| کد خبر: 138071 |

برنامه پاکستان برای احیای پروژه خط آهن کشورهای عضو اکو

وزیر راه‌آهن پاکستان خواستار احیای پروژه احداث خط آهن میان کشورهای عضو سازمان اکو شد.

تین نیوز

وزیر راه‌آهن پاکستان خواستار احیای پروژه احداث خط آهن میان کشورهای عضو سازمان اکو شد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری پاکستان آبزرور، خواجه سعد رفیق، وزیر راه‌آهن پاکستان گفت خواستار احیای پروژه احداث خط آهن میان کشورهای عضو سازمان اکو شد.

وی در نهمین نشست گروه کاری قطار مانتینری اکور در مسیر اسلام‌آباد ــ تهران ــ استانبول گفت: «من قبلاً با بانک توسعه آسیایی صحبت کرده‌ام و از بانک توسعه اسلامی و بانک تجارت و توسعه اکو می‌خواهم تا به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه اکو کمک کنند».

وی افزود: «من همچنین از این بانک‌ها می‌خواهم تا در زیرساخت‌های ریلی سرمایه گذاری کنند و برای گسترش سرمایه گذاری در زیرساخت‌های این بخش اتحادهایی را با دیگر مؤسسات مالی بین المللی تشکیل دهند».

وی گفت، دولت پاکستان مصمم است تا تضمین‌های حاکمیتی لازم را به بانک توسعه اسلامی و کنسرسیوم مربوطه ارائه دهد و ممکن است شرایط تأمین مالی تجارت با پاکستان از طریق راه‌آهن کویته/تفتان را فراهم سازد. این راه‌آهن بخشی از یک شبکه حمل‌ونقل ریلی است که کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران و ترکیه را به هم اتصال می‌دهد.

وی ابراز کرد: «ما قبلاً برای بهسازی خط ریلی اصلی با همکاری مؤسسات چینی حدود 8 میلیارد دلار تأمین مالی کرده‌ایم و این پروژه 6 تا 7 سال طول خواهد کشید. ترتیبات تأمین مالی برای اتصال گوادر به شبکه ریلی نیز در حال انجام است».

وزیر راه‌آهن پاکستان گفت، حداکثر کردن مواصلات، پویایی و دسترسی از طریق ایجاد کوریدورهای ارتباطی پایدار و در دسترس به‌نفع کشورهای منطقه است.

وی اضافه کرد: در سال 2015 میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای اکو به 4.7 تریلیون دلار رسید و حجم مبادلات تجاری درون اکو تنها 58 میلیارد دلار بود که بسیار پایین‌تر از پتانسیل واقعی این کشورها بود. «من اطمینان دارم که هدفگذاری 2025 اکو از طریق گسترش تجارت، حمل‌ونقل و ارتباطات بین‌مرزی و بهبود زیرساخت‌ها محقق خواهد شد».

وی گفت: چند سال قبل خط پروژه آهن اسلام‌آباد ــ تهران ــ استانبول به‌ابتکار سه کشور مطرح شد، اما این پروژه به‌دلیل موانع مختلف دوام نیافت. «من از شرکت کنندگان در این گروه کاری می‌خواهم تا راه‌حل‌های عملی برای اجرای این پروژه را ارائه دهند».

رفیق ادامه داد، سیستم حمل‌ونقل منطقه‌ای یک‌پارچه بدان معناست که فردی که از کابل یا داکا می‌آید باید بتواند از طریق مسیر پاکستان ــ ایران و ترکیه به لندن یا هر جای دیگری در اروپا سفر کند.

وی گفت، پاکستان در حال کار به‌روی یک طرح مادر برای اتصال ریلی شهرهای پیشاور به کراچی، اتک به کوتری، کویته به تفتان و از ایران به ترکیه است.

وی گفت، وضعیت نامطلوب ریل راه‌آهن کویته به تفتان یک مانع عمده برقراری مواصلات منطقه‌ای است.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.