| کد خبر: 137136 |

◄ در بازار حمل‌ونقل بار، ریل و جاده‌ مکمل هم هستند نه رقیب هم

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است متغیرهای اثرگذار بر عدم توان رقابت پایاپای کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی هم از نوع درونی‌اند و هم از نوع بیرونی.

تین نیوز

 یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است متغیرهای اثرگذار بر عدم توان رقابت پایاپای کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای و  ریلی هم از نوع درونی‌اند و هم از نوع بیرونی.

به گزارش تین‌نیوز، سبحان نظری در یک گروه تلگرامی با بیان این مطلب، اظهارداشت:  یک متغیر مهم بیرونی، هزینه سوخت دیزل است، که معتقدم به شدت در ایران ارزان است و باید زودتر به بالای هزار تومان برسد و پس از آن، به‌طور پلکانی، به مبالغ بالاتر هم رسانده شود ( دولت و مجلس، به اشتباه، نظام قیمت‌گذاری این کالا را به قیمت فوب خلیج فارس گره زده‌اند، که نباید می‌زدند و شایسته‌تر بود حتی قیمت سوخت را با اعمال درصدی مالیات، به منبع درآمد مناسبی برای دولت تبدیل می‌کردند). 

نظری افزود: واهمه‌ دولت از آن است که با دست‌کاری تعجیلی این متغیر، دچار بحران اجتماعی شویم، که البته بدون تمهید، می‌شویم. مهم این است که تمهید داشته باشیم، اما نه از آن دسته تمهیداتی که هر اقدام اصلاح‌گرانه عمده و فوریتی را در بخش جاده‌ای، موکول می‌کند به توسعه مقدماتی شبکه ریلی. رویکرد این تمهید در بخش جاده‌ای، باید معطوف به خود بخش جاده‌ای باشد: نگاهی از جنس ارتقای سریع بهره‌وری.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ مهم دیگری که مدت‌هاست باید بر آن تأکید شود، این است که در بازار حمل‌ونقل بار بین‌شهری، دو بخش ریلی و جاده‌ای، بیش از آن که رقیب هم‌دیگر باشند، مکمل هم‌دیگرند.

به گفته این کارشناس حمل‌ونقل، متغیرهای بازار باید آن‌گونه تنظیم شوند که در مسافت‌های طولانی، مثلا طولانی‌تر از 500 کیلومتر، هزینه حمل ریلی یا حمل ترکیبی، به‌صرفه‌تر از هزینه‌های حمل جاده‌ای باشد.

وی تاکید کرد: این اتفاق، وقتی رخ می‌دهد که بهره‌وری بخش جاده‌ای، به‌قدری بالا رفته باشد که درآمد خوب یک کامیون، نه از گران‌فروشی، بلکه از پرکاری در یک بازار پایدار و مقتصد (اکونومیک) حاصل شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، عمده‌پروری مطلوب بخش جاده‌ای نیز رخ می‌نمایاند.

 

نظری خاطرنشان کرد: همچنین اگر حمل ترکیبی، موجه باشد، هر جا ایستگاه ریلی وجود دارد، به کمک جاده‌های «مکمل»، تا شعاع زیادی، به‌عنوان بازار تقاضای حمل ریلی محسوب می‌شود. با این عینک، شبکه ریلی ما خیلی کارآمدتر از وضع فعلی می‌شود و سهمش از مجموع تقاضای بازار حمل بار، بیشتر از اکنون.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.