| کد خبر: 148708 |

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت البرزنیرو

◄ دردسرهای بیمه بیش‌تر از مالیات است

اگر از شرکت‌ها درباره نحوه قانون‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی بپرسید گلایه زیادی درخصوص قوانین مربوط به مالیات و بیمه و... دارند. به‌ویژه شرکت‌هایی با سایز متوسط یا کوچک. این‌ها باید بیمه و مالیات بپردازند و خصوصا بیمه گاهی بیشتر از حد قانونی از آنها طلب می‌شود

تین نیوز

در روزهای گذشته قسمتی از گفت‌وگوی هفته‌نامه «حمل‌ونقل» با مجتبی لطفی، مدیرعامل شرکت البرزنیرو درباره حذف مالیات از ارزش‌افزوده در صنعت حمل‌‌ونقل ریلی منتشر شد. لطفی در این گفت‌وگو به تناقض‌های برنامه کاهش میزان مالیات‌ستانی از فعالیت ریلی اشاره کرده و معتقد بود که هزینه‌های شرکت‌ها اثر کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده را خنثی می‌کند.

بخش دوم گفت‌وگوی هفته‌نامه حمل‌ونقل با این فعال صنعت حمل‌ونقل ریلی را بخوانید.

بالانس هزینه‌ها وظیفه دولت است؟

بله، تفسیر ما (بخش خصوصی ریلی) از قانون آن است که این 9 درصد هم باید از سهم بارنامه و هزینه خرید قطعات و از هزینه شرکت‌ها کم شود. با سازمان امور مالیاتی در این‌باره مذاکراتی شده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

عملکرد دولت در حوزه قانون‌گذاری در بخش ریلی را چگونه می بینید؟

اگر از شرکت‌ها درباره نحوه قانون‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی بپرسید گلایه زیادی درخصوص قوانین مربوط به مالیات و بیمه و... دارند. به‌ویژه شرکت‌هایی با سایز متوسط یا کوچک. این‌ها باید بیمه و مالیات بپردازند و خصوصا بیمه گاهی بیشتر از حد قانونی از آنها طلب می‌شود.

مشکل دیگربحث نقدینگی است. در شرایطی که به‌دلیل مشکلاتی که عنوان شد، درآمدی برای شرکت‌ها وصول نمی‌شود اما بیمه و مالیات باید سر موعد پرداخت شود. که هر دوی مواردی که عرض کردم به‌نحوی وابسته به قوانین و سیاست‌گذاری‌های دولت است. دولت پول بخش خصوصی و پیمانکار را نمی‌دهد ولی بیمه و مالیات را می‌خواهد به موقع بگیرد. و این دردسر بزرگ نه‌تنها در بخش ریلی که در همه بخش‌های صنعت هم وجود دارد. تسهیلات لازم به آنها داده نمی شود تا بتوانند پول را بگیرند و بعد از محل درآمد آن را برگردانند. اگر ما فروشی داریم باید مبلغ فروش، بیمه و مالیات را از آن کسر کنیم تا بتوانیم از نظر قانونی کار خود را ادامه دهیم. با این اوضاع چگونه می‌توان به پیشرفت امیدوار بود؟

تجربه کشورهای دیگر در حوزه ریلی برای برون‌رفت از چالش‌ها چگونه بوده است؟

آن‌ها همین راهکارهایی که ما می‌گوییم را عملیاتی کردند تا توانستند پیشرفت کنند. بخشی از تقصیر برعهده شرایط خاص ناشی از گردش نقدینگی و رکود اقتصادی کشور است. این شرایط در سال‌های 92 یا 93 به این شدت نبود اما در سال 94 و 95 خیلی تشدید شد. درواقع مشکل ما، الزاما نص قوانین نیست بلکه اجرای قانون است که به درستی انجام نمیشود.

منظورتان تفسیر به رای است؟ در مورد بیمه در حمل‌ونقل ریلی هم به نظرتان تفسیر به رای میشود؟

بله دقیقا منظور همین است. دردسرهای بیمه خیلی بیش‌تر از مالیات است. طبق قانون بیمه پرسنل باید پرداخت شود. در نص قانون فقط همین مورد آمده است. اما در پرداخت این عدد، شعب مختلف بیمه با تفسیرهای متفاوت حتی آیین‌نامه‌های مزیتی ریلی را گاهاً اجرا نمی کنند یا به‌راحتی قبول نمی‌کنند و می‌گویند شما باید از روی قرارداد هم بیمه بگذارید. این امر سبب می شود که 8 درصد بیش‌تر از آنچه که قانونی است به عنوان حق بیمه پرداخته شود که عدد بسیار بسیار بزرگی است. مثلا نرخ لوکوموتیو بر اساس فرمول شورای رقابت تعیین شده و در آن فرمول، چیزی به عنوان هزینه بیمه‌ای که گفتم لحاظ نشده است. حالا اگر کسی بیاید و بگوید 8 درصد هم این‌جا باید پرداخت کنید، چه باید کرد؟ حدودا 3 سال است که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیمه به‌شدت مشکل دارند. کار حتی به دیوان عدالت اداری هم کشیده شده است. هنوز به نظرات ما در این‌باره ترتیب اثر داده نشده است اما ما همچنان بر موضع خود استوار می‌مانیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.