| کد خبر: 162245 |

◄ تناقض قیمت پایین سوخت با نوسازی ناوگان فرسوده

برقراری تناسب بین حق بیمه خودرو با عمر خودرو یا وضع مالیات یا عوارض بزرگراهی روش‌های خوبی برای بالا بردن هزینه استفاده از خودرو فرسوده است.

تین نیوز

این‌که کرایه تابع عمر خودرو باشد یا به خودروهای نو بار بیشتری تعلق بگیرد عملی نیست چراکه کرایه تابع اقتصاد حمل‌ونقل و عرضه و تقاضا است و نمی‌توان با صدور بخشنامه فرمان داد که میزان کرایه و تخصیص بار چقدر و چگونه باشد، روش‌های دستوری محکوم به شکست هستند.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان این مطلب به تین‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد برقراری تناسب بین حق بیمه خودرو با عمر خودرو یا وضع مالیات یا عوارض بزرگراهی روش‌های خوبی برای بالا بردن هزینه استفاده از خودرو فرسوده است.

سعید قصابیان خاطرنشان کرد: وجه غالب کامیون‌داری در کشور ما خرده‌مالکی است و شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل آن‌گونه که در دیگر کشورها فعالیت می‌کنند به دلائل مختلف در اینجا پا نگرفته‌اند.

وی افزود: در کشور ما شیوه کار معمولا بدین شکل است که یک سرمایه‌گذار کامیونی تهیه می‌کند و آن‌را برای بهره‌برداری در اختیار راننده قرار می‌دهد  و مکانیزم و نحوه پرداخت دستمزد به راننده تابع قرار و مداری است که بین این دو عنصر حقوقی مستقل و عاقل و بالغ منعقد می‌شود و بعید است و شاید صلاح نباشد که یک مرجع ثالث اجازه داشته باشد در قرارداد بین این دو دخالت کند و برای نحوه تعامل بین این دو تعیین تکلیف کند.

این کارشناس تاکید کرد: معتقدم شاه‌کلید حل مشکل خودروهای فرسوده واقعی کردن قیمت سوخت است چرا که هزینه سوخت پارامتر مهمی در جدول هزینه‌های خودرو است. تا وقتی که در آمد حمل بار می‌تواند هزینه کامیون و هزینه سوخت آن را پوشش دهد و چرخ زندگی راننده را می‌چرخاند و به سرمایه‌گذار سود می‌رساند اگر آسمان به زمین هم بیاید این کامیون با مصرف هفتاد لیتر در هر صد کیلومتر در جاده‌ها جولان خواهد داد و هوا را آلوده خواهد کرد و هیچ انگیزه‌ای برای تعویض خودرو در سرمایه‌گذار به وجود نخواهد آمد.

وی اظهار داشت: در این شرایط سرمایه‌گذار حتی تلاش خواهد کرد تا به لطائف‌الحیل از پرداخت عوارض و بیمه و مالیات فوق الذکر طفره برود. این طبیعت هر فعال اقتصادی است و جای گله و شکایت ندارد اما چیزی که از دست می‌رود سرمایه ملی است که در خودرو فرسوده دود می‌شود و به هوا می‌رود. بدیهی است که هر چیزی ارزان‌تر از قیمت واقعیش باشد ریخت و پاشش هم زیاد می‌شود.

قصابیان با تاکید بر این‌که قبلاً روش‌های خرید خودرو فرسوده از مالک و وام دادن به مالک برای تعویض خودرو و مشروط کردن واردات به اسقاط خودروی فرسوده به شکست انجامیده است و آزمودن دوباره  آزموده‌های قبلی عاقلانه نیست.

او در مورد اظهارات برخی فعالان بخش جاده‌ای که عنوان می‌کنند «هزینه تهیه کامیون‌های صفرکیلومتر 37.5 درصد گران‌تر از مدل مشابه تولیدشده در اروپا قیمت‌گذاری می‌شود» گفت: این موضوع مفهوم نیست، آیا علت این اختلاف سهم حقوق بازرگانی و عوارض گمرکی است؟ اگر چنین است با اندکی دست‌کاری در تعرفه واردات می‌شود این اختلاف را پوشش داد، اگر چنین نیست لازم است توسط فعالان این بخش در این مورد بیشتر توضیح داده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 1 0

