| کد خبر: 139995 |

توسعه ریلی افغانستان زمینه رشد فرهنگی و اقتصادی کشورهای منطقه

معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل شرکت راه‌آهن ایران می گوید که نخستین قطار باری از ایران به سمت افغانستان 2 هفته آینده حرکت می کند.

تین نیوز

معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل شرکت راه‌آهن ایران می گوید که نخستین قطار باری از ایران به سمت افغانستان 2 هفته آینده حرکت می کند.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایران، «نورالله بیرانوند» معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن ایران اظهار داشت که با حرکت نخستین قطار از ایران به افغانستان به طور رسمی، بهره برداری از کریدور شرق -غرب آغاز می‌شود.

وی افزود: همزمان با تکمیل قطعه یک راه‌آهن ایران- افغانستان، ساخت قطعه دوم به طول 80 کیلومتر در شهر هرات توسط شرکت‌های ایرانی آغاز می‌شود.

بیرانوند با اشاره به ساخت قطعه یک این خط آهن گفت: ساخت قطعه یک این مسیر ریلی با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران انجام و کل هزینه‌های این طرح از سوی دولت ایران برای کمک به دولت افغانستان تأمین‌ شده است.

وی تصریح کرد: همزمان با تکمیل این قطعه، طرف افغانی قطعه دوم را به طول 80 کیلومتر در شهر هرات آغاز خواهد کرد و این قطعه نیز توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود.

وی از انجام مطالعات قطعه سوم حدفاصل هرات تا مزار شریف توسط چینی‌ها خبر داد و گفت: با تکمیل این قطعه کریدور بین‌المللی ریلی ایران- افغانستان- قرقیزستان -تاجیکستان- چین تکمیل خواهد شد و می‌توان ظرفیت جدیدی برای ترانزیت کالا در این منطقه ایجاد کرد.

بیرانوند با بیان اینکه ساخت راه‌آهن در داخل افغانستان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تاکید کرد: توسعه ریلی در افغانستان علاوه بر شکوفایی رشد اقتصادی برای این کشور، رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی کشورهای منطقه را فراهم می‌کند.

با سفر «محمد یما شمس» رئیس راه آهن افغانستان به تهران، روز گذشته در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه همکاری های ریلی بین راه آهن ایران و افغانستان امضا شد.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام شاید از خط اهن ابریشم و یا یک کمربند یک جاده چین شنیده اید همچنین برقی شدن راه اهن تهران مشهد و در اینده تهران تبریز .که امریکایی ها ابراز نگرانی کردند.


    با گسترش روابط تجاری ایران و چین از طریق خطوط ریلی در اینده کشورهای منطقه باید انتخاب کنند بین افزایش مبادلات اقتصادی با چین و ایران و یا حضور نظامی امریکا.
    و با ساخت این راه اهن از میان افغانستان و اسیای مرکزی مطمئنا نفوذ امریکا کاهش میابد و در اینده چین با فشار اقتصادی کشورهای منطقه را با امتیازات افزایش مبادلات مجبور به تعطیلی پایگاه های نظامی امریکا میکند در این مسیر امریکا برای حضور بیشتر خود مجبور است سرمایه گذاری تجاری را افزایش دهد .

    که نشانه بارز ان سرمایه گذاری بانک های امریکایی در خطوط انتقال برق تاجیکستان به پاکستان هست تا حضور ایران و چین منزوی کنند نگذارند این جاده ابریشم شکل بگیرد.


    نمونه بارز همین اتفاق را در شرق اروپا مشاهده کردیم که اتحادیه اروپا کشورهای شرق اروپا مجبور کرد بین رابطه اقتصادی با اتحادیه و حضورنظامی روسها یکی را انتخاب کنند و این باعث برچیده شدن پایگاه ها روسها شد .

    همین ترس امریکا از چین دارد که با ساخت این کریدور ابریشم باعث خروج امریکا شود و بالتبع افزایش مبادلات اقتصادی ایران و چین و کشورهای منطقه باعث افزایش بهبود اقتصادی اشتغال شود که بالتبع صلح امنیت ایجادشود انوقت حضور نظامی امریکا از مشروعیت میفتد و کشورهای منطقه برای افزایش مبادلات اقتصادی با چین پایگاه های امریکا تعطیل کنند.

    خط اهن برقی مشهد تهران و در اینده تا تبریز بازرگان و اتصال خطوط اهن به افغانستان و ادامه ان تا چین .و چابهار به افغانستان اسیای مرکزی .باعث صلح و امنیت میشود بالتبع امریکا باید سرمایه گذاری تجاری اغاز کند و یا چمدانهای خود را ببندد.چون حضورنظامی نیاز نیست.

    ایران باید با این راهبرد امریکا از منطقه اخراج کند و یا شیر امریکا برای تقویت زیرساخت های منطقه دوشید .مطمئنا مبارزه نظامی به اندازه این راهبرد اقتصادی کارساز نیست.