| کد خبر: 148431 |

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت البرزنیرو/ 1

◄ تناقض حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بخش ریلی با افزایش هزینه‌ها

در سال قبل 9 درصد از هرچه می‌فروختیم را به‌صورت مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پرداختیم، که امسال آن را نمی‌پردازیم. اما همین رقم بر روی هزینه‌ها اضافه شده، یعنی باید همین 9 درصد را بدهیم تا مایحتاجمان را خریداری کنیم. می‌دانید که 85 تا 90 درصد درآمد شرکت‌ها با هزینه‌های آن‌ها سربه‌سر می‌شوند.بدین معنی که در حال حاضر تقریباً شرکت‌ها 8 درصد ضرر می‌کنند و این عددی نیست که قابل‌ هضم باشد.

تین نیوز

حدود 9 ماه از حذف مالیات بر ارزش‌افزوده برای فعالیت‌های ریلی، گذشته است. اما این سیاست چه تأثیری بر رونق فعالیت‌های ریلی گذاشته است؟ «هفته‌نامه حمل‌ونقل» در این زمینه گفت‌وگویی با مجتبی لطفی، مدیرعامل شرکت البرز‌نیرو داشته‌ است که بخش اول آن را می‌خوانید:

به نظر شما برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حمل‌ونقل ریلی، آیا صِرف حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کافی است؟

همان‌طور که می‌دانید از ابتدای امسال مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه حمل‌ونقل بار صفر شد. این امر مزایای رقابتی حمل‌ونقل ریلی را افزایش داد.  به‌موازات این امر مشکل جدیدی به وجود آمده که مسئولان ذی‌ربط در راه‌آهن و انجمن ریلی مشغول به حل آن هستند. شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در سال‌های قبل 9 درصد اضافه بر کرایه به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کردند و برای سایر فعالیت‌های خود اعم از تعمیر و نگهداری، تأمین قطعات یدکی، خدمات فنی باز هم 9 درصد مالیات به پیمانکاران و فروشندگان می‌دادند. الان 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده حذف شده و در 9 درصد دیگری که باید به پیمانکاران و فروشندگان پرداخت کنند هنوز از طرف سازمان امورمالیاتی جای ابهام دارد. البته به‌نظر ما قانون شفاف است. منطق مالیات بر ارزش‌افزوده این است که مقداری از قبل تحت عنوان خرید قطعات و... پرداخت و مقداری در پایان مشمول معافیت مالیاتی شود. اما  با توجه به وضعیت کنونی حمل‌ونقل ریلی کسی که در وسط پروسه مالیاتی قرار می‌گیرد نباید بیش از درآمد هزینه کند. اگر قرار باشد این 9 درصد را از شرکت‌ها نگیرند ولی 9 درصد در هزینه‌ها مالیات اعمال شود، عملاً هزینه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی 9 درصد افزایش پیدا  می‌کند و تمام تعادل هزینه‌های این شرکت‌ها به هم می‌خورد. از آنجا که دوره‌های مالیات بر ارزش‌افزوده سه‌ماهه است هنوز این مشکل حل نشده و اگر برای این قضیه چاره‌اندیشی نشود تمام بخش‌های مختلف حمل‌ونقل با مشکل مواجه می‌شوند.

به نظر شما هم‌اکنون شرایط بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی آسان‌تر شده است؟

مشکلات که خیلی زیاد است. در حال حاضر 30 درصد از تأمین لکوموتیو و مدیریت آن در اختیار بخش خصوصی است. معادلات مالی آن‌ها هم برقرار است. با همین شرایط کار می‌کنند و سعی دارند خود را اداره کنند. ولی عدد 9 درصدی که در پاسخ به پرسش قبلی‌تان گفتم، عدد کوچکی نیست که بتوان آن را حذف کرد.

مثلاً در شرکت شما این 9 درصد سالانه چه حجمی از سرمایه را شامل می‌شود؟

«درصد» یعنی از بین رفتن سهمی از فروش شرکت. در سال قبل 9 درصد از هرچه می‌فروختیم  را به‌صورت مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پرداختیم، که امسال آن را نمی‌پردازیم. اما همین رقم بر روی هزینه‌ها اضافه شده، یعنی باید همین  9 درصد را بدهیم تا مایحتاجمان را خریداری کنیم. می‌دانید که 85 تا 90 درصد درآمد شرکت‌ها با هزینه‌های آن‌ها سربه‌سر می‌شوند.بدین معنی که در حال حاضر تقریباً شرکت‌ها 8 درصد ضرر می‌کنند و این عددی نیست که قابل‌ هضم باشد.

این گفت‌وگو ادامه دارد...


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.