| کد خبر: 166651 |

◄ متغیرهایی که نوسازی ناوگان باری را غیرممکن می‌کند

باید نظرات، ایده‌ها و آینده‌نگری افراد در قالب یک مجموعه جمع و سرمایه‌های خرد و اقتصادها‌ی خرد تبدیل به یک اقتصاد کلان شده و یک اتحادیه کلی برای این صنف و نیز اتحادیه‌های تخصصی وجود داشته باشد و با اتحادی مبتنی بر دانش و علم و وابستگی اقتصادی به یک نتیجه مطلوب دست یافت.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل کالا معتقد است اجرای طرح نوسازی ناوگان باری کشور با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد حمل‌ونقل جاده‌ای غیر ممکن است.

به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی در همایش دو روزه هم‌اندیشی تشکل‌های صنفی کامیونداران و رانندگان کشور که 24 و 25  اردیبهشت در مشهد برگزار شد، در سخنرانی که در تشریح این دیدگاه خود انجام داد، گفت: در شرایط فعلی هم مالک، هم دولت و هم سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از فرسودگی ناوگان جاده‌ای رنج می‌برند.

این راننده خودمالک و تحلیلگر حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا تاکید کرد: رنج مالک و راننده بدین صورت است که ناوگان فرسوده‌اش دائما خراب است و بخش عمده‌ای از وقتش را درتعمیرگاه صرف می‌کند، رنج دولت در بخش اقتصادی است که یارانه سوخت را پرداخت می‌کند اما بهره‌وری وجود ندارد، صاحب کالا هم از هدررفت زمان رنج می‌برد.

وی با بیان این‌که بر این اساس موضوع نوسازی ناوگان مقوله بسیار حائز اهمیتی است که باید از جهات مختلف به آن پرداخته شود، اظهار کرد: رئیس جمهور در یک مصاحبه خبری از نوسازی ناوگان جاده‌ای به صورت کلید به کلید خبر داد، این اقدام برای راننده و اقتصاد کشور بسیار پسندیده و ارزشمند است، اما اجرایی شدن این طرح چگونه امکان‌پذیر است؟

نخعی تاکید کرد: روش اجرا، مسیر رسیدن به هدف را مشخص می‌کند، امروز وقتی یک کشنده وارد کشور می‌شود در آرمانی‌ترین شرایط 37.5 درصد و در شرایط دلال‌بازی 55 درصد گران‌تر از اروپا در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز، وی با بیان‌این‌که اگر می‌خواهیم بهره‌وری در ناوگان به وجود آید و کرایه‌ها ثابت باشد، باید قیمت کشنده کاهش یابد، خاطرنشان کرد: یعنی نوسازی کلید به کلید ناوگان مستلزم آن است که اقتصاد حمل‌ونقل پویا شود.

این راننده خودمالک گفت: وقتی ما 470 هزار راننده پایه یک بیمه شده و فعال با کارت هوشمند و 359 هزار و 701 دستگاه ناوگان (بر اساس آمار سال 95 سازمان راهداری) و 120 هزار راننده مازاد داریم و حداکثر بهره‌وری ناوگان بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای 60 هزار کیلومتر با بار است، در این شرایط چگونه مالک یک ناوگان باری می‌تواند بازگشت سرمایه مطابق با 500 تا 700 میلیون تومان سرمایه‌گذاری امروز خود داشته باشد؟

وی اظهار کرد: این در حالی است که ناوگان باری در طی پنج سال  بیشترین بهره‌وری را دارد و بعد از 10 سال فرسوده می‌شود و در بحث هزینه و نگهداری حداکثر عمر مفید ناوگان حداکثر 10 سال است.

نخعی افزود: آیا یک کشنده که با قیمت 700 میلیون تومان خریداری شده اشت نباید در طول 10 سال از طریق کرایه پولش را دربیاورد؟ بالاخره باید بعد از یک نقطه سربه‌سری سود ناچیزی نصیب خریدار بشود.

وی با اشاره به نظراتی که حرکت به سمت کامیون‌داری شرکتی را توصیه می‌کنند، آن را نیز مستلزم سوددهی این بخش دانست و گفت: اگر الگوی فرانسه را در کشور اجرا کنیم و رانندگان کامیون را خریداری و در اختیار شرکت قرار داده و تعهدات شرکت را بپذیرند، اگر مدل آلمان را اجرا کنیم و یک شرکت صاحب سرمایه 100 تا 500 دستگاه کامیون داشته باشد یا حتی مدل آمریکا را پیاده کنیم و 60 یا 70 هزار دستگاه کامیون تحت مدیریت یک شرکت واحد باشد، همه اینها مستلزم آن است که ناوگان باری کشور بازده اقتصادی داشته باشد و وقتی بازده نداشته باشد شرکت حمل‌ونقل هم در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، نخعی با بیان این‌که  تشکیل تعاونی و شرکت ورشکسته مشکلی را حل نخواهد کرد، گفت: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در بخش کامیون و حمل‌ونقل کالای جاده‌ای سوددهی ندارد و به همین دلیل نوسازی ناوگان نیز مسیر نبوده و غیر ممکن خواهد بود چرا که اگر قرار باشد مثلا 250 یا 350 میلیون تومان راننده و 250  یا 350 میلیون تومان دولت برای خریداری یک ناوگان باری پرداخت کند، باز هم برای این مقدار هزینه‌کرد، سوددهی اقتصادی وجود ندارد و وقتی این اتفاق می‌افند شرکت‌های قدرتمند و توانمندی در این حوزه تشکیل نخواهد شد و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این بخش صورت نخواهد گرفت.

این  تحلیلگر حوزه کامیون‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای کالا  تاکید بر این‌که کرد: بین سال‌های 95 تا 96 حدود 6700 تا 6800 نفر کارت هوشمند جدید دریافت کرده‌اند که با احتساب افرادی که در معادن‌ فعالند،  می‌توان این رقم را در نظر گرفت که 7500 دستگاه کامیون به ناوگان اضافه شده است و هیچ ناوگانی از سیستم خارج نشده است،  اما چرا یک راننده،  کامیون مدل سال 1948 را در جاده نگه می‌دارد؟

نخعی افزود: باید نظرات، ایده‌ها و آینده‌نگری افراد در قالب یک مجموعه جمع و سرمایه‌های خرد و اقتصادها‌ی خرد تبدیل به یک اقتصاد کلان شده و یک اتحادیه کلی برای این صنف و نیز اتحادیه‌های تخصصی وجود داشته باشد و با اتحادی مبتنی بر دانش و علم و وابستگی اقتصادی به یک نتیجه مطلوب دست یافت.

 متن کامل این سخنرانی را در فایل زیر بشنوید.

حجم فایل صوتی:3.87M | مدت زمان فایل صوتی :00:28:23

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن رئیسی 0 0

    سایت محترم تین نیوز :

    در این همایش موضوعات مهم تری هم بیان شده که شما به صورت گزینشی فقط تبلیغ اقای نخعی را میکنید.

    تبلیغ اقای نخعی مرحمی بر مشکلات نخواهد بود.

    لصفا متن وموضوعات کامل این همایش را به اطلاع عموم برسانید.