| کد خبر: 132980 |

خطوط حومه ای راه برون رفت از خودروهای شخصی و کاهش آلایندگی کلان شهرها

استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی، عدم وجود خودروهای فرسوده و مواردی از این دست نشان می دهد که توجه به هر کدام از آنها در کنترل آلودگی هوا تاثیر بسیاری زیادی دارد.

تین نیوز

استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی، عدم وجود خودروهای فرسوده و مواردی از این دست نشان می دهد که توجه به هر کدام از آنها در کنترل آلودگی هوا تاثیر بسیاری زیادی دارد.

 

در واقع بیش از ۸۰ درصد سهم آلودگی، ناشی از سوخت خودروها است. بنابراین استفاده از حمل و نقل ریلی بیشترین کارآیی و بهره‌وری را نسبت به سایر حمل ونقل دارد و همینطور کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.

 

با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوای تهران مانند خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها، توسعه سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر یک گزینه اجتناب‌ناپذیر است.

 

بی‌تردید با توسعه خطوط حومه ای و اتصال شبکه های حمل و نقلی مختلف با یکدیگر می‌توان روزانه چندین میلیون مسافر را در زمان مشخص و بدون مواجهه با ترافیک به مقصد رساند و از ورود سه تا پنج میلیون خودرو از ورودی های شهر تهران جلوگیری کرد .

 

مهدی قمری نژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای با بیان اینکه راه اندازی قطارهای حومه‌ای و محلی در راه آهن سابقه‌ای طولانی دارد، گفت: تاکید بر توسعه قطارهای حومه‌ای به عنوان یک شیوه حمل و نقل همگانی در کشور موضوعی است که از دولت یازدهم توجه ویژه ای به آن شده و حمایتهایی نیز در این زمینه انجام شده است.

 

وی افزود: توجه به حمل و نقل ریلی از جمله قطارهای حومه‌ای در راستای کاهش تردد خودروهای شخصی و به منظور تقلیل تصادفات جاده‌ای و آلایندگی شهرهای بزرگ است؛ و پیگیری تاسیس شرکت قطارهای حومه ای نیز با هدف تمرکز مدیریت و برنامه‌ریزی این مهم است.

 

مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای عنوان کرد: کارنامه‌ فعالیت این خطوط در طول ۴ سال ۹۲ تا ۹۵ بیش از ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. در حال حاضر کلانشهر تهران، تبریز، اهواز و مشهد و همچنین چند شهر دیگر نزدیک به هم که ساکنان آنها روابط بیشتری با هم دارند، از این طرح برخوردارند؛ و مهمترین آنها، شامل تهران- پرند، گرگان- پل سفید، تهران- قم، تهران- پیشوا ، قزوین ـ تهران و هشتگردـ تهران است.

 

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های شبکه حمل‌ونقل ریلی و اتصال این مجموعه به شریان‌های کشوری در اطراف شهر تهران می توان گام های مهم برای حل معضل ترافیک و مهمتر از همه کاهش آلودگی های زیست محیطی در کلان شهرها برداشت.

منبع: سايت خبری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.