| کد خبر: 147034 |

اتصال مراکز مهم صنعتی و تجاری به شبکه ریلی در آینده نزدیک

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن بابیان اینکه راه‌آهن به‌عنوان یکی از محورهای توسعه‌ای کشور در حال حاضر موردتوجه دولت‌مردان و برنامه‌های توسعه‌ای کشور است، گفت: حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه است، این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و در نظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تأمین کند.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن بابیان اینکه راه‌آهن به‌عنوان یکی از محورهای توسعه‌ای کشور در حال حاضر موردتوجه دولت‌مردان و برنامه‌های توسعه‌ای کشور است، گفت: حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه است، این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و در نظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تأمین کند.

به گزارش«صما» نورالله بیرانوند بابیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «صما» تصریح کرد: مقرر شده سهم حمل‌ونقل ریلی از حمل ۴۱ میلیون تن در سال ۹۵ به ۱۳۶ میلیون تن در پایان برنامه ششم توسعه برسد. همچنین طول راه‌آهن برقی از ۱۹۶ کیلومتر به بیش از 2700کیلومتر برسد و ۳۴ هزار دستگاه واگن باری و مسافری و لکوموتیو در بخش خصوصی و دولتی تأمین شود که برای تأمین آن به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز است تا ناوگان کشور تا سال ۱۴۰۰ به ناوگان اضافه شود.

معاون شرکت راه‌آهن با اشاره به قانون تضمین سرمایه‌گذاری و ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: این دو قانون برای حمایت از سرمایه‌گذاران به کار گرفته می‌شود. اولین قانون باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری درصنعت ریلی می‌شود و دومی ۷.۵ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در سوخت بابت بازپرداخت اصل وسودسرمایه گذاری درراه آهن ازطرف شرکت ملی نفت به سرمایه گذاران دربخش ریلی پرداخت می گردد.

سه مؤلفه مهم در توسعه خدمات حمل‌ونقل

وی در خصوص اهمیت حمل‌ونقل ترکیبی گفت: در صورت ارتقاء حمل‌ونقل ترکیبی بامحوریت خطوط ریلی شمال جنوب وشرق به غرب کشور، ایران نقش استراتژیک خود را به‌عنوان پل بین شرق وغرب وشمال جنوب ایفا نموده و برای سالیان متمادی به منبع پایان‌ناپذیر درآمد حاصل از ترانزیت متصل شده و از فواید آن بهره خواهد برد. به‌هرحال برای افزایش کیفیت خدمات وبهبوداقتصادبخش حمل‌ونقل باید سه روش حمل ونقل یعنی دریا، ریل و جاده را به هم وصل کنیم وبرحمل ونقل ترکیبی وحمل کالا بصورت درب به درب متمرکز شویم.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر مسیرها به دلیل نقش محوری ریل و امکان ارایه خدمات حمل ونقل مطلوب‌تر با هزینه کمتر راه‌آهن می‌تواند به‌عنوان حلقه اصلی در نظر گرفته شود و مدیریت حمل‌ونقل ترکیبی را به‌عهده گیرد تأکید کرد: خدمات حمل‌ونقل را باید به عنوان یک زنجیره تأمین نگاه کرد وبین تمام سازمان‌هایی که درگیر تولید این خدمات هستند و به‌عنوان حلقه های این زنجیره محسوب می شوند هم‌راستایی ایجاد نمود.

بیرانوند با اعتقاد به اینکه برای کاهش هزینه‌های سنگین مالی و انرژی باید انتقال یک کالا از مبدأ تا مقصد با یک مدیریت واحد اجرایی شود تأکید داشت: این مدیریت واحد در تمام جهان تبیین شده و در حال اجرا است.

وی گفت: برای رسیدن به یک مدیریت واحد باید هماهنگی بین شقوق مختلف حمل ونقل وسایرذینفعان ایجادوالبته زیرساختهای تعامل بین شقوق مختلف حمل ونقل بویژه بنادر وشبکه ریلی وهمچنین مراکز صنعتی معدنی وتجاری بهبودیابد.

ارتقای ریل یک اولویت است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی تجاری وصنعتی یکی از برنامه های مهم ویکی از پیش نیازهای اساسی جهت افزایشحمل‌ونقل ترکیبی است به «صما» گفت: در حال حاضر راه‌آهن گام‌های اساسی و محکمی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برداشته است و در این خصوص همکاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجمی صورت گرفته است.

