| کد خبر: 139164 |

◄ ساخت 150 واگن مسافری براساس استانداردهای بین‌المللی در یک برنامه چهار ساله

پروژه اول هگتا در توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، تولید 120 واگن مسافری است که 53 عدد را تا پیش از پایان سال 95تحویل گرفته‌ایم. پروژه دوم هگتا نیز انعقاد یک سند همکاری در قالب RFQ است که مبنی‌بر درخواست ساخت 150 واگن جدید با استانداردهای بین‌المللی و با کمک شرکت‌های خارجی و داخلی معتبر است.

تین نیوز

ادامه از گفت‌وگوی اول:

گردشگری شش مؤلفه دارد که دو مؤلفه اصلی آن، شامل اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و صنعت حمل‌ونقل (در همه بخش‌های آن) است. در این زمینه شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا که متعلق به هگتاست، بیش از 60 درصد از بار حمل ونقل مسافری ریلی را برعهده دارد. هگتا برای رشد مسافرت ریلی سه پروژه مهم را در رجا کلید زده که مهم‌ترین آنها تولید 120 واگن مسافری است که 53 عدد را تا پیش از پایان سال 95 تحویل گرفته‌ایم. ما در پروژه دیگری، درخواست ساخت 150 واگن جدید با استانداردهای بین‌المللی را دادیم که در حال انجام است. هگتا در راستای تحقق وعده‌های خود در توسعه ناوگان ریلی، از سازمان خصوصی‌سازی، رییس‌جمهور و معاون اول ایشان، رییس سازمان تأمین اجتماعی بابت حمایت‌هایی که نسبت به رجا داشتند تشکر می‌کند.

این سفارش‌ها به‌صورت فاینانس بوده یا تماما با اتکا به تولید داخلی؟

درواقع ما با اتکا به منابع داخلی شرکت رجا و سازمان تامین اجتماعی و علی‌رغم همه نابسامانی‌های حقوقی و سازمانی توانستیم این قرارداد را ببندیم که برای ما یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. پروژه دوم ما انعقاد یک سند همکاری در قالب RFQ است که مبنی‌بر درخواست ساخت 150 واگن جدید با استانداردهای بین‌المللی و با کمک شرکت‌های خارجی و داخلی معتبر است. این پروژه برای انتقال دانش و تکنولوژی و فعال کردن شرکت‌های داخلی با کمک شرکت‌های اروپایی و شرقی ایجاد شده که با همراهی برندهای معتبری در دنیا از جمله: زیمنس، اشتادلر، بن‌باردیه انجام شده است. اینکه بتوانیم تولید واگن را به ظرفیت قابل توجهی برسانیم، یک موفقیت بزرگ برای ایران است. از آنجا که شرکت رجا در قبال خارج کردن برخی از ناوگان فرسوده خود از چرخه ریلی و تأمین 100 واگن خاص که از نظر قیمت، تکنیک و خدمات در سطح قابل ملاحظه‌ای باشند مسئولیت دارد، ما با همکاری راه‌آهن و در راستای عمل به این قول‌ها این پروژه را به انجام می‌رسانیم. درواقع این سه پروژه، فرصت تجاری و خدماتی برای خدمت به گردشگران داخلی و تشویق گردشگران خارجی برای سفر به ایران ایجاد می‌کند. این کار فرصتی را ایجاد می‌کند تا از- به‌قول شما- زیان وارد شده به رجا، فرصتی ایجاد کنیم و به سودآوری برسیم. هنر، تبدیل تهدیدها به فرصت است.

همه این پروژه‌ها با یک برنامه راهبردی انجام می‌شود. تحقق این برنامه‌ها تحت عنوان این سه سند تا چند سال آینده ممکن است؟

این پروژه حتماً در یک برنامه چهار ساله تحقق می‌یابد و تحققش هم بسته به حمایت دولت و نهادهای درگیر در این پروژه‌ دارد. مشکل اصلی و مانع اصلی ما، نظام بانک و حقوقی کشور است که هنوز تمرین لازم در این زمینه را ندارند.

