| کد خبر: 140657 |

در مجمع سالیانه انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مطرح شد:

◄ حمایت قاطع از سیاست‌های راهبردی اعتلای جایگاه انجمن

مجمع عمومی عادی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل‌ ریلی و خدمات وابسته هشتم مردادماه سال جاری برگزار شد.

تین نیوز

مجمع عمومی عادی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل‌ ریلی و خدمات وابسته هشتم مردادماه سال جاری برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این مجمع سالانه که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، ضمن اتخاذ تصمیماتی مبنی بر توسعه فضای انجمن، هیات مدیره مستقر به ارائه گزارشی جامع از اهداف و عملکرد انجمن، بیان تهدید‌ها و چالش‌های حوزه ریلی و چشم‌انداز، بیانیه ماموریت و شش سیاست راهبردی این تشکل فراگیر صنفی پرداخت. 

یکی از تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع موافقت با مشارکت 15 میلیارد ریالی شرکت‌های عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته برای توسعه فضای دفتر انجمن بود.

در ادامه هیات‌مدیره این انجمن  گزارش جامعی از فعالیت‌، اهداف و سیاست‌های کلی انجمن و عملکرد آن را به مجمع ارائه کرد.

در آخرین انتخابات تعیین هیئت‌مدیره، محمد رجبی رئیس هیئت‌مدیره، عباس فروتن نائب رئیس هیئت‌مدیره، علیرضا شیخ طاهری عضو هیئت‌مدیره و خزانه‌دار، مجتبی لطفی عضو هیئت‌مدیره، عبادا... فروزش عضو هیئت‌مدیره، محسن یاوری عضو علی البدل هیئت‌مدیره، مجید بابایی دبیر انجمن، محمود قیام بازرس و مهدی ابراهیمی بازرس علی‌البدل  تعیین شدند که هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند.

هیئت‌مدیره فعلی از تاریخ 28/10/1395 تاکنون جلسات متعددی از قبیل برگزاری 16جلسه هیئت‌مدیره دوره ششم، برگزاری جلسه با وزیر راه و شهرسازی، برگزاری جلسات با مدیرعامل راه‌آهن، برگزاری جلسات با قائم‌مقام راه‌آهن، برگزاری جلسات متعدد با معاونین و مدیران کل راه‌آهن برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با اعضاء انجمن در پیگیری امور را به انجام رسانیده است.

این انجمن با وزارت راه‌وشهرسازی، راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس‌شورای‌اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس‌شورای‌اسلامی، اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون حمل‌ونقل، کمیسیون حمل‌ونقل کمیته زیربنائی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صاحبان کالا به ویژه صنایع و معادن، شرکت پخش فرآورده های نفتی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان امور مالیاتی کل کشور، انجمن‌های علمی و صنفی کشور تعاملات و همکاری داشته است.

  انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل‌ریلی در جهت پیشبرد اهداف خود با انتشار منظم نشریه دوماهنامه «ندای حمل‌ونقل ریلی» همکاری نزدیک با رسانه‌ها در قالب تولید و نشر اخبار مرتبط با حمل‌ونقل‌ریلی، رسانه‌های مجازی (سایت‌ها، شبکه‌های‌اجتماعی تخصصی) رسانه‌‌های نوشتاری (روزنامه‌ها، مجلات تخصصی)، شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی و ... به فعالیت رسانه‌ای پرداخته است.

بر اساس گزارش هیئت‌مدیره این انجمن عناوین مهمترین اقدامات انجمن صنفی ریلی به شرح زیر است:

- برگزاری جلسات با مدیرعامل، قائم مقام و مدیران واحدهای مختلف راه‌آهن

- افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری حسب درخواست مالکین

- تشکیل نهاد تنظیم کننده مقررات از مراجع ذیربط و وزیر راه‌و‌شهرسازی

- پیگیری مشکلات مالیاتی شرکت‌ها از طریق نماینده انجمن در هیئت‌های امورمالیاتی

- پیگیری مشکلات حقوقی شرکت‌ها از طریق مشاور حقوقی

- اظهارنظر پیرامون بخش ریلی لایحه بودجه سال 1395

- اظهارنظر پیرامون لایحه برنامه ششم توسعه

- اظهارنظر پیرامون لایحه مالیات ارزش افزوده و حضور در کمیسیون‌های مجلس

- حضور فعال در کمیته‌های اتاق‌ایران، اتاق‌تهران، شورای رقابت، شرکت راه‌آهن، وزارت راه، انجمن‌ها

