| کد خبر: 139563 |

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته عنوان کرد:

◄ سیاست‌های راهبردی در جهت اعتلای جایگاه ریلی کشور تدوین شد

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در راستای تدوین برنامه راهبردی خود برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت‌های بخش خصوصی در این حوزه و پس از 12 سال که از اجرای برنامه خصوصی‌سازی می‌گذرد، دست به تدوین سیاست‌های راهبردی‌ای زده که فاز نخست آن در قالب شش سیاست به تصویب هیات‌مدیره انجمن رسیده است.

تین نیوز

تفکر هگلی در اقتصاد که جامعه مدنی را جامعه بازار آزاد می‌داند، چند سالی است که در ایران- تحت عنوان برنامه خصوصی‌سازی-  طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما با آنکه 12سال از اجرای برنامه خصوصی‌سازی در کشور می‌گذرد، همچنان این قانون به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. درواقع با توجه به اصل 44 قانون اساسی، پس از پایان جنگ و در زمان تدوین برنامه سوم توسعه این سیاست مورد حمایت دولت و بخش خصوصی قرار گرفت.

در همین راستا شرکت‌های حمل‌ونقلی به‌عنوان نماد فعالیت بخش خصوصی این حوزه، در تلاش‌اند تا هر روز خود را مستقل‌تر و قوی‌تر کنند و با ایجاد مزیت رقابتی، سهمی در تعادل بخشیدن بین دولت و بازار را ایفا و به کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد نیز کمک کنند. گذشته از بررسی چالش‌های موجود که به دلیل نداشتن تمرین قبلی در برنامه خصوصی‌سازی و گاها کمبود نگاه تخصصی گریزناپذیر است، این برنامه در ماهیت خود، مزایای بی‌شماری دارد که تقلیل هزینه‌های بودجه‌ای دولت، حداقل کردن بوروکراسی اداری و ایجاد بازار رقابتی بخشی از آن است. در حوزه حمل‌ونقل، بخش ریلی به‌دلیل داشتن مزایای رقابتی نسبت به شئون دیگر حمل‌ونقل، در حفظ محیط زیست و ایجاد امنیت باری و مسافری، نیازمند توجه و تدوین برنامه‌های راهبردی بیشتری به‌ویژه توسط بخش خصوصی است.

در همین رابطه مجید بابایی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی گفت: هم‌اکنون انجمن در راستای تدوین برنامه ‌های راهبردی خود برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت‌های بخش خصوصی در این حوزه و پس از 12 سال که از اجرای برنامه خصوصی‌سازی می‌گذرد، دست به تدوین سیاست‌های راهبردی‌ای زده که فاز نخست آن در قالب شش سیاست به تصویب هیات‌مدیره انجمن رسیده است.

این شش سیاست که به شکلی نظام‌یافته نگاشته شده‌اند،  عبارت‌اند از:

1- ارتقای کیفی خدمات و سطح رضایت‌مندی مشتریان در حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر

2- ارتقای مهارتی، تخصصی و آموزشی بنگاه‌های خصوصی فعال در حمل‌ونقل ریلی

3- اعتلای جایگاه انجمن نزد مجامع رسمی به‌منظور مشارکت در فرایند سیاست‌گذاری بخش ریلی

4- افزایش سهم بخش ریلی از مجموع حمل‌ونقل کشور

5- تحقق منافع صنفی شرکت‌های عضو انجمن در راستای توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل ریلی

6- فعال شدن ظرفیت‌های قانونی مرتبط با اهداف و برنامه‌های کلان حمل‌ونقل ریلی و بخش خصوصی

همان‌طور که در تدوین این سیاست‌ها مطرح شده، توجه هم‌زمان به اجرای عملیِ برنامه خصوصی‌سازی در کشور و ارتقای بخش ریلی از ویژگی‌های بارز این برنامه است که در فاز دوم، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای تحقق این سیاست‌ها تدوین خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.