| کد خبر: 143978 |

◄ خسران بزرگ ملی در راه است

از سویی اقتصاد کشور محتاج توسعه بخش معدن و فولاد است و از طرفی استفاده از ترابری جاده‌ای برای پاسخگویی به نیازهای ترابری انبوه بخش معدن موجب تبعات وحشتناک اقتصادی و اجتماعی و مصرف بالای سوخت و افزایش تلفات سوانح و استهلاک شبکه جاده‌ای می‌گردد.

تین نیوز

چند روز پیش مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که طرح توسعه فولاد به ارزش 35 میلیارد دلار در دست انجام است، گفت: در سال 95 بارهای معدنی 60 میلیون تن بوده که سهم راه‌آهن 20 میلیون تن بوده است. این 35 میلیارد دلار قادر است حجم بارهای معدنی را به 210 میلیون تن افزایش دهد.

سعید محمدزاده‌ در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن برگزار شد، افزود:  اما بر فرض اینکه راه‌آهن 70 میلیون تن آن را جذب کند، 140 میلیون تن باقیمانده به منزله حرکت حداقل 100 میلیون تن این حجم بر روی جاده‌ها است که باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و سونامی عظیم کشتار جاده‌ای خواهد شد. لذا باید تدبیر مقام معظم رهبری به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت از لحاظ ملی دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال 93 به محسن پورسید‌آقایی مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن گفتند «که با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در کشور چرا بار را از جاده به روی ریل منتقل نمی‌کنید و همچنین سهم ریل از بنادر کم است».

مدیرعامل راه‌آهن گفت: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاست‌های برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل مقام معظم رهبری دو بند 24 و 25 را مقرون کردند که هر دو بند ذیل موضوع حمل‌ونقل ریلی است. در بند 24 آمده است که اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند 25 اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

پس از انتشار این خبر، یک کارشناس حمل‌ونقل در یک گروه مجازی در این باره نوشت: هشدار مدیرعامل راه‌آهن هشداری درست و مهم است.

سید مرتضی ناصریان افزود: از سویی اقتصاد کشور محتاج توسعه بخش معدن و فولاد است و از طرفی استفاده از ترابری جاده‌ای برای پاسخگویی به نیازهای ترابری انبوه بخش معدن موجب تبعات وحشتناک اقتصادی و اجتماعی و مصرف بالای سوخت و افزایش تلفات سوانح و استهلاک شبکه جاده‌ای می‌گردد.

وی تاکید کرد: باید برنامه اقدام مشترک بین بخش معدن و راه‌آهن تنظیم شود تا بارهای انبوه به‌ویژه در مسافت‌های بلند از طریق ریل حمل شود و این مهم نیازمند مداخله سازمان برنامه و ستاد وزارت است و شرکت راه‌آهن نمی‌تواند به تنهایی این برنامه اقدام مشترک را به نتیجه برساند.

ناصریان گفت: به عنوان نمونه در دهه 70 شمسی خط اول اردکان - چادرملو بنا به اقتضای نیاز معدن چادرملو به هزینه بخش معدن و به وسیله وزارت راه و ترابری احداث شد و اکنون نیز که فقط بخش فولاد به تنهایی برنامه سرمایه‌گذاری توسعه به میزان 35 میلیارد دلار را در دست اقدام دارد، باید دست کم 20 درصد منابع مالی خود را برای توسعه شبکه ترابری ریلی اختصاص دهد.

او خاطرنشان کرد: مثلا پروژه راه‌آهن اصفهان اهواز یک پروژه حیاتی برای بخش فولاد است که طبق مطالعات اخیر دو سوم تقاضای ترابری این طرح مختص بخش فولاد است ولی بدون مشارکت مالی بخش فولاد این طرح عظیم و مفید، توجیه پذیر نخواهد شد و امکان تامین هزینه آن از محل بودجه‌های متعارف وزارت راه اصلا مقدور نیست.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.بسیاری از طرحهای ریلی سالهاست که تصویب شده اند اما بر روی کاغذ باقی مانده اند.طرحهای تولید برق هم.طرحهای جاده سازی هم.طرحهای آب خیز داری هم . طرحهای توسعه ی میادین نفتی و گازی هم و . . . .
    لذا هیچ تضمینی نیست که طرح توسعه 35 میلیارد دلاری مورد بحث طبق برنامه پیش برود و شهید نشود.لذا نگرانی جناب محمد زاده و نمایندگان محترم ممکن است اصلا موضوعیت پیدا نکند.