- بکارگیری امکانات رسانه‌ای جهت انعکاس نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی ریلی

- پیگیری به منظور شناور سازی قیمت بلیت قطارهای مسافری

- حضور در میزگردها، همایش ها، پنل‌های‌ریلی و نمایشگاه‌های تخصصی

- پیگیری موضوعات مرتبط با تعمیرات جاری و ویژه و تعمیرات اساسی واگن‌ها

- پیگیری موضوع مشکلات ریلی در بنادر کشور

- پیگیری مشکلات اجاره کف واگنهای اجاره زمانی و اتخاذ تصمیم مشترک با مدیریت بازرگانی و مدیریت مالی راه‌آهن

- عضو فعال در کمیته‌های تدوین آئین‌نامه‌های باقی مانده قانون دسترسی آزاد به شبکه

- عضویت در کمیته تدوین آئین‌نامه تعرفه حق دسترسی

- اظهارنظر رسمی پیرامون طرح تجدید ساختار حمل‌ونقل‌ریلی

- راه‌اندازی سایت جدید انجمن – راه‌اندازی کانال‌تلگرامی انجمن

- ایجاد تحول ساختاری در دبیرخانه انجمن (بخش مالی, بخش کارشناسی, اتوماسیون, فناوری اطلاعات)

- تهیه برنامه راهبردی انجمن (فاز اول خاتمه یافته است – فاز دوم شامل تدوین راهبردها و برنامه عملیاتی در دست تهیه است)

- برگزاری نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش مسافری ریلی در مهرماه 96

- پیگیری اجرای بند (ب) ماده (52) قانون برنامه ششم در خصوص حذف مالیات بر‌ارزش افزوده

- پیگیری تعیین یک الگوی اجرایی برای دریافت خسارت از شرکت راه‌اهن در موارد سرقت از ادوات ناوگان و محموله ها

- مشارکت در تهیه طرح رتبه بندی شرکت های باری

- مشارکت در تهیه طرح رتبه بندی قطارهای مسافری

- پیگیری کاهش هزینه‌های مترتب بر تعمیرات جاری واگن‌ها

- پیگیری تحقق قرارداد سه جانبه  (صاحب کالا- راه آهن – متصدی حمل)

- پیگیری بازگشت به قبل قراردادهای مالکین لکوموتیو با راه آهن

- پیگیری برنامه ای شدن تمامی قطارهای باری

- پیگیری حل مشکل تقلیل زمان تعمیرات اساسی واگنها از 4 سال به 3 سال

- پیگیری حل مشکلات ناشی از تغییر شابلون پروفیل چرخ  از 21 به 22

- فعال نمودن کارگروه‌های تخصصی با رویکرد بهره‌گیری از دبیران توانمند برای کارگروه ها

- پیگیری تشکیل نهاد مستقل تنظیم مقررات ریلی از مبادی قانونی

- پیگیری اعتلای نقش انجمن در مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر

تهدیدها و چالش‌های حوزه ریلی

در این گزارش برنامه راهبردی انجمن توسط هیئت‌مدیره تعیین شده و در آن مسیر نیز سند چشم انداز، ماموریت،سیاست‌ها، اهداف راهبردی، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی تدوین شده و یا درحال تدوین است.

همچنین در ادامه گزارش هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، از برخی عوامل مانند خودداری دولت‌ها از واگذاری کامل عملیات تصدی‌گری حمل‌ونقل‌ ریلی به مالکین خصوصی، نامطلوب بودن وضعیت مالی صاحبان کالا و کاهش توان مالی شرکت‌ها، ضعف نظام‌مالی و بانکی کشور در تامین منابع مالی مورد نیاز بخش و بالا بودن نرخ بهره بانکی، عدم تمایل دولت‌ها به تقویت و ایجاد نهادهای تنظیم مقررات و رگولاتوری ریلی، بسط و گسترش سیاست‌های حمایت از خودرو‌محوری و کاهش تدریجی استقبال مردم از قطار، ادامه سیاست پرداخت یارانه‌های پنهان به بخش جاده‌ای به عنوان تهدید کنندگان محیط کسب و کار ریلی نام برده شده است.

