| کد خبر: 148460 |

افتتاح راه‌آهن شرفخانه – رازی

پنجم مهرماه 1350 راه‌آهن شرفخانه - رازی (مرز ترکیه) افتتاح شد.

تین نیوز
 

پنجم مهرماه 1350 راه‌آهن شرفخانه - رازی (مرز ترکیه) افتتاح شد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این راه‌آهن از روی پل موسوم به پل قطور می‌گذرد و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن در خاورمیانه محسوب می‌شود.

با این حال این تنها پل موجود در محور قطور نیست، بلکه تعداد254 پل کوچک و بزرگ فلزی و سنگی و همچنین تعداد 37 تونل بزرگ و کوچک بر اهمیت این منطقه افزوده است این پل از نوع زیر قوسی است و تا مدت‌ها بزرگ‌ترین دهانه قوسی را در بین پل‌های ایران داشت. 

عملیات پی‌ریزی و پایه‌های بتنی، پل قطور خوی در سال 1347 از سوی دو شرکت ایرانی (رانکین) و شرکت اتریشی (پور) انجام شد و اسکلت فلزی و شاسی آن ساخته یک شرکت آمریکایی بود.

این خط راه‌آهن برای ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده است.  در دوران جنگ تحمیلی، عراق به اهمیت این پل استراتژیک پی‌برده و چند بار اقدام به حمله هوایی برای انهدام پل و قطع خط ریلی ایران و اروپا کرد تا عملا راه مبادله کالاهای اساسی را قطع کند.

در اثر این عملیات پل قطور آسیب جدی دید؛ اما مجددا با تلاش مهندسان ایرانی ترمیم شد و به کار افتاد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    انشالله مسیرهای جدید ریلی مثل بازرگان قارص هم ساخته بشوند چون باعث تنوع ریلی میشوند مشکلات وان ،نا ارام پ ک .ک ندارند.

    حتی راه اهن استارا استارا ما میتوانیم از طریق جمهوری آذربایجان و خط اهن جیهان قارص متصل ترکیه بشویم.

    عملا در اینده مسیرهای ریلی و ترانزیتی زیادی قابل تعریف هست که دست ایران باز میگذارد.وابستگی به یک خط بخصوص کاهش خواهد داد