حمایت دولت را دارید؟

دولت یعنی شخص رییس‌جمهور محترم و معاون اول ایشان حمایت‌های زیادی کرده‌اند اما همان‌طور که گفتم نظام حقوقی-بانکی ضعیف عمل می‌کند و همگام با پروژه‌ها روزآمد نیست.

شرایط پسابرجام قطعاً تأثیر داشته در رونق انجام پروژه‌ها، درست است؟

قطعاً، ما قبل از اجرای تفاهم برجام نیز از شرکت‌های خارجی مورد استقبال قرار گرفتیم اما ورود شرکت‌های اروپایی رده اول را مدیون برجام و تعامل خوب‌مان با دنیا هستیم.

برنامه‌های شما در توسعه قطارهای گردشگری چیست؟ در اخبار راه‌اندازی محور شمال-تهران را شنیدیم.

در حال حاضر اقدامات ما در فعال کردن قطارهای گردشگری محدود است اما قطعاً در آینده با توجه به افزایش تقاضای مردم، به این مورد توجه بیشتری خواهیم کرد ولی اولویت‌مان با حمل‌ونقل ریلی-مسافری است که به شدت کمبود آن را احساس می‌کنیم. با استقبال مردم از پروژه‌های ریلی-مسافری، قطار زندگی را راه انداختیم و توانستیم خدمات بهتری را ارائه دهیم. این مهم، برای توسعه صنعت گردشگری در کشور اهمیت فراوانی دارد. قطعاً بخش ریلی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو در سطح کشور و در جهت پیشرفت گردشگری خواهد بود که در این زمینه ما برنامه‌ریزی‌های لازم را براساس استراتژی‌های تعریف‌شده انجام خواهیم داد.

با تغییرات سازمانی، رجا متحمل زیان‌هایی قطعاً شده است، این زیان‌ها چگونه جبران می‌شوند؟

در ارتباط با این موضوع خوشبختانه سازمان تأمین اجتماعی با افزایش سرمایه رجا موافقت خواهد کرد. مقدار قابل توجهی هم به صورت نقدی و غیرنقدی به رجا کمک کرده‌ایم. منتظریم دولت مطالبات و دِین خودش نسبت به رجا را ایفا کند. همان‌طور که می‌دانید حمل‌ونقل حومه‌ای به‌شدت زیان‌ده بوده و در نامه‌هایی به دولت و نمایندگان محترم مجلس درخواست جبران مالی این پروژه‌ها داده شده است اما دولت هنوز یارانه حمل ونقلی نداده‌است. بسیاری از زیان‌هایی که نام می‌برید مربوط به رجای دولتی است. زمانی‌که رجا متعلق به دولت بوده به بسیاری از سازمان‌ها مثل تأمین اجتماعی یا بین‌المللی بدهکار بوده که امیدواریم دولت با یک طرح قاطع بتواند این کاستی‌ها را نیز جبران بکند.

چشم‌انداز پیشرفت صنعت ریلی را به‌طور کلی مثبت ارزیابی می‌کنید؟

قطعاً، توسعه مثل آش خاله است. پس بهتر است برای تحقق برنامه‌ها با برنامه‌ریزی پیش برویم. قطعاً بخش ریلی بخش وسیع و مطلوبی برای توسعه کشور و توسعه گردشگری خواهد بود.

