| کد خبر: 142950 |

سوت ساماندهی ایستگاه راه‌آهن تهران به صدا درمی‌آید

ایستگاه راه‌آهن تهران بازآفرینی می‌شود؛ یعنی علاوه بر بازسازی سکوها و فضاهای خدماتی فعلی آن، زمین‌های رها شده اطرافش به مکان‌هایی با کاربری رفاهی، تفریحی و تجاری تبدیل خواهد شد.

تین نیوز

ایستگاه راه‌آهن تهران بازآفرینی می‌شود؛ یعنی علاوه بر بازسازی سکوها و فضاهای خدماتی فعلی آن، زمین‌های رها شده اطرافش به مکان‌هایی با کاربری رفاهی، تفریحی و تجاری تبدیل خواهد شد.

به گزارش روزنامه همشهری، اینطور که معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به همشهری گفت عملیات اجرایی طرح بازآفرینی ایستگاه راه‌آهن از اواخر امسال کلید می‌خورد. به گفته مازیار یزدانی مجری اروپایی این طرح فرامنطقه‌ای نیز انتخاب شده و اکنون مشغول فراهم کردن مقدمات و ابزارهای لازم برای اجرای چنین کاری است.

    امضای قرارداد با فرانسه

ایستگاه راه‌آهن تهران در مجموع 171هکتار وسعت دارد که از این میزان، 3هکتار را سکوهای مسافرگیری، فضاهای اداری، خدماتی، بهداشتی و فضاهای کوچک تجاری در برگرفته‌اند. این درصورتی است که 160هکتار از این مجموعه بدون کارکرد به حال خود رها شده است. در این بین، مقایسه زمین‌های بی‌دفاع پشت ایستگاه راه‌آهن با چند مکان تفریحی پایتخت، به خوبی مشخص می‌کند که 160هکتار چه فرصتی مناسبی برای افزایش سرانه‌های مختلف تفریحی و گردشگری در جنوب شهر تهران به شمار می‌رود. به‌طور نمونه جالب است بدانید که دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) 140هکتار، باغ پرندگان 23هکتار و بوستان ملت 34هکتار وسعت دارند. از سوی دیگر مقایسه ایستگاه راه‌آهن تهران با چند ایستگاه خارجی نشان می‌دهد که آنها با وجود وسعت کمتر، در درجه اول کارکردهای زیادتر و متفاوت‌تری دارند و نیز از نظر بهره‌وری، مسافران بیشتری از طریق آنها طی روز جابه‌جا می‌شود. با وجود این، سال‌هاست که فضای عظیمی پشت یک ‌ایستگاه 80ساله محبوس و متروکه شده است. به همین‌خاطر یزدانی، معاون شرکت راه‌آهن از بازآفرینی ایستگاه مرکزی راه‌آهن پایتخت توسط یک‌ شرکت معتبر فرانسوی خبر داد.

وی با بیان اینکه با شرکتی که ایجاد مراکز تجاری و رفاهی ایستگاه پاریس برای راه‌آهن فرانسه (SNCF) را انجام داده است، به تفاهم رسیده‌اند، گفت: «در قرارداد بسته شده، قرار است که مجری علاوه بر ایستگاه راه‌آهن تهران، ایستگاه‌های راه‌آهن مشهد و قم را نیز بازسازی کند.» وی گفت که بر این اساس در ایستگاه تهران 2هتل، فروشگاه، ورزشگاه و مراکز تفریحی و تجاری احداث می‌شود. موردی که معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن بدان اشاره کرد در دنیا به‌عنوان یک‌‌اصل در مورد ترمینال‌های اصلی جابه‌جایی مسافران بین‌شهری شناخته می‌شود. وجود چنین مراکز رفاهی نه‌تنها می‌تواند به احیای مناطق قدیمی از نظر زیبایی، افزایش امنیت و بهبود کیفیت زندگی کمک کند، بلکه از رفت‌وآمدهای غیرضروری در شهر نیز می‌کاهد؛ مثلا زمانی که برخی از مسافران برای انجام خدمات درمانی، اقتصادی و... به پایتخت مراجعه می‌کنند، دیگر لازم نیست که برای اسکان یا تهیه یکسری مایحتاج خود از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر بروند. بدین‌ترتیب ضمن اشتغال‌زایی، مسافران نیز قادر خواهند بود برای استراحت و حتی خرید سوغاتی، نیازهای خود را از مجتمع‌های اطراف ایستگاه راه‌آهن مرتفع سازند.

    آلایندگی منطقه کاهش می‌یابد؟

به‌نظر می‌رسد یکی از مواردی که در بهسازی ایستگاه راه‌آهن تهران باید درنظر گرفته شود، میزان آلایندگی آن است. جالب است بدانید که طبق آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مجموعه ایستگاه راه‌آهن تهران سالانه ۲۵۰۰تن انواع آلاینده وارد هوای شهر می‌کند. اگرچه ورود و خروج لوکوموتیوهای دوزمانه در این میان نقش بسیار پررنگی دارند اما از آلایندگی نیروگاه دیزلی ایستگاه راه‌آهن نیز نباید به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. این نیروگاه سالانه بیش از ۲۳۸تن آلایندگی دارد. از سوی دیگر برخی از خبرها نشان می‌دهد که آلایندگی مجموعه بزرگ ایستگاه راه‌آهن گاهی به‌خاطر یکسری اتفاقات جالب زیاد می‌شود؛ آنطور که عده‌ای از کارکنان برای رفتن از بخشی به بخش دیگر سوار بر لوکوموتیوهای قدیمی‌ای می‌شوند که به اندازه چند کامیون ذرات آلاینده زیر 2.5میکرون و 10میکرون و SOX تولید می‌کنند.

    ایستگاه‌های مترو به خطوط ریلی سراسری متصل می‌شوند

ایستگاه متروی راه‌آهن با اتصال خط راه‌آهن کشور تبدیل به یک ‌ایستگاه ترکیبی حمل‌ونقل مسافر می‌شود؛ همانگونه که ‌اکنون بسیاری از مسافران فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی از طریق مترو خودشان را به این ترمینال هوایی می‌رسانند. این موضوع در قالب تفاهم‌ بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران صورت می‌گیرد. اینطور که معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن به همشهری گفت در برنامه بلندمدت قرار است چند ایستگاه متروی دیگر مثل ایستگاه‌ ری نیز به خطوط ریلی برون‌شهری متصل شوند و در این بین به‌زودی در بخش جنوبی شهر، راه‌آهن به مترو اتصال می‌یابد. بدین‌ترتیب افرادی که از ایستگاه متروی «میدان راه‌آهن» خواهان تردد به داخل ساختمان راه‌آهن هستند و نیز مسافرانی که به ایستگاه راه‌آهن وارد شده‌اند و قصد ورود به مترو را دارند باید فاصله بین ساختمان راه‌آهن و مترو را از عرض خیابان شوش غربی و نیز میدان راه‌آهن طی کنند.

 

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.