| کد خبر: 137614 |

◄ دستیابی به ارتباط برد-برد میان سرمایه‌گذاران و بخش ریلی

مزیت رقابتی در حوزه ریلی نسبت به سایر حوزه‌های حمل‌ونقل، از طریق محاسبه متغیرهای قابل اندازه گیری بالاتر است. بر همین اساس و با حمایت شرکت را آهن ج.ا.ا در سالهای اخیر، حجم سرمایه گذاری در این حوزه بالاتر رفته است.

تین نیوز

مزیت رقابتی در حوزه ریلی نسبت به سایر حوزه‌های حمل‌ونقل، از طریق محاسبه متغیرهای قابل اندازه‌گیری بالاتر است

چند سالی است که بخش ریلی، با توجه به مزیت رقابتی‌اش با سایر انواع حمل‌ونقل- که در ادامه آنها را برخواهیم شمرد- توجه کارشناسان و مسئولان مربوط به این حوزه را به خود معطوف داشته است. حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از بهترین انواع حمل کالا، هم از لحاظ امکان حمل در حجم بیشتر، هم به لحاظ توجه به مسائل زیست‌محیطی و جلوگیری از آلوده شدن آن، و همچنین ایمنی بالای کالا در حمل ریلی، ضرورت داشتن نگاه کارشناسانه به این حوزه را ایجاب می‌کند.

بر همین مبنا سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی از مباحث بسیار مهمی است که چگونگی انجام آن، خود به امری اثرگذار و حیات‌بخش برای این صنعت تبدیل‌شده است. با توجه به حجم کم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در حوزه ریلی، این بخش برای تأمین مالی پروژه‌های خود به سرمایه‌گذاری‌های "اقتصادی شده‌ای" نیاز دارد که سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کند.

هم‌اکنون، با کاهش نرخ سود بانکی، میل به افزایش سرمایه‌گذاری در بورس و خرید اوراق بهادار افزایش پیدا کرده است. در همین رابطه سعید رسولی، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل راه آهن ج.ا.ا عنوان کرد: با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر «افزایش سهم ریل از بار» به حدود 28 هزار واگن باری تا انتهای آن برنامه، شرکت سرمایه بانک مسکن قصد دارد تأمین 300 دستگاه واگن باری را بر عهده گیرد و به انجام برساند.

وی ادامه داد: در همین راستا راه‌آهن نیز اعلام کرده که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز حمایت لازم را برای سرمایه‌گذاری در این بخش به عمل خواهد آورد. همان‌طور که پیش ‌از این نیز در خبرها آمده بود که قراردادی تحت عنوان ساخت شش هزار واگن باری توسط بخش خصوصی با روسیه منعقدشده که بر اساس آن 4900 واگن باری با مشارکت سازنده داخلی ساخته خواهد شد و این اقدام از طریق تضمین سرمایه‌گذاری و بر اساس ماده 67 قانون الحاق 2، مورد حمایت راه‌آهن نیز صورت گرفته بوده است. اما در قرارداد اخیر که از طریق خرید اوراق استصناع انجام شده، بانک مسکن از طریق فروش اوراق در فرابورس، منابع مالی را به‌صورت اجاره در اختیار شرکت سرمایه‌گذار قرار می‌دهد که به‌موجب آن اگر شرکت سرمایه‌گذار پس از ساخت و سیر واگن‌ها در مسیر پیش‌بینی‌شده، تصمیم گرفت واگن‌ها را بخرد باید اصل پول اجاره را به بانک برگرداند یا اینکه با پایان یافتن زمان قرارداد، بهره‌برداری از واگن‌ها را به بانک واگذار کند.

در همین رابطه، هم‌اکنون با توجه به ایجاد بستر قانونی لازم در حوزه حمل‌ونقل و بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، با وضع قوانین جدید همچون معافیت مالیات از ارزش‌افزوده در بخش ریلی و تعلق یک درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به راه‌آهن، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در سال‌های بعد و توجه بیشتر به حمل‌ونقل ریلی خواهیم بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.