از دیدگاه انجمن، اهم چالش‌های پیش‌رو در توسعه حمل‌و‌نقل ریلی عبارت است از پایین بودن سرعت بازرگانی و بهره وری نامطلوب ناوگان ریلی، وجود گلوگاه‌های جدی در ظرفیت شبکه ریلی به ویژه در نقاط استراتژیک حمل بار، فشار مالی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بدلیل اتکا راه‌آهن بر درآمد حق دسترسی، انباشت مطالبات شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی از صاحبان کالا و معوق شدن بدهی‌ها به  راه‌آهن، تمایل راه‌آهن به امور تصدی گری از جمله سامانه فروش بلیت، ترافیک و سیر‌و‌حرکت، لکوموتیوها، دپوها و ... به‌طوری که بخش خصوصی امکان برنامه‌ریزی و نظارت لازم بر عملیات سیر قطارهایش را ندارد، اعمال تعرفه خدمات از سوی راه‌آهن بدون توافق با بخش خصوصی مثل هزینه تعمیرات جاری و ویژه، حق‌توقف، اجاره دپوها و فضاهای‌عملیاتی و...،  قبول نکردن پرداخت خسارات وارده به شرکت‌ها از محل صدمه به ناوگان و سرقت ادوات ناوگان ومحموله‌ها.

بر اساس گزارش هیئت‌مدیره در 7 کارگروه تخصصی این انجمن با عناوین شورای سیاستگذاری حمل‌‌‌ونقل‌ریلی، کارگروه تخصصی امور مسافری و خدمات به مشتریان، کارگروه تخصصی سیروحرکت و ایمنی، کارگروه تخصصی لکوموتیو، کارگروه تخصصی واگن‌های مخزن‌دار، کارگروه تخصصی واگن‌های لبه بلند و کارگروه تخصصی واگن‌های لبه کوتاه  تجدید ساختار صورت گرفته است.

  چشم انداز

این گزارش با توضیح چشم انداز، بیانیه ماموریت و اعلام شش سیاست راهبردی انجمن به پایان رسید.

 انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در راستای تبدیل شدن به مهم‌ترین و معتبرترین نهاد‌ صنفی در حمل‌ونقل‌ریلی کشور به منظور حمایت و صیانت از حقوق اعضاء و ایجاد یکپارچگی و انسجام بین آنها حرکت می‌‌کند.

بیانیه ماموریت

 انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل‌ریلی و خدمات وابسته سازمانی است غیر‌انتفاعی و غیردولتی که با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های علمی، مدیریتی، تجربی و مالی اعضاء خود، بکارگیری ظرفیت‌های قانونی کشور و ایجاد تعامل و انسجام حداکثری بین اعضاء و نهادهای دولتی، حداکثر تلاش خود را در راستای بهبود فضای کسب‌و‌کار و اعتلا و گسترش حمل‌ونقل‌ ریلی به کار خواهد بست.

شش سیاست راهبردی انجمن

اعتلای جایگاه انجمن نزد مجامع رسمی به منظور مشارکت در فرایند سیاستگذاری بخش ریلی، تحقق منافع صنفی شرکت‌های عضو انجمن در راستای توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل‌ ریلی، فعال شدن ظرفیت‌های قانونی مرتبط با اهداف و برنامه ها کلان حمل‌و‌نقل ریلی و بخش خصوصی، افزایش سهم بخش ریلی از مجموع حمل‌ونقل کشور،ارتقای کیفی خدمات و سطح رضایتمندی مشتریان در حمل‌و‌نقل ریلی بار و مسافر و ارتقای مهارتی، تخصصی و آموزشی بنگاه‌های خصوصی فعال درحمل‌و‌نقل ریلی شش سیاست راهبری انجمن صنفی شرکت‌ها حمل‌ونقل ریلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.