| کد خبر: 134736 |

◄ کاهش توجیه پروژه راه‌آهن اصفهان اهواز با احداث جاده‌ موازی با این خط

چندی پیش بود که وزیر راه و شهرسازی از ساخت بزرگراه و آزادراه اصفهان-اهواز خبر داد .این سخنان عباس آخوندی در حالی بیان می‌شود که برخی کارشناسان معتقدند با اجرایی شدن این طرح توجیه پروژه راه آهن اصفهان اهواز به شدت کاهش خواهد یافت.

تین نیوز

  چندی پیش بود که وزیر راه و شهرسازی در کانال تلگرامی خود از ساخت بزرگراه و آزادراه اصفهان-اهواز خبر داد و در یادداشتی تلگرامی نوشت: « در این چند سالی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشته‌ام، اتصال خوزستان به فلات مرکزی همواره مورد توجهم بوده‌است. این کریدور از هر منظری دارای اهمیت است زیرا با عبور از زاگرس و مناطق پرجمعیت چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان، دو کانون اقتصادی و جمعیتی بسیار مهمِ ایران را در دو سوی زاگرس به یکدیگر وصل می‌کند...

 

از ابتدای پذیرش مسئولیت تلاش کردم در جهت ارتقای سطح خدمت این محور مواصلاتی اقدام نمایم. از همین‌رو، اجرای طرح‌های چهار بانده کردن این محور طولانی در خوزستان و همچنین در استان چهار محال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت...

 

واقعیت آن است، منابع عمومی بودجه برای اتصال ایذه به لردگان به طول حدود 270 کیلومتر کفاف نمی‌کرد. با تعدادی از سرمایه‌گذران برای انجام یک سرمایه‌گذاری حدود 5000 میلیارد تومانی در جهت اجرای یک #آزاد_راه، صحبت و تفاهم‌ کردیم.

 

بحمدالله هیات وزیران با پیشنهاد من موافقت کرد و این یکی از «بزرگترین آرزوهای من»، اولین مقدمه لازم جهت اجرایی شدن آن فراهم آمد. بلافاصله، اقدامات بعدی برای عقد قرارداد و تشکیل شرکت آزادراه ایذه-لردگان و طراحی مهندسی و اجرای آن آغاز خواهد شد.» 

 

این سخنان عباس آخوندی در حالی بیان می‌شود که برخی کارشناسان حوزه ریلی معتقدند با اجرایی شدن این طرح توجیه پروژه راه آهن اصفهان اهواز به شدت کاهش خواهد یافت.

 

در این زمینه یک کارشناس حمل‌ونقل در یک گروه تلگرامی نوشت: احداث مسیر ریلی اهواز- اصفهان از مهمترین راهکارهای افزایش سهم ریلی از بنادر است و مسیر ریلی جنوب به حساب میآید.

 

مجید امینی افزود: در شرایط موجود با توجه به گلوگاه‌های ریلی در مسیر موجود، مقدار بسیا زیادی از کالاهای بندر امام به بخش جاده منتقل می‌شود.

 

وی تاکید کرد: با توجه به منافع ملی بسیار، در حالی که انتظار می‌رود احداث این مسیر ریلی یکی از با اولویت ترین پروژه‌های احداثی باشد، ساخت مسیر جاده‌ای موازی سهم جاده را از این بندر به شدت افزایش داده و می‌توان انتظار حداقل شدن میزان حمل ریلی را داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    جاده در حمل بار های سنگین مثل فولاد و سنگ اهن توان رقابت با ریل ندارد .اما بی تاثیر هم نیست .
    اما رقم ساخت راه اهن اصفهان اهواز هم کم نیست فقط پنج میلیارد دلار برای فاینانس با کره تفاهم نامه بسته شد. یعنی 20 هزار میلیارد تومان!

    راه اهن بخاطر کاهش مصرف سوخت امنیت بالاتر و کاهش تصادفات و هزینه کمتر ریل برای نگه داری در مقایسه ازادراه که برفگیر بودن موقعیت چهار محال هزینه راهداری بیشتری میخواهد .و ماشین الات برفروب

    همچنین راه اهن برای خوزستان استراتژیک هست چون امکان انتقال انبوه نیرو و قوای نظامی و ادوات مانند تانک به کمک راه اهن امکان پذیر هست که باعث امنیت مرزهای کشورمان و قدرت تحرک بخشی به ارتش برای پشتیبانی لجستیکی میشود.

    همچنین سطح مقطع تونل های ریل ها کوچکتر و کم هزینه تر است تا ازادراه که حداقل دو تونل با سطح مقطع بسیار بزرگ و پل های عریضتر میخواهد که هزینه را افزایش میدهد.بنظر
    بنده راه اهن که طول اتصال مرکز را به خوزستان کاهش دهد مهمتر است .

    نکته دیگر مزیت راه اهن قابلیت ارتقا ان هست که میتواند با برقی شدن به سرعت 200 باری و 250 برای مسافری با قطارهای اونگی برسد .
    درحالیکه ازادراه از 120 بیشتر نمیرود .

    البته همه اینها منوط به توجیه اقتصادی هست وزارت راه براساس هزینه تصمیم میگیرد اگر ببیند راه اهن هزینه بسیاری میخواهد ناچار گزینه ازادراه تصویب میشود.