضل با اعلام این خبر که اولین دوره آموزشی از مردادماه امسال در دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت شروع می‌شود، اظهار کرد: برای حضور در این دوره اقدام به برگزاری آزمون ورودی کرده‌ایم که 700 نفر برای شرکت در این دوره انتخاب شده‌اند.

رییس دانشکده مهندسی راه‌آهن تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کل این دوره مشترک شامل 20 دوره آموزشی است که 14 دوره دیگر نیز برگزار خواهد شد.

فاضل ادامه داد: علاوه بر این دوره‌های حضوری، دوره‌های غیرحضوری و مجازی نیز برگزار می‌شود که تاکنون 4 دوره آن برگزارشده و برنامه‌ریزی برای برگزاری دو دوره دیگر در دستور کار است.

وی مدرسان این دوره را از متخصصان ایتالیایی و اساتید دانشگاهی ایران دانست و یادآور شد: با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی دانشگاه، این دوره به‌صورت هم‌زمان در سراسر دنیا قابل‌مشاهده است.

محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران، سخنران دیگر این نشست بود که ضمن بیان این نکته که شرکت‌های راه‌آهن در کشورهای توسعه‌یافته و صاحب راه‌آهن صاحب دانشگاه هستند، اظهار کرد: در ایران شرکت راه‌آهن اختصاصاً دانشگاه ندارد، ولی دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت ایران با همکاری این شرکت راه‌اندازی شده است.

برخورداری، برگزاری این دوره آموزشی را بر عملکرد کاربرد و بهره‌وری راه‌آهن مؤثر دانست و ادامه داد: در ایران شرکت راه‌آهن اختصاصاً دانشگاه ندارد، ولی دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری این شرکت راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به همکاری این دانشگاه با شرکت راه‌آهن ایتالیا، خاطرنشان کرد: برگزاری این دوره آموزشی تأثیر زیادی بر عملکرد کاربرد و بهره‌وری راه‌آهن خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین ولی پور 0 0

    با سلام ضمن خسته نباشی از مسوولان راه آهن تقاضا میکنم که یک برنامه ای را ترتیب بدهند که نیروهائی که در راه آهن مشغول بکار هستند و دارای استعداد و مدرک تحصیلی هستند از این نیروها در مشاغل فنی استفاده کنند . راه آهن در سال‌های گذشته طرح خوبی به عنوان قابلیت سازی اجرا کرد و نود درصد این نیروها نه فنی بودند و بیشتر این نیروها از طریق واسطه جذب راه آهن شدند در حالی که هستند در راه آهن که به صورت شرکتی مشغول بکار هستند ولی چون در حق این نیروها اجحاف میشودطرف میلی به کار کردن ندارد .