| کد خبر: 148458 |

چشم‌انتظاری زائران عتبات برای اتصال ریلی ایران به عراق

با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته و اعلام آمادگی مسئولان کشور عراق برای واگذاری پروژه تکمیل خط آهن شلمچه-بصره به‌صورت BOT به سرمایه‌گذاران ایرانی، ضروری است مسئولان کشور از فرصت پیش‌آمده جهت تسهیل حمل‌ونقل مسافران و مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) حداکثر استفاده را بنمایند.

تین نیوز

با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته و اعلام آمادگی مسئولان کشور عراق برای واگذاری پروژه تکمیل خط آهن شلمچه-بصره به‌صورت BOT به سرمایه‌گذاران ایرانی، ضروری است مسئولان کشور از فرصت پیش‌آمده جهت تسهیل حمل‌ونقل مسافران و مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) حداکثر استفاده را بنمایند.

به گزارش عیارآنلاین، بهمن‌ماه سال ۹۴ بود که رئیس‌جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی شدن راه‌آهن تهران-مشهد، گفت: «باید همه قطارهای کشور را به بنادر اصلی و مرزهای کشور برای افزایش ارتباطات با همسایگان متصل کنیم». روحانی در ادامه تأکید کرد: «خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق متصل خواهد شد و با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) در اربعین سال آینده (سال ۹۵) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند».

با گذشت یک سال از این وعده رئیس‌جمهور و هم‌زمان با ایام اربعین سال ۹۵، حسن روحانی در استان البرز به اقدامات انجام‌شده در خصوص تسهیل شرایط برای عبور و مرور مردم جهت شرکت در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: «فهرست بلندبالایی از اقدامات از سال گذشته تا قبل از شروع حرکت زائران به عتبات عالیات در سال جاری (سال ۹۵) انجام‌شده است و امیدواریم به‌زودی راه‌آهن ایران به راه‌آهن عراق متصل شود تا مردم کشورمان بتوانند در تمام ایام زیارتی سال به عتبات عالیات مشرف شوند و حتی در طول سال بتوانند در قالب سفرهای گردشگری به کشور همسایه مسافرت کنند».

امسال نیز با نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی و همچنین به بهانه تسهیل حمل‌ونقل خیل مشتاقان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) بار دیگر موضوع اتصال ریلی ایران به عراق از مرزهای جنوبی کشور داغ شده است.

طبق آمار سازمان راهداری در سال ۹۵، فقط از مرزهای جنوبی کشور (شلمچه و چزابه) ۳میلیون و ۳۰۰هزار تردد بین ایران و عراق انجام شده است که این آمار نسبت به سال ۹۴، با حدود ۴۰ درصد رشد همراه بوده است.

برای جابجایی این تعداد مسافر نیاز است تا ۸۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس در سرویس باشند؛ درحالی‌که می‌توان با اتصال ۳۲ کیلومتر خط آهن بین شلمچه و بصره این حجم از تردد را با منتقل نمودن به ریل و در سرویس قرار دادن تنها ۵هزار و ۵۰۰ رام قطار مدیریت نمود.

انتقال این حجم از وسایل نقلیه جاده‌ای بر روی ریل علاوه بر فراهم نمودن سفری ایمن و راحت برای مسافران، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و هزینه‌های پنهان ناشی از آن خواهد شد.

علاوه بر وعده‌هایی که تاکنون برای تکمیل این محور داده شده است، مسئولین دو کشور در سال‌های ۹۰ و ۹۳ طی امضای دو تفاهم‌نامه جداگانه، توافق نمودند تا با احداث یک پل توسط ایران و ساخت ۳۲ کیلومتر خط آهن توسط عراق، اتصال ریلی موردنظر بین دو کشور را ایجاد نمایند.

مهرماه سال ۹۵ بود که مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی در تأمین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار داشت که حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT و به مدت ۲۵ سال به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار نماید.

حال باگذشت ۳ سال از آخرین تفاهم‌نامه رسمی و یک سال از اعلام عدم توانمندی طرف عراقی برای تکمیل این محور، همچنان اقدام خاصی برای رفع مشکل تأمین مالی این پروژه صورت نگرفته است. بنابراین تاکنون هیچ عملیات عمرانی برای ساخت پل و خط آهن صورت نگرفته است.

احداث هر کیلومتر خط آهن در دشت، به‌طور متوسط، نیاز به ۵میلیارد تومان بودجه دارد. یعنی برای ساخت این ۳۲ کیلومتر خط آهن در بیشترین حالت نیاز به حدود ۱۶۰میلیارد تومان سرمایه است که با احتساب هزینه‌های ساخت پل جهت تکمیل و راه‌اندازی این محور، ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم است.

با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته و اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به‌صورت BOT به سرمایه‌گذاران ایرانی و تسویه‌حساب مالی آن از طریق درآمدهای حاصل از بهره‌برداری و ترانزیت کالا به مدت ۲۵ سال، ضروری است مسئولان کشور از فرصت پیش‌آمده جهت تسهیل حمل‌ونقل مسافران و مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) حداکثر استفاده را بنمایند.

 

منبع: عیارآنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.