| کد خبر: 139392 |

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد

◄ انتقال دانش و تکنولوژی ریلی ایران به افغانستان

صبح امروز، اجلاس مشترکی با حضور مدیرعامل راه‌آهن ایران و رییس اجرایی اداره خط آهن افغانستان در تهران برگزار شد که در جریان آن، تفاهم‌نامه‌ای در جهت راه‌اندازی مسیر ریلی خاف – هرات امضا شد.

تین نیوز

صبح امروز، اجلاس مشترکی با حضور مدیرعامل راه‌آهن ایران و رییس اجرایی اداره خط آهن افغانستان در تهران برگزار شد که در جریان آن، تفاهم‌نامه‌ای در جهت راه‌اندازی مسیر ریلی خاف – هرات امضا شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز موضوع این تفاهم‌نامه، راه‌اندازی محور مواصلاتی ریلی (باری) خاف – هرات بود که به‌موجب آن طرفین موافقت کردند که تا تاریخ 13 مرداد ماه سال جاری، نسبت به ساخت خط و جانمایی کانکس‌های موقت تا زمان ساخته شدن ایستگاه‌های اصلی که در مسیر ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه غوریان در خاک افغانستان هستند، اقدامات لازم را انجام دهند. 

در این اجلاس که با حضور سعید محمدزاده، مدیر عامل راه‌آهن ایران و «محمدیما شمس» رییس اجرایی اداره خط آهن افغانستان برگزار شد، مقرر شد ایران نسبت به انتقال دانش و فناوری به افغانستان متعهد شود و قرار شد از زمان افتتاح پروژه تا شش ماه، بهره‌برداری در قلمرو افغانستان به صورت مشترک توسط راه‌آهن ج. ا. ایران و اداره خط آهن افغانستان انجام شود.

محمدزاده در این‌باره ضمن تاکید بر تسریع ساخت قطعه اول خط خاف – هرات که بر عهده ایران و همچنین بهره‌برداری از خط خاف –هرات در روز 13 مرداد، گفت: ایران با همکاری دانشگاه معتبری همچون دانشکده مهندسی راه‌آهن، آمادگی کامل برای برگزاری دوره‌های آموزشی به 96 نفر از کارکنان راه‌آهن افغانستان دارد تا ان‌شاالله با توسعه خطوط ریلی خود، به شبکه ریلی چین از طریق مسیر ریلی افغانستان برسد چراکه توسعه ریلی در منطقه پیش‌زمینه‌ای برای توسعه امنیت و صلح بین‌المللی است.

همچنین مدیرعامل راه‌آهن بر لزوم ایجاد هماهنگی میان دو طرف در اجرای پروژه ساخت قطعات شماره سه و چهار توسط راه‌آهن‌های دو کشور تاکید کرد و تسریع در امر تأسیس دفتر مرزی ریلی در مرز ایران و افغانستان را ضروری دانست.

محمدزاده وعده داد: منطقه ما در کمتر از 10 سال آینده، پتانسیل عبور 100 میلیون تن بار ترانزیتی را خواهد داشت.

رییس راه‌آهن افغانستان نیز از تعهد دولت این کشور برای تامین هزینه تأمین امنیت خط آهن خاف – هرات با بودجه‌ای معادل 2 میلیون دلار به‌صورت سالانه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که قطار باری از ایران به افغانستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن سیر داده شود.

براساس توافق‌های انجام‌شده میان دو طرف، قرار است افتتاح رسمی خط خاف – هرات در تاریخ13 مرداد و با حضور روسای جمهور محترم دو کشور انجام شود.

در حاشیه این نشست، مدیرعامل راه‌آهن ایران تاکید کرد که «سرعت» مهم‌ترین عنصری است که در بهره‌برداری خط‌آهن مشترک دو کشور باید مدنظر قرار گیرد.

محمدزاده در توضیح این مطلب و در پاسخ به خبرنگار ما به اشتراک دین، مذهب و زبان بین دو کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: ضروری است اتصالات شبکه ریلی ایران و افغانستان به‌سرعت انجام‌ شود تا در سایه توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به‌زودی شاهد ایجاد امنیت و رشد اقتصادی بیشتر در منطقه باشیم.

وی در توضیح نحوه «تسریع» اضافه کرد: ما امیدواریم که تکمیل قطعه سوم این پروژه توسط ایران هم‌زمان با ساختن قطعه چهارم توسط افغانستان باشد و برای حصول به این نتیجه  لازم است دو کشور به اشتراک زمانی برسند.

مدیرعامل راه‌آهن بر سرعت‌بخشی در راه‌اندازی دفتر و ایستگاه مرزی افغانستان تاکید کرد و انتخاب سریع‌تر پیمانکار قطعه چهار توسط افغانستان و همچنین انجام مطالعات لازم در مورد ترانزیت ریلی با مبدأ افغانستان توسط این کشور را  در جهت پیشگیری از مشکلات اداری برای کشور ایران دانست.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.