اولویت هگتا در تدوین برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود کدام یک از بخش‌های زیرمجموعه‌اش است؟

بی‌شک بخش اول اولویت ما مسئله هتل‌ها و اقامتگاه‌های ماست. برنامه‌های ما دراین‌باره به‌روشنی تعریف شده است. باثبات‌ترین برند هتلداری در کشور از آن ما است. ما برای بازسازی هتل‌های همای 1 که 15 سال تعطیل بودند اقدامات مثبتی را انجام داده‌ایم. هتل همای مشهد 1 به‌عنوان یک پروژه نوستالژیک در هفته تأمین اجتماعی و پس از بازسازی افتتاح شده است. این خبر مهم است چون هتل همای 1 نقش محوری در برند هتل هما دارد و برای ما هم اهمیت زیادی دارد. پیش از ما شیوه‌های نامناسبی در توسعه و بازسازی هتل صورت گرفته بود که ما موفق شدیم شیوه نوینی را در بازسازی هتل به‌کار ببریم. این هتل براساس استانداردهای بین‌المللی و با قیمتی مناسب ارائه شده است. در زمینه بازسازی باقی هتل‌ها شرکت‌های بین‌المللی مهمی مثل "اکور" با ما اعلام همکاری کرده‌اند که هم‌اکنون در مرحله قرارداد هستیم. در بخش‌های اقامتی‌مان بازسازی در اولویت قرار داده شده است. بزرگ‌ترین مشکل بازاریابی هتلداری در ایران، کمبود اقامتگاه‌های مناسب است. کمبود اقامتگاه در شهر اصفهان به‌عنوان مثال موجب می‌شود تا 70 درصد تورهای اقامتی کنسل شود. اگر صنعت گردشگری به‌عنوان صنعتی سودآور و ارزآور مطرح باشد ما امکان بهره‌وری از آن را با کمبود هتل‌های مناسب عملاً نخواهیم داشت. در همایش بین‌المللی گردشگری (مهرماه 95) و با مطالعات شرکت‌های مختلف و شهرداری‌ها و استانداری‌ها، طرح "صد هتل صد کسب‌وکار" یکی از بهترین طرح‌ها که هم تئوری و شناخت لازم و راهبرد مناسب دارد و هم ضمانت اجرا دارد، ارائه شد و در حال حاضر این طرح تبدیل به برند جهانی شده که نشریه‌های معتبر دنیا مثل "وال‌استریت ژورنال" درباره این طرح مطالبی نوشته‌اند. هم‌اکنون این طرح، مهم‌ترین طرح گردشگری کشور است که مانیفست دارد و براساس مباحث کارشناسی و بیزنس مدل‌های بین‌المللی نوشته شده است. این طرح در هگتا رونمایی شده و براساس آن در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، همدان، مشهد، شیراز و یزد پروژه‌هایی را تعریف کردیم. در کتاب صد هتل صد کسب‌وکار نیز به معرفی 170 هتل پرداخته‌ایم که صد هتل از آنها برای مرحله اجرای طرح انتخاب خواهد شد. ایران براساس مطالعات بین‌المللی به بیش از 770 هتل نیاز دارد تا بتواند کمبود اقامتگاه‌های خودش را برمبنای سیاست‌های کلی برنامه ششم که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند و برمبنای مطالعاتی که انجام شده ارائه کند. سازمان میراث فرهنگی هم براساس رکودی که حاکم بر کشور است و بر این اساس که سرمایه‌گذاری‌ها حاشیه امن داشته باشند، 400 هتل را پیش‌بینی کرده که تا پایان برنامه ششم توسعه ساخته شوند که طرح 100 هتل 100 کسب‌وکار 25 درصد از این ظرفیت را پوشش خواهد داد. این طرح رویکرد جدیدی به توسعه صنعت هتلداری دارد و این رویکرد جدید چند کارکردی است؛ یعنی یک هتل می‌تواند سالن همایش، غذاخوری، آفیس و دفتر کار داشته باشد که این امکانات برحسب منطقه و بزرگ و کوچکی شهر در نظر گرفته خواهند شد. این هتل‌ها به‌طور هم‌زمان براساس مدل بیزنس هتل‌های دنیا و همچنین معماری هتل‌های اسلامی طراحی می‌شوند تا گردشگران خارجی احساس کنند وارد کشور-موزه ایران شده‌اند. یعنی ما با تدوین یک رویکرد فرهنگی به تعالی فرهنگی نیز توجه داریم که این وجه امتیاز هگتا در طرح صد هتل صد کسب‌وکار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.