| کد خبر: 149947 |

معاون ناوگان راه‌آهن، انتقادات بخش خصوصی را رد کرد

◄ هزینه تعمیرات واگن‌های باری قبلاً هم پرداخت می‌شد

شرکت‌ها در سال گذشته هم هزینه تعمیرات جاری واگن‌های باری عبوری را پرداخت می‌کردند. این مبلغ در قالب 35 قراردادی بود که سال به سال منعقد و از طرف شرکت‌ها پرداخت می‌شد. قبلاً حتی تضامین برایش جابه‌جا می‌شد و شرکت‌ها ماه به ماه باید برای این کار صورت وضعیت می‌دادند. حال ما همه این‌ها را تجمیع کردیم و در غالب تعرفه 10 ریالی، همان مبالغ را از شرکت‌ها می‌ستانیم.

تین نیوز

شرکت راه‌آهن اخیرا مصوبه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن، هزینه تعمیرات جاری واگن‌های باری عبوری بر مبنای تن‌کیلومتر بار جابه‌جا شده، از بخش خصوصی گرفته می‌شود. این قانون، محل اختلاف‌نظر و دیدگاه مسئولان دولتی در راه‌آهن و کارشناسان و شرکت‌های بخش خصوصی صنعت ریلی کشور شده است.

شرکت‌ها از سویی مخالف جدی این قانون جدید هستند و بخش دولتی نیز تمام‌قد از مصوبه خود دفاع می‌کند. بخش خصوصی از عدم آگاهی قبلی درباره این مصوبه سخن می‌گوید و حداقل اقدام ممکن را مشورت گرفتن از انجمن‌های خود برای تصویب قوانین می‌داند و به دریافت این هزینه معترض است، حال‌آنکه راه‌آهن این اقدام را سیاست جدیدی نمی‌داند که شرکت‌ها از آن مطلع نبوده باشند.

به گزارش تین‌نیوز، معاون ناوگان راه‌آهن درباره این مصوبه  به خبرنگار ما گفت: شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی (باری) در سال گذشته هم این مبلغ را پرداخت می‌کردند. این مبلغ در قالب 35 قراردادی بود که سال‌به‌سال منعقد و از طرف شرکت‌ها پرداخت می‌شد. قبلاً حتی تضامین هم جابه‌جا می‌شد و شرکت‌ها ماه‌به‌ماه باید برای آن صورت وضعیت می‌دادند. حال همه این‌ها تجمیع شده و در قالب تعرفه 10 ریالی، همان مبالغ  از شرکت‌ها دریافت می‌شود.

بابک احمدی افزود: در سال گذشته مابه‌ازای تعمیرات واگن‌ها از جمله هزینه قطعات مصرفی و... به مبلغ 300هزار تومان از شرکت‌ها دریافت و همه هزینه‌ها طی فاکتوری از شرکت‌ها گرفته می‌شد. همین مبالغ یا بیش از آن را هم امسال هزینه می‌کنیم. هزینه تأمین قطعات مصرفی که با شرکت‌ها قرارداد بسته می‌شود، سال گذشته برای راه‌آهن 18میلیون تومان تمام شده است و مبلغ 300هزار تومان خدمات جاری برای 24000 واگن هم حدوداً 7 میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی این هزینه‌ها سال‌به‌سال  افزایش می‌یابند اما این عدد 300هزار تومانی که از شرکت‌ها دریافت می‌شود، مدت 4 سال است که ثابت است. یعنی حدود 18 تا 19 میلیارد تومان هزینه قطعات مصرفی مثل ترمز، لوله هوا، شمشیرک و... در سال گذشته بوده است.

احمدی ادامه داد: حال برخی انتقاد داشتند که خودِ راه‌آهن این قطعات را گران خریده است و بعضاً خود شرکت‌ها می‌رفتند و اقدام به خرید قطعاتی مثل کفش ترمز و... می‌کردند. وقتی این اتفاق می‌افتاد شرکتِ کذایی در نازل‌ترین سطح کیفی، محصول را خریداری کرده و تحویل انبار مرکزی داده بود و به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین صنایع کشور روز به روز در جهت افت کیفیت خدمات خود پیش می‌رفت.

