| کد خبر: 145747 |

◄ طراحی خطوط ریلی مربوط به 15 سال قبل است

در زمینه طراحی مسیر ریلی طراحی راه آهن هایی که الان به بهره برداری می رسند حداقل مربوط به 10 یا 15 سال قبل است و در این زمینه ما نیاز به متخصصان و کارشناسانی داریم که علم و عمل را بدانند

تین نیوز

برخلاف دولت نهم و دهم که بر توسعه حمل و نقل جاده ای توجه داشت، دولت یازدهم توسعه بخش حمل ونقل هوایی و ریلی را در طراحی پروژه های حمل ونقلی مورد توجه بیشتری قرار داد. این دولت در عمل به سرمایه گذاری و توسعه ناوگان هوایی اهتمام ورزید اما به اعتقاد کارشناسان این حوزه، بخش ریلی همچنان در صنعت حمل ونقل مغفول مانده است.

به گزارش تین نیوز، دولت یازدهم در امر بهسازی و نوسازی خطوط ریلی و توسعه قطارهای حومه ای، ساخت قطعه مسیر ریلی در اطراف معدن گل گهر سیرجان با مشارکت بخش خصوصی اقدامات مثبتی انجام داده اما در بخش نوسازی ناوگان، افزایش سرعت سیر قطارهای باری و مسافری و اصلاح قوانین ریلی هنوز اقدام قابل ملاحظه ای دیده نمی شود. حال با توجه به اینکه اولویت سند چشم انداز 1404 توسعه حوزه حمل ونقل به ویژه حمل ونقل ریلی است و تکمیل کریدورهای ریلی ملی به منظور اتصال راه آهن ایران به اروپا نیز نیازمند تکمیل قطعه های داخلی،  قزوین-رشت و رشت- آستارا و خطوط دیگر داخلی مثل خط ریلی چابهار-سرخس است، عملکرد دولت یازدهم در بوته نقد به چه صورت خواهد بود؟ درباره مشارکت بخش خصوصی در زمینه انجام پروژه های ریلی در دولت یازدهم چه اقداماتی صورت گرفته است؟

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سید حسن موسوی نژاد، مدیرعامل اسبق رجا حضور بخش خصوصی در بخش ریلی، به ویژه برای مشارکت در ساخت را جدی عنوان کرد و تداوم این اقدام را در جهت بهبود بخش ریلی و همچنین توسعه زیرساخت های کشور دانست. به اعتقاد او در دولت یازدهم اقدامات خوبی از قبیل به سازی حدود 300 کیلومتر از خطوط ریلی انجام شد که با توجه به عمر بالای ناوگان ریلی در ایران،  هنوز هم به میزان زیادی نیاز به بازسازی این صنعت در بخش ناوگان وجود دارد.

او ادامه داد: عملکرد وزارت راه در دولت یازدهم برای نزدیک شدن دیدگاه های بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر خوب بوده است، اما به لحاظ عملکرد، ما با سازمانی با فرهنگ 60 و 70 ساله روبه رو هستیم که برای تغییر رفتار در مقابل بخش خصوصی نمره قابل قبولی نمی گیرد. در واقع دولت خواسته به بخش خصوصی بها دهد اما نتوانسته است. تغییر رویکرد و نگاه زمان بر است و نیاز به راهکارهای مدرن دارد.

سید حسن موسوی نژاد افزود: در زمینه طراحی مسیر ریلی نیز، طراحی راه آهن هایی که الان به بهره برداری می رسند حداقل مربوط به 10 یا 15 سال قبل است و در این زمینه ما نیاز به متخصصان و کارشناسانی داریم که علم و عمل را بدانند، یعنی هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ فنی آموزش های لازم را دیده باشند، سال ها کسب تجربه کرده باشند و بعد برای این صنعت برنامه ریزی کنند.

مدیرعامل اسبق رجا همچنین گفت: ذکر این نکته نیز لازم است که در عین حال، راه آهن در ایستگاه های همدان، شیراز و تبریز اصلاحات مثبتی را در جهت بهبود عملکرد آنها انجام داده است. درواقع حصول به پیشرفت بیش تر در صنعت ریلی، امری زمان بر است. ایران برای ایجاد تغییر تکنولوژیکی در حوزه ریلی مشکلی ندارد، فقط باید سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. شروط بسترسازی برای یک سرمایه گذاری خوب نیز، فراهم آوری امنیت، سودآور کردن صنعت و ایجاد ثبات است. باید سیاست هایی برای امنیت سرمایه گذاری در دولت دوازدهم تدوین شوند تا با رشد سرمایه گذاری شاهد پیشرفت بیشتر این صنعت باشیم. اقبال عمومی به استفاده از حمل ونقل ریلی در بخش بار و مسافر با افزایش سرمایه گذاری ریلی ممکن خواهد بود. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.