| کد خبر: 164042 |

◄ برای تبرئه رانندگان قربانی قاچاق و آیندگان چه باید کرد؟

ما در کشور مشکل زیادی در شناسایی واقعی متهمین قاچاق داریم،گاهی جریمه‌های سنگین شرکت‌های حمل‌ونقلی به رقم‌های میلیاردی می‌رسد و شرکت‌های حمل و نقلی که نقشی نداشته‌اند مجبور به پرداخت‌ جریمه‌های سنگین می‌شوند.

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با اشاره به تبادل زندانیان ایرانی و ترکمن در نوروز امسال گفت: سؤال اصلی بعد از انتقال این محکومان به داخل کشور این است که از این به بعد برای تبرئه این رانندگان قربانی و آیندگانی که درگیر این مشکل نشوند چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز به دنبال سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به عشق‌آباد در نوروز و در اجرای موافقت‌نامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، تعداد 283 زندانی ایرانی و تعدادی زندانی ترکمن، در مرز لطف‌آباد و با حضور نمایندگان قضایی دو کشور و همچنین نماینده سفارت کشورمان در عشق‌آباد، به کشور منتقل شد که دراین‌بین شاهد حضور چندین راننده ترانزیت قربانی قاچاق کالا بودیم.

در این خصوص جاوید رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران به خبرنگار ما گفت: این مذاکره و تبادل زندانیان بین دو کشور  اقدام خوبی برای خانواده‌های قربانیان است چراکه حداقل امکان دیدار رانندگان زندانی قربانی قاچاق را با خانواده‌های خود فراهم می‌کند.

وی بابیان اینکه شرایط زندان‌های ایران با زندان‌های ترکمنستان غیرقابل مقایسه است، ادامه داد: زندانیان ایرانی می‌توانند در کشور خودشان از آزادی نسبی برخوردار باشند و وضعیت رسیدگی به آن‌ها در زندان‌ها بهتر است؛ اما سؤال اصلی بعد از انتقال این محکومان به داخل کشور این است که از این به بعد برای تبرئه این رانندگان قربانی و آیندگانی که درگیر این مشکل نشوند چه باید کرد؟

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی گفت: متأسفانه راحت‌ترین راه برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق دستگیری راحت‌ترین شخص یعنی راننده است و چون راننده دم‌دست است او را به‌عنوان متهم نهایی به زندان می اندازند و کامیون او را متوقف می‌کنند.

جاوید با توضیح اینکه برای تبادل سایر رانندگان زندانی در کشورهای همسایه از قبیل ترکیه نیاز به هماهنگی بین دولت‌ها داریم، ادامه داد: بهتر این است که دولت‌های منطقه در چارچوب موافتنامه‌های دوجانبه به این مسائل حساس باشند تا با استناد به این موافقت‌نامه‌های کلی شاهد تبادل سایر زندانیان از کشورهای ترکیه، بلغارستان و آذربایجان و کشورهای نزدیک باشیم..

وی با اشاره به‌ضرورت ریشه‌یابی این مشکل در داخل کشور با توضیح اینکه ناگزیر به تقویت گمرکات هستیم تا امکان ردیابی کالای قاچاق در داخل کشور فراهم شود، ادامه داد: شرکت حمل‌ونقلی معمولاً از سوی گمرک متهم می‌شود درحالی‌که واقعاً شرکت حمل‌ونقلی در قاچاق محموله نقشی نداشته است و انگشت اتهام باید به سمت صاحب کالا به‌عنوان مقصر اصلی باشد.

جاوید بابیان اینکه ما در کشور مشکل زیادی در شناسایی واقعی متهمین قاچاق داریم، ادامه داد: گاهی جریمه‌های سنگین شرکت‌های حمل‌ونقلی به رقم‌های میلیاردی می‌رسد و شرکت‌های حمل‌و‌نقلی که نقشی نداشته‌اند مجبور به پرداخت‌ جریمه‌های سنگین می‌شوند.

وی ادامه داد:اگر در خارج از کشور راننده را به‌عنوان یک فرد خارجی مشکل اصلی می‌دانند و او را حبس می‌کنند  اینجا اما گُل به خودی می‌زنیم و شرکت حمل‌ونقلی را متهم می‌کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.