| کد خبر: 138797 |

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران در گفت‌وگو با «صما»:

7 دستاورد مهم در گرو توسعه ترانزیت ریلی

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران بابیان اینکه ترانزیت یک کسب‌وکار است گفت: تمامی کشورهای توسعه‌یافته به‌واسطه این مبحث به درآمد و توسعه مطلوبی رسیده‌اند. و به‌واسطه همین ترانزیت توانسته‌اند در ایجاد اشتغال و تأمین امنیت کشور موفق عمل کرده‌اند.

تین نیوز

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران بابیان اینکه ترانزیت یک کسب‌وکار است گفت: تمامی کشورهای توسعه‌یافته به‌واسطه این مبحث به درآمد و توسعه مطلوبی رسیده‌اند. و به‌واسطه همین ترانزیت توانسته‌اند در ایجاد اشتغال و تأمین امنیت کشور موفق عمل کرده‌اند.

ابراهیم محمدی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: حمل‌ونقل ترانزیت به‌عنوان یک ضلع تحولات جهانی در سایه دانش فنی باعث تقلیل هزینه‌های زمانی و مالی نقل‌وانتقال کالا و مسافر شده است.

وی بابیان اینکه کشورها با شرکت‌های اقتصادی توانمند در حال جذب دانش و استفاده از مزیت‌های نسبی خود در سطح بین‌المللی هستند گفت: برای رونق دهی و گسترش جریان کالا و مسافر در سطوح ملی و فراملی در حداقل زمان با سیستم‌های حمل‌ونقلی پیشرفته در حوزه‌های سخت‌افزاری (شبکه‌های جاده‌ای – ریلی و.) و نرم‌افزاری (قوانین و نیروی انسانی و ….) برنامه‌ریزی می‌نمایند.

محمدی همچنین گفت: در این میان کشورهایی موفق هستند که با استفاده از موقعیت جغرافیایی ممتاز و تأمین زیرساخت‌های موردنیاز حمل‌ونقلی و بازرگانی در مسیر جریان ارتباطات قرارگرفته و از جوانب بین‌المللی حمل‌ونقلی منتفع شده باشند.

وی بابیان اینکه ایران در طول تاریخ در محل گره کریدورهای ترانزیتی قدیم و جدید و در مسیر دنیای تولید و مصرف قرارگرفته است. گفت: کریدور غرب- شرق و شمال – جنوب در تقلیل هزینه‌های زمانی و مالی نقل‌وانتقال کالا مابین کشورهای آسیایی و اروپایی، می‌تواند در صورت تغییر در ساختارهای فیزیکی و قانونی حمل‌ونقل ایفای وظیفه نموده و به‌عنوان رقیب درآمدهای نفتی در کشورمان نقش‌آفرینی نماید.

زیر ساخت های ریلی در وضعیت مناسبی قرار دارد

محمدی با اعتقاد به اینکه وضعیت زیرساخت‌های ریلی کشور در بین کشورهای منطقه‌ای در رتبه مطلوبی قرار دارد. اظهار داشت: در صورت بازنگری یا اصلاح برخی از قوانین و مقررات این کسب‌وکار رونق بیشتری خواهد گرفت.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران بابیان اینکه در پس ترانزیت ریلی هفت عامل و رویکرد مهم قرار دارد گفت: حفظ و محافظت از محیط‌زیست، ارتقا و گسترش روابط با کشورهای جهان، اشتغال‌زایی، کاهش و مصرف بهینه سوخت، ارزانی قیمت نهایی کالا، ارتقای امنیت ملی و آمایش سرزمین شامل این موارد است.

محمدی در خصوص نقش ترانزیت در ایجاد اشتغال و ارتقای امنیت ملی گفت: توسعه پایانه‌های مرزی به‌عنوان دروازه‌ ورود به شبکه حمل‌ونقل علاوه بر اشتغال باعث افزایش امنیت ملی می‌شود. با توسعه پایانه‌های مرزی با ارتقای سطح درآمدی مردم، قاچاق کالا کاهش‌یافته که این مورد باعث ارتقای امنیت می‌شود.

