| کد خبر: 141834 |

مدیرعامل قطار شهری مشهد مقدس:

خط 3 و 4 قطارشهری مشهد به 11 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل قطار شهری مشهدمقدس گفت: خط سه 6 هزار 500 میلیارد تومان پول و خط چهار قطار شهری مشهدمقدس 4 هزار و 500 میلیارد پول نیاز دارد.

تین نیوز

مدیرعامل قطار شهری مشهدمقدس گفت: خط سه 6 هزار 500 میلیارد تومان پول و خط چهار قطار شهری مشهدمقدس 4 هزار و 500 میلیارد پول نیاز دارد.

کیانوش کیامرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: بیلان قطارشهری در سال 95 هزار میلیارد تومان بود و 8 کیلومتر از قطارشهری خط دو راه‎انداری شد.

وی تصریح کرد: تلاش داریم تا خط دو قطار شهری در این دوره و یا در دوره بعد به ایستگاه شریعتی برسیم، آنچه اهمیت دارد اتصال خط دو قطارشهری به خط یک است چراکه جابجایی مسافر در تک خط بودن کم است و با این اتصال با تعداد مسافر خوبی روبه‌ رو خواهیم شد.

مدیرعامل قطار شهری مشهد مقدس گفت: سیستم مترو پیچیده است و قطارشهری برای پایان یافتن مراحل تست باید 20 هزار کیلومتر مسیر را بپیماید و کاری که در خط یک نیز انجام دادیم این است که این مسیر با مسافر را‌ه‌اندازی کردیم.

کیامرز بیان کرد: تهران و مشهد سرآمد مترو در کشور هستند و ما ناچاریم تست را در داخل تونل انجام بدهیم. این موضوعات کنار هم سبب شد 20 هزار کیلومتر را با مسافر در 8 کیلومتر خط دو با مسافر انجام دهیم.

وی اظهار داشت: برنامه اولیه برای مشهد 4 خط قطار شهری است تا در سال 1405 شاهد راه‌اندازی چهار خط در مشهد باشیم. چند خط نیز در این دوره به عنوان توسعه فرستادیم برای طرح جامع که هنوز تصویب نشده است. 84 کیلومتر طول این 4 خط با بیلان تقریبا سالی هزار میلیارد تومان است. سال 95 رکورد پولی ما بود و 850 تا هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جذب شد که به ما کمک فراوانی کرد.

کیامرز خاطرنشان کرد: رویه این بود که خط یک 5 ساله پایان یابد که 10 سال پایان یافت و قرار بود خط دو 5 ساله ساخته شود که 8 کیلومتر آن در 8 سال ساخته شد که موضوع و مشکل اصلی پول است. توان اجرایی مشهد و پیمانکاران به آنجا رسیده است که اگر پول باشد با تمام توان فعالیت کنند.

مدیرعامل قطار شهری مشهد مقدس گفت: اگر در مشهد مبلغ هزار میلیارد تومان تامین شود هر سه سال حدود 10 کیلومتر خط افتتاح می‌شود. 100 درصد با این منابع پولی به سال 1405 نمی‌رسیم، خط یک راه‌اندازی شده است و خط دو در بدترین حالت سال 97 راه‌اندازی می‌شود. خط سه 6 هزار 500 میلیارد تومان پول و خط چهار 4 هزار و 500 میلیارد پول نیاز دارد. خط سه 30 کیلومتر است و با این منابع مالی خط سه 8 تا 10 سال زمان نیاز دارد.

وی اظهار داشت: امروز باید استارت ناوگان خط سه شروع شود تا دو سال دیگر خط سه ناوگان داشته باشد. منابع شهرداری محدود است و اوراق مشارکت به ما کمک کرده است و امیدواریم شورای پنجم نیز از اوراق استفاده کند.

کیامرز خاطرنشان کرد: در قم و کرمانشاه پایه مونوریل است، کرمانشاه طرح خود را به ال.آر.تی تبدیل کرده که قطار شهری سبک است که می‌تواند در ارتفاع 7 متری از هوا و زیرزمین حرکت کند. قم 6 کیلومتر مونوریل دارد و بقیه مسیر را زیرزمینی کرده است اما موضوعی که دارد این است که نتوانسته‌اند برای آن قطار بیاوردند. مونوریل سیستم گرانی است و سمت و سو رفتن برای ما زود است زیرزمینی وتراموا و سایر راه‌اندازی می‌شود و بعد مونوریل را راه‌اندازی می‌کنند.

وی با بیان این که هزینه مترو در ایران کیلومتری 200 میلیارد تومان تمام می‌شود، بیان کرد: مشهد به لحاظ مهندسی ظرفیت مونوریل را ندارد و با راه‌اندازی 4 خط و 84 کیلومتر مسیر در مشهد روزانه 2.5 میلیون نفر را جابه‌جا می‌شود. مشهد امروز سه میلیون جمعیت دارد و حداکثر 5 میلیون نفر جمعیت می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.