معاون ناوگان راه‌آهن در توضیح مصوبه جدید افزود: راه‌آهن هم‌اکنون  در جهت ساده‌سازی امور و ایجاد شفافیت حرکت کرده‌ است. طبق این مصوبه  10 ریال به ازای هر تن‌کیلومتر باید به هزینه شرکت‌ها اضافه شود. سال گذشته مجموعاً حدود 27 میلیارد تومان هزینه براساس تن‌کیلومتر از شرکت‌ها دریافت شده که 2 یا 3 میلیارد تن‌کیلومتر از این مقدار مربوط به امور ترانزیتی است و در حساب‌وکتاب‌های داخلی گنجانده نمی‌شود. پس 24 یا 25 میلیارد تومان هزینه فاکتور شده برای شرکت‌ها است که اگر کیلومتری 10 ریال محاسبه می‌شد این رقم به 24.5 میلیارد تومان می‌رسید و راه‌آهن همان 24 میلیارد را فاکتور کرده پس هزینه‌ای اضافه نشده است.

احمدی اضافه کرد: توجه داشته باشید که  این مبلغ  فقط فاکتور شده و بیش از فاکتور یک سال را از شرکت‌ها طلب داریم. نکته دوم این است که شرکت‌ها گفته‌اند که هزینه‌ها بالا است و حمل‌ونقل ریلی باری، اقتصادی نیست. من این حرف را اصلاً قبول ندارم چون با این تغییرات و مساعدت‌هایی که راه‌آهن داشته این بخش به‌شدت اقتصادی است. کما اینکه اگر این حوزه اقتصادی نبود سرمایه‌گذار اصلا وارد این فعالیت نمی‌شد.

احمدی با اشاره به اینکه تعرفه حق دسترسی به ریل در سال 91 که 297 ریال بوده است، گفت: این رقم هرسال باید متناسب با تورم بالا می‌رفت؛ اما در طول این سال‌ها حتی برعکس سیر نزولی هم داشته است. ما از 297 ریال در سال 91 به 167 ریال در سال 96 رسیده‌ایم. و این رقم طبق افزایش تورم باید 600 ریال باشد و به نصف رقم اولی در سال 91 هم رسیده است. این‌ها نمونه‌هایی از مساعدت راه‌آهن به بخش خصوصی است. حال این درست است که فعالان ریلی از شرایط موجود انتقاد کنند؟

این مقام مسئول، معتقد است که عموم شرکت‌های ریلی و حتی انجمن ریلی هم در این مورد در جریان بودند و این‌که می‌گویند درباره تصویب این مصوبه در راه‌آهن اطلاع نداشته‌اند هم نوعی بی‌انصافی است. ما حتی از شرکت‌ها در این زمینه گله هم کردیم در این مورد. هزینه‌های راه‌آهن برای شرکت‌ها به یک‌چهارم هزینه‌های سابق رسیده است؛ حال به‌جای اینکه فعالان بخش خصوصی از این فرصت‌ها استفاده کنند اعتراض می‌کنند. آن‌هم برای هزینه‌هایی که در سال‌های قبل هم وجود داشته است.

احمدی درباره دلایل تصویب این مصوبه اضافه کرد: اساساً ساده‌سازی مفاهیم و تلاش برای از میان برداشتن بروکراسی اداری باید وظیفه ما باشد. ما به انجمن ریلی پیشنهاد کرده‌ایم که جلسه‌ای بگذاریم و این موارد را بررسی کنیم و مطمئناً اگر کاهش هزینه شرکت‌ها و رشد آن‌ها را سرلوحه کار خود قرار نمی‌دادیم؛ به سمت کاهش تعرفه‌ها پیش نمی‌رفتیم. ما درآمدهای خود را برای توسعه این بخش پایین آورده‌ایم واقعاً شرکت‌ها با اعمال قوانین جدید و مثبت در ریل توسعه هم قرارگرفته‌اند. پس خواهش ما دوری از فضاهای پوپولیستی است و از شرکت‌ها می‌خواهیم واقعیت‌ها را ببینند.

                                                       

بابک احمدی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.