| کد خبر: 140401 |

◄ راه‌آهن برای افزایش حمل ریلی بار چه کرده است؟

معاون بهره برداری سیروحرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با تین نیوز در خصوص سهم راه آهن در حمل و نقل کالا در کشور

تین نیوز

معاون بهره‌برداری سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با تین نیوز در خصوص سهم راه‌آهن در حمل‌ونقل کالا در کشور گفت: در سال 1395­ مقدار­4.3 میلیون تن بار توسط راه‌­آهن در کشور جا­­به‌جا شد که 11 درصد از کل حمل­‌ونقل بار در کشور بود. این در حالی است که براساس طرح و برنامه مدیریت راه‌آهن باید بتوانیم 30 درصد از کل جابه‌جایی بار در ­کشور­ را انجام دهیم ، لذا تلاش می‌کنیم در سال 1396 این مقدار را به 62 میلیون تن برسانیم تا هرچه سریع‌تر به این هدف نزدیک شویم.

ابراهیم محمدی افزود : برای افزایش حمل بار در راه‌آهن اقدامات خاصی انجام دادیم که یکی از آنها افزایش تعاملات و قراردادها با کشورهای دیگر است. در ­4 ماه گذشته تفاهمنامه‌های دو تاچند جانبه با کشورهای چین، پاکستان، ترکمنستان، قزاقزستان، آذربایجان، گرجستان،ترکیه و اکو امضا کردیم و در همان راستا با کاهش قیمت در حمل واحدکالا توانستیم سرعت را افزایش بدهیم به عنوان مثال برای قطار چین متعهد شدیم 700 کیلومتر در ایران واگن‌های ترانزیت را سیر بدهیم.

معاونت بهره‌برداری سیر­ و­ حرکت راه‌آهن در ادامه گفت: ما در خصوص حمل‌ونقل بار­ داخلی نیز با تغییر شکل قطار برنامه‌ای هم‌اکنون بیش از 85 قطار برنامه‌ای روزانه داریم و براساس برنامه‌ریزی انجام شده می‌دانیم که در 48 ساعت آینده چه واگنی با چه باری به چه مقصد بارگیری خواهد شد همچنین در گذشته واگن‌ها پس از تخلیه بار در مقصد به صورت خالی برمی‌گشت اما هم اکنون با برنامه‌ریزی بهتر در اکثر موارد واگن‌ها بار را دو طرفه حمل می‌کنند که باعث بهره‌وری بیشتر در بخش خصوصی شده است.

از دیگر اقدامات راه­‌آهن جمهوری­ اسلامی در حمل‌ونقل داخلی، راه‌­اندازی «قطارهای کانتینری» است که مسیر بندرعباس به ایستگاه ابومسلم در خراسان را 34 ساعته طی می‌کند. همچنین راه‌­اندازی سیستم حمل‌ونقل ترکیبی که بار از مبدا توسط واگن به سمت مقصد حمل و در­ آخرین ایستگاه قطار از واگن به سیردهنده جاده‌ای منتقل می­‌شود تا به مقصد برسد، از این اقدامات است. در این روش برای بار فقط یک بارنامه صادرمی­‌شود. اگر دست‌اندرکاران و طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل کنند این قطارها به صورت روزانه خدمت رسانی خواهند کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.