توسعه پایانه های مرزی یک ضرورت است

وی در خصوص لزوم توجه به پایانه‌های مرزی گفت: پایانه‌ها به‌عنوان دروازه‌ ورود به شبکه حمل‌ونقل و محل تمرکز مباحث حمل‌ونقلی ازنظر ایجاد امنیت ترافیکی و کاهش آلودگی ناشی از تردد و کاهش هزینه حمل‌ونقل حائز اهمیت است.

وی همچنین تأکید داشت: یکی از مکان‌های مهم در تبادل کالا و مسافر بین کشورها پایانه‌های مرزی می‌باشند که ساماندهی مرزهای زمینی (پایانه‌ها) می‌تواند در رونق حمل‌ونقل بین‌المللی اعم از صادرات و ترانزیت مؤثر است.

محمدی در ادامه افزود: پایانه‌های مرزی با قرارگیری در محل مماس مرزی با کشورهای همسایه، به‌عنوان گره‌گاه اتصالی حمل‌ونقلی، متناسب با بازارهای هدف منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایران در حوزه صادرات و واردات و ترانزیت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و بستر این پایانه‌ها محل گذر جریانات مسافر و کالاهای تجارتی و معاملاتی است.

چالش های کنونی ترانزیت ریلی

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران بابیان اینکه برای رسیدن به بهره‌وری بالا باید نگاه جدی‌تری به حل مشکلات عرصه ترانزیت ریلی داشت گفت: هم‌اکنون در ایران تعدد ادارات مستقر در مرز و وجود گره‌های قانونی سبب‌ افزایش زمانی تشریفات مرزی می‌شود. چون زمان این تشریفات از نرم‌های بین‌المللی زیاد است، باعث می‌شود تا مسیرهای جدید ترانزیتی توسط کشورهای دنیا شکل بگیرد و مزیت ترانزیتی ایران را مورد مخاطره قرار دهد.

این مسئول بابیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌های بی‌شماری برای تجهیز زیرساخت‌ها و کاهش زمان ترانزیت ریلی شده اما به ارتقای بیشتر نیاز دارد گفت: این بازار کسب‌وکار نیازمند حمایت همه‌جانبه ارگان‌های ذی‌ربط است و در ارتباط با کشورهای دیگر برای کاهش تعرفه‌های ریلی تفاهم‌نامه‌هایی امضاشده است.

ابراهیم محمدی در این زمینه گفت: به‌طور مثال در دیدار نمایندگان راه‌آهن ایران و قزاقستان، تفاهم‌نامه همکاری دو کشور درباره جذب بار و اعطای تخفیف جهت حمل کالای بیشتر صادراتی و ترانزیتی امضاء شد. در این تفاهم‌نامه مقرر شد به‌منظور جذب جریان بار بیشتر به محور ریلی قزاقستان – ترکمنستان- ایران در مسیر اوزن – بالاشاک – سرختیاکا – آکیایلا – اینچه برون_سرخس، نرخ‌های تعرفه‌ای برای مسیرهای باردار برای دوره زمانی اول مارس ۲۰۱۷ تا پایان سال، تخفیف های ویژه داشته باشد.

محمدی در خصوص این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه مقرر شد راه‌آهن قزاقستان در خصوص اعطای تخفیف جهت حمل کالای صادراتی ایران به قزاقستان و همچنین تخفیف کامل به کالاهای ترانزیت عبور از قزاقستان به کشورهای CIS، باید همکار و تعامل لازم را داشته باشد.

وی همچنین به برگزاری اجلاس ۴ جانبه برای حمل آلومینیوم از تاجیکستان و ترانزیت از ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بدون تردید توجه و گسترش کریدور ها به‌واسطه موقعیت جغرافیایی ایران از ارزش بالایی برخوردار است.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران گفت: در عصر حاضر که عصر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است، هر کشوری که بتواند با شناسایی کشورهای هدف اقتصادی در سطح منطقه و فرا منطقه‌ای مزیت‌های نسبی جدیدی تولید نماید، به همان اندازه جایگاه خود را در پازل اقتصادی دنیا برای خود تثبیت و تکمیل می‌نماید.

محمدی در نهایت گفت: باید با هوشیاری تمام از توانمندی‌های ترانزیت کشور دفاع کنیم زیرا ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کریدور های مهم در منطقه است و هر غفلت کوچک باعث از دست رفتن فرصت های بزرگ می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.