| کد خبر: 168047 |

◄ چرا کامیون‌داران با کرایه توافقی مخالفند؟

یکی از موضوعاتی که در یکسال اخیر از سوی رانندگان و کامیوندارن مورد انتقاد جدی قرار گرفته است و به تازگی با تعامل مسئولان دولتی و تشکل‌های صنفی در حال برطرف شدن است کرایه توافقی است.اما چرا رانندگان و کامیونداران با توافی بوودن کرایه حمل مخالف هستند؟

تین نیوز

یکی از موضوعاتی که همواره از سوی رانندگان و کامیوندارن مورد انتقاد جدی قرار دارد و به تازگی با تعامل مسئولان دولتی و تشکل‌های صنفی در حال برطرف شدن است کرایه توافقی است. اما چرا رانندگان و کامیونداران با توافی بودن کرایه حمل کالا مخالف هستند؟

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس آن‌چه از نوشته‌ها و انتقادات رانندگان و کامیونداران در شبکه‌های اجتماعی برداشت می‌شود یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفت آنان با توافقی بودن کرایه این است که در حالی که کار اصلی سیستم حملو‌نقل کالا  برعهده راننده و کامیوندار است و انان سرمایه و سلامتی خود را در این بخش عرضه کرده‌اند، با این وجود  هیچ نقشی در تعیین کرایه ندارند.

چرا که در روند توافقی بودن کرایه حمل،  کرایه‌ها بر اساس توافق صاحبان کالا با شرکت‌های باربری تعیین شده و سپس بار از سوی شرکت حمل‌ونقل بر اساس رقم اعلام شده از سوی شرکت در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این در حالی است که شفافیتی نیز در این زمینه وجود ندارد که راننده و کامیوندار نمی‌داند آیا رقمی که به راننده پیشنهاد می‌شود رقم واقعی است که بین شرکت باربری و صاحب کالا توافق شده است یا خیر؟

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا سمنانی در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، در مورد توافقی بودن کرایه نوشت: کرایه توافقی بلای خانمان‌سوز صنف شد، آمار و ارقام لازم نیست، حساب کتاب لازم نیست فقط کافی است سری به پایانه‌ها زده شود و از احوال رانندگان و کامیونداران پرس و جو شود.

این راننده خود مالک افزود: همچنین کافی است نگاهی به وضعیت کامیون‌ها انداخته شود و به‌جای حساب کردن درآمد رانندگان و کامیونداران، بدهی‌هایشان حساب شود.

وی تاکید کرد: وضع کلی و عمومی رانندگان و کامیونداران قبلاً این‌گونه نبود، از وقتی کرایه‌های حمل توافقی شد، سودجویی رواج یافت و وضع رانندگان و کامیونداران چنین شد.

امیری یکی دیگر از رانندگان نیز در شبکه‌های مجازی نوشت: کرایه توافقی دست دلالان و سودجویان را باز کرد تا جیب رانندگان را خالی کنند.

وی افزود: با توافقی شدن کرایه عملاً دست کامیونداران و رانندگان بسته شد و هیچ نقشی برای آنان در تعیین نرخ کرایه در نظر گرفته نشد به‌طوری که کسی می‌بُرد وکسی می‌دوزد وبه زور به تن راننده می‌کنند.

امیری گفت: در طرح توافقی بودن کرایه، راننده فقط ناظر اجحاف‌ها و ظلم‌های است که به او می‌شود و نمی‌تواند لب بجنباند چون با وضع پیش آمده که دامنگیرش شده از قسط و بدهی و گرانی بی‌حد لوازم یدکی و فروختن بار در بنادر و عملاً بی‌ارزش شدن صدها هزار راننده، مگر می‌تواند اعتراض کند؟ 

نوید خیرمند از تانکرداران اصفهان نیز گفت: تعیین کرایه به روش توافقی در واقع تعیین کرایه به صورت دلبخواهی بین شرکت‌های حمل‌ونقل ( باربری) و صاحب کالا است که بدون در نظر گرفتن نظر راننده و مالک کامیون بر سر مبلغی با یکدیگر  توافق می‌کنند و لازم است به روشی منطقی، منصفانه، عادلانه و در چارچوب قانون شرعی، اسلامی و انسانی تغییر کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.