| کد خبر: 129827 |

اقدام و عمل/ قطار تدبیر در یک قدمی همدان

تین نیوز

راه آهن همدان-تهران از طرح های چندین ساله استان همدان است که بهره‌برداری آن تا پایان دولت یازدهم، یکی از مهمترین وعده‌های دولت تدبیر و امید در سفر به این استان بود و حالا با اتمام ریل گذاری، تا تحقق این وعده و شنیده شدن صدای سوت قطار، یک قدم بیشتر باقی نمانده است.

 

به گزارش ایرنا دولت یازدهم در آغاز فعالیت خود در شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه ایران، توسعه حمل و نقل ریلی را با چالش های متعدد روبرو کرده بود توجه ویژه خود را به حوزه حمل و نقل به ویژه خطوط ریلی معطوف کرد تا امکان سفر با قطار را برای عموم مردم فراهم و به ارتقای امنیت سفرها، حفظ محیط زیست ، کاهش حوادث و تلفات جاده ای، رشد گردشگری و کاهش بار ترافیک کمک کند.

 

توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و افزایش خطوط راه آهن در حالی به سیاست جدی دولت تدبیر و امید تبدیل شد که تحریم های اعمال شده علیه ایران این امکان را سلب کرده بود اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها در زمینه حمل و نقل ریلی گشایش های فراوانی صورت گرفت و با اتصال همدان به راه آهن تهران، ملموس ترین دستاوردهای برجام برای مردم این استان رقم خورد.

 

راه آهن همدان - تهران که به علت تحریم های حاکم بر کشور و نبود امکان خرید ریل، بیش از 10 سال معطل مانده بود به برکت برجام جان دوباره گرفت و هم اکنون آماده است تا صدای سوت قطار را به گوش مردم همدان برساند.

 

طرح راه آهن تهران - همدان به طول 268 کیلومتر به صورت یک خطه، با ویژگی حرکتی 160 کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطار باری طراحی شده و قرار است فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به 2 ساعت کاهش دهد.

 

راه اندازی راه آهن همدان یکی از اقدامات اثرگذار دولت یازدهم است

معاون امور عمرانی استانداری همدان گفت: یکی از اقدامات اثرگذار و مهم در دولت تدبیر و امید برای این استان راه اندازی طرح راه آهن تهران - همدان است.

 

محمودرضا عراقی افزود: برنامه های اثرگذار دولت تدبیر و امید برای افزایش ایمنی راه ها در جریان است و همچنان ادامه دارد .

 

وی ادامه داد: تاکنون در دولت تدبیر و امید عوام فریبی وجود نداشته است و مسئولان به تمام وعده های خود عمل کرده اند چرا که دولت یازدهم نقد سازنده را پذیرا است و تخریب را نمی پذیرد.

 

اتمام ریل گذاری راه آهن همدان با 9 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار، دستاورد مهم برجام

استاندار همدان گفت: اتمام ریل گذاری راه آهن همدان با اعتبار 9 هزار و 700 میلیارد ریال و افتتاح آن در روز دوشنبه هفته جاری با حضور ریاست جمهوری از اثرات مهم برجام است.

 

محمد ناصر نیکبخت افزود: ریل گذاری تمام طول مسیر محدوده استان همدان و 20 کیلومتر از مسیر در استان مرکزی، بعد از برجام و گشایش های حاصل از آن و ورود ریل به کشور، انجام شده است.

 

نیکبخت ادامه داد: این خط راه آهن سال 83 در سفر مقام معظم رهبری تصویب شد اما در سالهای بعد از اولویت اساسی برخوردار نشد و این در حالیست که در سال هایی که هم ارز بود و هم واردات ریل انجام می شد، راه آهن می توانست بهره برداری برسد اما در دوران تحریم ها، بسیار در انتظار ماندیم تا چه باید کرد.

 

وی تصریح کرد: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد از 268 کیلومتر راه آهن ، تمام مسیر واقع در استان همدان و 20 کیلومتر هم از استان مرکزی ریل گذاری نشده بود و کل این مسیر در دولت تدبیر و امید ریل گذاری شد.

 

استاندار همدان با بیان اینکه تحریم ها آنقدر ظالمانه بود که باید به عاملان استکبار و تحریم نفرین کرد اضافه کرد: از همه مهمتر تمام طول مسیر محدوده استان همدان بعد از برجام ریل گذاری شد و به محض تامین ریل برای پنج استان ، کار با جدیت شروع شد زیرا این ضرورت و اولویت دولت بود.

