| کد خبر: 168210 |

◄ چرا کرایه حمل کالا برای بنادر نیم‌بها محاسبه می‌‌شود؟

چرا باید کرایه باری که از بندر عباس برای آمل بارگیری می‌شود سه میلیون تومان باشد و باری که به‌صورت عکس آن‌هم بستنی منجمد که مسئولیت بسیار سنگینی برای راننده دارد کرایه‌اش یک و نیم میلیون تومان باشد؟ مگر زمانی‌که کامیون به‌طرف بندر عباس حرکت می‌کند هزینه سوخت و لاستیک و قطعات و... ندارد و آنها را با راننده نیم بها حساب می‌کنند؟

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل کالا گفت: طبق قوانین بین‌الملل در حوزه حمل‌ونقل کرایه کامیون را ظرفیت و حجم (‌مترمکعب) تعیین می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، عباس لیل‌آبادی در یادداشتی که در  رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، افزود: منظور از تن برکیلومتر این نیست که میزان تناژ تعیین کننده کرایه حمل کالا باشد منظور این است که ظرفیت کامیون تعریف و کرایه دربستی به آن تعلق گیرد. اگر چنین بود که مشکلی نداشتیم؛ در حال حاضر هم به کامیون‌های کفی و یخچالی و چادری طبق تناژ همانند کمپرسی‌های خاک برداری معادن کرایه تعیین و تعلق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: برای مثال وقتی یک کامیون ترانزیت چادری به‌صورت دربستی در اختیار صاحب کالایی قرار می‌گیرد بدین معنا است که کامیون برای بارگیری از یک کیلوگرم الی ۲۰ تن و تا سقف ۸۵ مترمکعب آمادگی دارد و چنانچه بار صاحب کالا از حد بیست تن گذشت باید برای هر کیلوگرم اضافه بار آن دو برابر میانگین بارگیری 20 تنی را پرداخت و یا اگر از حد ۸۵ مترمکعب گذشت باید از کامیون‌هایJAMBO و MEGA JAMBO استفاده و به‌ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد کرایه اضافی پرداخت کند.

بیش‌تر بخوانید:

چند نمونه از اجرای مدل تن-کیلومتر در مقیاس جهانی‌ و داخلی

این فعال بخش حمل‌ونقل کالای جاده‌ای تاکید کرد: اگر طبق برخی اظهار نظرها، تن-کیلومتر تعیین‌کننده نرخ بار باشد برای مثال کامیونی که از بندر عباس برای تهران 20 تن و با کرایه سه میلیون تومان بارگیری کرده اگر بار این کامیون دو تن شد و به میزان بیست تن نرسید باید بار را مجانی حمل کند.

لیل‌آبادی با بیان‌ این‌که تعیین تعرفه‌ای مناسب برای حمل بار، کار بسیار ساده‌ای است و این در صورتی است که قبول داشته باشیم کرایه بار هیچ نقشی در تورم ندارد، خاطرنشان کرد: تعرفه حمل کالا می‌تواند برحسب کامیون دربستی بر کیلومتر تعریف شده و به کامیون‌هایی که بار را در مناطق کوهستانی و HARD و بد آب هوا حمل می‌کنند ضریب و یا بهتر است بگوییم درصدی اضافه کرایه تعلق گیرد.

وی در خصوص برخی اظهار نظرها که طی آن به دو سر بار یا  یک سر خالی برخی مسیرها به عنوان مشکلات اجرای این طرح اشاره شده است، گفت:  باید از خود بپرسیم که چه کسانی با این مسئله مشکل دارند؟ این فرصت‌طلبی صاحبان کالاست که کرایه حمل کالا برای بنادر را نیم‌بها محاسبه می‌کنند که مبادا ریالی پول اضافی به جیب رانندگان سرازیر شود و آن پول را برای خود ذخیره و مال‌اندوزی می‌کنند.

او افزود: چرا باید کرایه باری که از بندر عباس برای آمل بارگیری می‌شود سه میلیون تومان باشد و باری که به‌صورت عکس آن‌هم بستنی منجمد که مسئولیت بسیار سنگینی برای راننده دارد کرایه‌اش یک و نیم میلیون تومان باشد؟ مگر زمانی‌که کامیون به‌طرف بندر عباس حرکت می‌کند هزینه سوخت و لاستیک و قطعات و... ندارد و آنها را با راننده نیم‌بها حساب می‌کنند؟

لیل‌آبادی تاکید کرد: کرایه بار باید بر حسب مسافت طی شده و کامیون دربستی و بدون دخالت باربری‌ها و صاحبان کالا و واسطه‌ها محاسبه شود و باربری‌ها موظف به رعایت قوانین و کرایه تعیین شده از طرف وزارت راه و شهرسازی باشند و چه بهتر که ردیف‌های مندرج در بارنامه که اختصاص به تعیین کرایه و کمیسیون باربری‌هاست توسط وزارت راه و شهرسازی و مشخصات کامیون و راننده توسط باربری‌ها ثبت شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن رئیسی 0 0

    با احترام:
    1-در دهه 60 استانهایی که جزء استانهای محروم کشور محسوب میشدند درصدی کرایه حمل بار آن استانها کمتر از استانهای برخوردار کشور تعیین میشد.هرمزگان جزء آن استانهای محروم بود.
    توضیح اینکه در حال حاضر استان هرمزگان یکی از ثروتمند ترین استانهای کشور محسوب میشود ولی هنوز قانون حمل بار تا آن استان همانند دهه 60 محاسبه میشود.

    2- در چین حمل کالا تا بنادر به صورت رایگان،یکی از مشوقهای صادراتی برای صاحبان کالا، محسوب میشود.

    توضیح اینکه برای حمل کالا رایگان در چین از یارانه دولتی استفاده میشود نه از جیب فعالین بخش.

    ولی در کشور ما سالهاست دولت محترم از جیب رانندگان یارانه به صاحبان کالا جهت حمل بار به بنادر داده و ریالی از جیب خوش خرج نکرده.