| کد خبر: 143643 |

در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از شرکت راه آهن مطرح شد؛

از تأکید نمایندگان بر توسعه شبکه ریلی کشور تا قول آخوندی برای تحقق اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از راه آهن و مرکز کنترل ترافیک راه آهن بازدید کردند.

تین نیوز
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از راه آهن و مرکز کنترل ترافیک راه آهن بازدید کردند
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، صبح امروز (دوشنبه، 30 مرداد ماه) بازدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از راه‌آهن و مرکز کنترل ترافیک آن صورت گرفت. در این بازدید که آخوندی وزیر راه و شهرسازی حضور داشت مباحث حوزه ریلی کشور و نقش ریل در حمل و نقل کشور بررسی شد.

ابتدا محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گزارش کاملی را از وضع موجود و برنامه آینده راه آهن ارائه کرد، در این گزارش به اصرار و تأکید مقام معظم رهبری در توسعه خدمات ریلی و جمع آوری کامیون‌ها از جاده‌ها، تأکید برنامه ششم مجلس بر توسعه خدمات ریلی، تأثیرات صرفه‌جویی در انرژی، کاهش مرگ و میر تصادفات جاده‌ای و آثار محیط زیستی آن به بحث گذاشته شد. رسولی نیز اقدامات ضروری حوزه ریلی را توضیح داد.

در ادامه جلسه علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز به اهمیت خدمات ریلی و ضرورت توجه به توسعه شبکه ریلی کشور با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، گفت: منافع ملی کشور در گرو توسعه خدمات ریلی در حوزه حمل بار و مسافر است و باید حداکثر استفاده را با حداکثر شتاب ببریم و به جذب سرمایه در حوزه ریلی کشور بپردازیم.

بروجردی رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به آخوندی را تبریک گفت و برای وزیر راه و همکارانش آرزوی موفقیت کرد.

آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با سپاس از اعتماد مجلس به وی گفت: ما باید امروز هدفگذاری‌های اساسی داشته باشیم که مجلس چند هدف برای وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است؛ یکی از این اهداف این است که 30 درصد حمل و نقل بار کشور باید با استفاده از ریل انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: 30 درصد حمل و نقل باری کشور در سال 1400در شبکه ریلی انجام شود که سهم فعلی 5 برابر شود؛ در حوزه مسافر نیز باید این افزایش به 20 درصد برسد.

آخوندی در این جلسه گفت: در حال حاضر به طور مثال در حومه تهران 2 درصد مسافر با ریل جابه‌جا می‌شوند، باید جابه‌جایی مسافران در تهران 10 برابر شود و در کل کشور حمل مسافر باید 3.5 برابر شود. یک نکته دیگر این است که باید به نقش بخش خصوصی در توسعه ریلی توجه شود.

وی افزود: آلمان که مهد خصوصی‌سازی است ولی راه آهن آن صد درصد دولتی است و سرمایه‌گذاری میلیاردی از طرف دولت این کشور انجام می‌شود.

آخوندی گفت: حمل و نقل مسافر و بار در شبکه ریلی با اهداف مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و ... صورت می‌گیرد و صرفا اقتصادی نیست؛ مگر ما روی بلیت مترو در شهر تهران یارانه نمی‌دهیم؟ برای هر بلیت در تهران دولت 300 تومان پرداخت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به اهداف تعیین شده در برنامه می‌توانیم برسیم، ادامه داد: در حال حاضر 10 مرکز استان ما به ریل متصل نیستند و ما باید از راه ریل به عراق، پاکستان و افغانستان وصل شویم که برای رسیدن به اهداف مذکور 30 هزار واگن باربری و 3 هزار واگن مسافربری نیاز داریم که خرید و تولید این واگن‌ها به پول نیاز دارد و این منابع باید تأمین شود که اگر تأمین نشود معادل همین مبلغ را باید در خسارت‌های جاده‌ای مصرف سوخت و خسارات زیست محیطی پرداخت کنیم.

آخوندی در پایان گفت: درخواست ما از مجلس این است که خارج از مسیر و چارچوب بودجه یک حرکت انقلابی و اساسی صورت گیرد.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.