 

نیکبخت اظهار کرد: در تعطیلات نوروز تصور می کردیم کار تعطیل می شود اما دیدیم که در طول 13 روز تعطیلات نوروزی 15 کیلومتر ریل گذاری انجام شد و ریل گذاری این مسیر از 700 متر در روز تا رکورد 1720متر در مراحل پایانی انجام شد.

 

استاندار با بیان اینکه دولت تدبیر و امید این طرح را برای خود بسیار مهم دیده بود و با جدیت و اولویت پیگیری می کرد افزود: این مهم است که با همه شرایط اقتصادی در دولت تدبیر و امید به پنج استان ریل گذاری به میزان روزانه پنج کیلومتر انجام شود و بی انصافی و بی لطفی است که عملکرد و خدمات دولت تدبیر و امید دیده نشود زیرا خدمات دولت مربوط به نظام است.

 

وی اظهار کرد: بزودی راه آهن که از خواسته های دیرینه مردم همدان بود محقق می شود و آنچه نیاز استان است در تمام شهرستان ها در دست اقدام و اجرا خواهیم داشت.

 

راه آهن همدان - تهران یکی از پنج طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در کشور است

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور نیز در آخرین بازدید وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه از راه آهن همدان - تهران گفت: راه آهن همدان- تهران یکی از پنج طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در کشور است که دارای 12 ایستگاه از جمله چهار ایستگاه بزرگ ساوه، نوبران، فامنین و ایستگاه باری همدان است.

 

جبار علی ذاکری با بیان اینکه ایستگاه داخلی شهر همدان به عنوان ایستگاه مسافربری افتتاح می شود اظهار کرد:خطوط ریلی همدان-تهران- سنندج نقش مهمی در توسعه خطوط ریلی غرب کشور دارد.

 

ایجاد شهرهای ریل پایه، استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران

به اذعان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و پنج طرح مهم شبکه ریلی در سال جاری آماده بهره برداری شده و خط آهن 267 کیلومتری تهران - همدان یکی از این طرح های مهم است.

 

خیرالله خادمی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اکنون ریل گذاری خط آهن تهران - همدان به پایان رسیده است، ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک خط آهن تهران - همدان و تا تابستان امسال خط آهن قزوین - رشت به بهره برداری برسد.

 

وی تکمیل خط آهن کرمانشاه - ملایر به طول 175 کیلومتر و مهاباد - ارومیه به طول 98 کیلومتر و میانه - بستان آباد به طول 134 کیلومتر برای اتصال تبریز به این خط آهن را از مهم ترین اولویت های دولت اعلام کرد که در سال جاری به بهره برداری می رسد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: پس از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور ، سه استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور دراولویت قرار دارند.

 

به گفته وی، توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است.

 

رکورد ریل گذاری یک هزار و 664 متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید

وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر اخیر خود به استان همدان با بیان اینکه رکورد ریل گذاری در کشور بسیار مناسب است خاطرنشان کرد: رکورد ریل گذاری یک هزار و 664 متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید و این اتفاقات خوبی بوده است.

 

عباس آخوندی گفت: حمل و نقل در ایران به شدت خودرو محور و همه چیز متکی به آن است و اگر بخواهیم به سمت حفاظت از محیط زیست و ایمنی بیشتر برویم باید به سمت دنیای ریل تغییر مسیر دهیم.

وی افزود: سهم حمل و نقل عمومی و ریلی در مجموع محدود است و در سال قبل بیش از یک میلیون و 300 هزار وسیله به خودروهای ایران اضافه شد و علاوه بر این 12 میلیون موتور سیکلت نیز در ایران موجود است.

 

آخوندی این تغییر مسیر را کار ساده ای ندانست و گفت: تحقق آن سرمایه گذاری عظیمی می خواهد و باید الگوها و رفتارهای ما هم تغییر کند.

 

وی افزود: شهرهای ما با ریل باید از نو آشتی کند چرا که مردم ما اغلب در شهر زندگی می کنند و باید در نزدیکترین نقطه به ریل دسترسی داشته باشند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل به جایی رسیدیم که باید اتفاقات بزرگتری صورت بگیرد، گفت: نظام رفتاری و برنامه ریزی باید در ایران ایجاد شود تا بتوان از جاده به سمت ریل حرکت کرد که در طول مدت اخیر توجه خوبی به این موضوع شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.