| کد خبر: 150029 |

واکنش دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به اظهارات معاون ناوگان راه‌آهن

◄ برچسب فضاسازی پوپولیستی به بخش خصوصی حاصل نگاه آمرانه دولت است

متاسفانه با گذشت بیش از یک دهه از خصوصی‌سازی در حمل‌ونقل ریلی، همچنان در تبیین مبانی و اصول اولیه خصوصی‌سازی دچار چندگانگی مفهومی هستیم

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در واکنش به اظهارات اخیر معاون ناوگان راه‌­آهن در خصوص مصوبه اخیر شرکت راه­‌آهن در زمینه هزینه تعمیرات جاری واگن‌های باری گفت: متاسفانه با گذشت بیش از یک دهه از خصوصی‌سازی در حمل‌ونقل ریلی، همچنان در تبیین مبانی و اصول اولیه خصوصی‌سازی دچار چندگانگی مفهومی هستیم.

مجید بابایی افزود: از یک سو بر رقابتی شدن بخش ریلی تاکید می‌­کنیم. مکرر تاکید شده است که دولت نباید رقیب بخش­ خصوصی باشد بلکه این دو شریک تجاری یکدیگرند. اما آنچه در عمل رخ می‌­دهد با این ادعاها تفاوت بسیار دارد.

او اضافه کرد: اینکه دولت تلاش کند تعرفه دسترسی به شبکه ریلی و جاده‌­ای یکسان شود،هدفی است مبتنی بر تبصره 2 از ماده 6 قانون دسترسی به شبکه ریلی و به منظور افزایش توان رقابتی حمل­ ونقل ریلی و نه طبق گفته معاون ناوگان راه‌آهن «مساعدت راه‌آهن به بخش خصوصی» که بخش مهمی از این کاهش حق دسترسی منجر به کاهش تعرفه حمل ریلی شده  تا در رقابت با جاده از توان بالاتری برخوردار باشد و یا اینکه صرف افزایش سایر هزینه‌های بخش نظیر نرخ مالکانه لکوموتیو شده است.

بابایی اضافه کرد: تبصره 2 از ماده 6 قانون دسترسی به شبکه ریلی تاکید می‌کند: با توجه به مزیت‌­های حمل‌­ونقل ریلی و در صورت عدم تکافوی نرخ بهره‌برداری برای تامین هزینه‌­های نگهداری شبکه، دولت می‌تواند از سال 1385 اعتبارات مورد نیاز این شیوه از حمل‌ونقل را همانند هزینه­‌های نگه‌داری تاسیسات زیربنایی سایر شقوق حمل­ ونقل, در بودجه­ های سنواتی از محل صرفه­ جویی مصرف سوخت منظور نماید.

او خاطرنشان کرد: البته این کاهش حق دسترسی را بایستی در کنار افزایش سایر هزین‌های بخش نیز بررسی کرد. به‌عنوان مثال در حالی که 70 درصد از مجموع لکوموتیوهای فعال در حمل‌ونقل ریلی در مالکیت شرکت راه­‌آهن است افزایش نرخ مالکانه لکوموتیوها که هم‌اکنون سهم آن از مجموع تعرفه ریلی به 44.2 درصد رسیده است جای تامل دارد.

بابایی افزود: همین مصوبه اخیر و اعلام نرخ 10 ریال برای تعمیرات جاری واگن‌­های باری عبوری که هزینه‌های تعمیرات جاری شرکت‌های ریلی را چند برابر کرده­  موید همین سیاست یک بام و دو هوا است.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل­‌ونقل ریلی ادامه داد: در خصوص مصوبه اخیر شرکت راه‌آهن، هیچ‌گونه هماهنگی قبلی با انجمن و شرکت­‌های حمل‌ونقل­ ریلی صورت نگرفته است. بدیهی است شرکت راه­‌آهن در اتخاذ تصمیمات خود مستقل و مختار است مگر­ اینکه مصوبه‌­ای منافع طرف­ مقابل و بخش­ خصوصی را به‌طور مستقیم تحت­‌الشعاع خود قراردهد که در این‌صورت منطق قراردادهای فی­مابین و روح حاکم بر خصوصی‌­سازی حکم می‌کند قبل ازاتخاذ چنین تصمیمی بخش­ خصوصی هم در فرایند تصمیم­‌سازی مشارکت داشته باشد و به نوعی توافق دوطرفه حاصل شده باشد که در خصوص این مصوبه هماهنگی و توافق با انجمن و شرکت­‌ها به هیچ شکلی انجام نشده­ است.

بابایی اضافه کرد: برابر محاسبات ما در انجمن که به‌اتفاق همه شرکت‌­ها صورت گرفته، این مصوبه هزینه شرکت‌ها را در این بخش چند برابر کرده است و این‌که گفته می­شود نرخ جدید با افزایش، همراه نیست برای ما جای سوال دارد. بر همین اساس تقاضا داشتیم به‌منظور تجدید نظر در این مصوبه، طی جلسه‌ای مشترک، موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی مجدد قرار گیرد که با انجام هماهنگی‌های لازم، این جلسه طی هفته جاری برگزار خواهد ­شد.

او با تاکید بر این‌که انتظار ما در بخش­ خصوصی، تغییر نگاه دولت از آمرانه به رویکرد مشارکتی است گفت: این‌که اعتراض بخش­ خصوصی به برخی رفتارهای یک‌سویه را فضاسازی پوپولیستی بنامیم نشان از ادامه همان نگاه آمرانه دارد که نمی‌تواند محرک مناسبی در جهت آزادسازی پتانسیل مشترک هم­کاری دولت و بخش خصوصی باشد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.