بیرانوند گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اتصال بیش از50 شرکت بزرگ که به بخش ریلی متصل نیستند انجام‌گرفته و تا پایان سال 1396 تعدادی ازاین شرکت‌ها بااتصال به شبکه ریلی کشورعمده حمل موادومحصولات خودرا از طریق راه آهن انجام خواهد داد.

معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه برنامه‌های آتی راه‌آهن اتصال همه مراکز عمده بار به شبکه ریلی است گفت: 60 شرکت دیگر تا 1400 به شبکه ریلی وصل خواهند شد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی درگرو مستلزم تامین منابع مالی است و البته در این خصوص راهکارهای مناسب از جمله استفاده از سرمایه های بخش خصوصی بصورت سرمایه گذاری مستقیم اعم از داخلی وخارجی استفاده از ابزارهای بازارسرمایه وبورس تسهیلات ارزی وریالی صندوق توسعه ملی واستفاده از فاینانس خارجی مدنظرقرار گرفته است.

بیراوند گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته بسترهای حقوقی و سازمانی افزایش حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی فراهم و مالکیت‌ ناوگان واگن‌های باری و مسافری بطورکامل به بخش خصوصی واگذارشده است‌ و در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مشوق‌های زیادی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده است، افزود: تمام درآمدهای ناشی از اجرای ماده ۱۲قانون افزایش رقابت پذیری که حدود 5/ 7 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده است مقررشده تماماً بابت کمک به سرمایه گذاری در راه آهن با محوربت بخش خصوصی مورداستفاده قرار می گیرد.

بیرانوند همچنین ادامه داد: مشوق‌هایی همچون حذف مالیات بر ارزش‌افزوده برای خدمات ریلی از دیگر مشوق‌هایی است که انتفاعش به بخش خصوصی می‌رسد.

تأمین 50درصدی هزینه‌های توسعه ریلی کشور توسط راه‌آهن

وی با اشاره به اینکه 50 در صد هزینه‌های توسعه خطوط ریلی که برای اتصال به مراکز صنعتی وتجاری را راه‌آهن تقبل می‌کند اظهار داشت: به دنبال افزایش حضور بخش خصوصی در این مقوله بوده و در شرف حل دغدغه‌های و چالش‌های ورود این بخش به چرخه عظیم راه‌آهن کشور هستیم.

این معاون راه‌آهن گفت: خوشبختانه نگاه دولت یازدهم و دوازدهم همسو با تفکرات توسعه ریلی جهانی است و در این خصوص شخص وزیر راه و شهرسازی نیز نگاه مطلوبی به این موضوع داشته و مکرراً اعلام کرده‌اند به دنبال ایجاد شبکه ریلی هستم که یکسر آن دریا و سر دیگر آن به آسیای میانه، چین، اروپا و جهان متصل باشد.

بیرانوندتأکید کرد: در ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی از طرف مقام معظمرهبری نیز نکات بسیار مهمی در خصوص توسعه خدمات ریلی موردتاکیدقرارگزفته است که مسیرتوسعه حمل‌ونقل را روشن و تبیین می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: پیوند و دوستی بنادر و ریل امر مهمی است که در برنامه های توسعه ای کشور مورد غفلت قرارگرفته و متأسفانه سهم این بخش در کشور کمتراز 10 درصد است که باید ارتقا پیدا کند.

این معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه براساس تاکیدوزیرراه وشهرسازی به دنبال ارتقای این سهم به 45 درصد هستیم تأکید کرد: بدون تردید با ایجادوبهبود زیرساخت‌های ریلی در پهنه بنادر می‌توانیم به این درصد تا پایان دولت دوازدهم برسیم.

وی درنهایت گفت: برای آنکه بتوانیم کشورمان را به یکی از قطب‌های ترانزیت جهان بدل کنیم، می‌بایست نسبت به تکمیل حلقه های مفقوده کریدورهای ریلی اقدام و با حمایت از بخش خصوصی، امکان سرمایه‌گذاری بیشتر این بخش را در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه ریلی و دریایی را فراهم کنیم.

منبع: صما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.