    با سلام نظر ایشون در مورد واقعی کردن نرخ سود به تنهایی کاملا منتفی است .چرا ؟
    با بالا رفتن قیمت سوخت به پیروی از ان کلیه هزینه های جانبی افزایش خواهد کرد ایا نرخ حمل بار یا همان کرایه هم واقعی خواهد شد تا کامیوندار فعالیتش صرفا پاره کردن کفش نباشد ؟
    ایا خدمات در حوزه راهداری وگمرکات واسکله ها از نظر رفاهی .امنیتی .تحویل وترخیص کالا در حد خدمات کشورهای با قیمت سوخت واقعی خواهد بود ؟
    بهتر است واقع بینانه به این موضوع نگاه شود کامیون کشنده ای با ۲۵ تن بار خالص از تهران به مقصد بندر عباس با کرایه حد اکثر 1000000 یک ملیون تومن طی طریق میکند از تهران تا بندر عباس میانگین پانصد لیتر نفت گاز مصرف میکند به قیمت فعلی ۱۵۰۰۰۰ تومن
    حال با واقعی شدن قیمت سوخت لیتری ۲۰۰۰تومن مبلغ۱۰۰۰۰۰۰ملیون تومن باید هزینه سوخت بپردازد
    این فقط یک مورد از موارد افزایش هزینه است
    ایا صاحبان کالا حاضرند قیمت نرخ حمل کالای خود را با افزایش حداقل دوبرابر بپردازند ؟
    اختلاف مصرف سوخت بین کامیونهای فرسوده ونو حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ودر بعضی موارد برابر است
    حال از این کارشناس محترم سوال میشود ایا حاضرید جایی که درامد و هزینه مساوی است وگاها کفه هزینه سنگینی میکند سرمایه گذاری کرده واز جانتان هم مایه بگذارید ؟

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام.ممنون از توجهتان. جسارتا عرض میکنم که با من بمیرم و تو بمیری نمیتوان سرمایه گذار را مجاب کرد که خودرو فرسوده را کنار بگذارد. انگیزه ی اقتصادی لازم است. همانطور که در بالا عرض شد تنها راه از رده خارج کردن کامیون فرسوده آنست که در آمدش کفاف هزینه هایش را ندهد. آیا پذیرفتنی است که یک وسیله ی نقلیه برای پیمایش صد کیلومتر 40 لیتر گازوئیل ( = سرمایه ی ملی) بیشتر دود کند و به هوا بفرستد؟
    وقتی سرمایه گذار به قول شما با کرایه ی یک میلیون تومان مجبور باشد یک میلیون تومان گازوییل در باک بریزد خود مجاب خواهد شد که برود آنرا اسقاط کند و یک کامیون نو بخرد با مصرف سی لیتر.
    نگران هدر رفت سرمایه ی ملی باشید. نگران جناب سرمایه گذار نباشید. بازار مکانیزمی دارد که خودش را تنظیم میکند و به تعادل میرسد.

  • گمبا کایزن 1 0

    سلام و عرض ارادت
    بحث و جدل با نویسنده محترم مطلب نیاز نیست.
    اصلا به تجربه میدانی ایشان دخالتی نداریم.
    اصلا هم کار نداریم که مصرف ماک ۱۹۷۶ با اف اچ ۲۰۰۸ برابر است.
    مطلب نویسنده محترم را در نفی اقتصاد دستوری میستایم. بسیار درست فرمودند اقتصاد دستوری محکوم به شکست است.
    بعنوان یک راننده, مهندس صنایع, طرح ایشان هم برای واقعی کردن قیمت سوخت را بسیار محترم میشمارم
    لیکن بشرطی که همه چیز واقعی بشود
    اولا قیمت کامیون که یک end user اعم از خودراننده یا شرکت بتواند رنو پریمیوم ۲۰۰۵ را از اروپا ۲۰ تومان یعنی نصف قیمتدیزل جنگی بخرد و مثل یک افغانی آزادانه وارد کشور کند.
    ثانیا کرایه حمل واقعی شود. تهران بندر ۱۲۰ دلار
    ثالثا لاستیک و قطعات یدکی هم بقیمت واقعی و بدون تعرفه ارایه شود. لاستیک سیمی جفتی ۹۰۰ تومن نه دو میلیون دویست تومان
    آن وقت من کامیوندار هم گازوییل میزنم در بندرعباس به قیمت فوب خلیج فارس. در تهران بقیمت فوب+نرخ حمل
    بسم ا...
    من راننده آماده ام
    اگر صرفید کار میکنم نصرفید کار نمیکنم
    زنده باد اقتصاد آزاد
    مرده باد یک بام و دو هوا
    الان یک بام و دو هوا هستیم
    کامیون و قطعات گران
    کرایه ارزان
    آنوقت قیمت سوخت و سیستم عوارض را با سوییس مقایسه میکنید

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. لب کلام را فرمودید.از اقتصاد دستوری دست برداریم.اجازه بدهیم قیمت همه چیز واقعی بشود. از کامیون گرفته تا لاستیک و سوخت و قطعه ی یدکی و البته کرایه ی حمل. اگر صرفید کار کنیم ، نصرفید نه. اما مگر میشود این همه بار در کشور زمین بماند. بازار مکانیزمی دارد که خودش را تنظیم میکند و به تعادل میرسد.
    به تعبیر شما مرده باد یک بام و دو هوا.زنده باد اقتصاد مبتنی بر قیمت واقعی .اقتصادی که در آن هر کس هزینه ی آنچه از آن برخوردار میشود را تقبل کند و گردن جامعه نیندازد.

  • مجید 0 0

    سلام به بزرگوارنی که پیام گذاشتن
    اقتصاد آزاد معنی خودش رو داره نه به این معنی که همه چیز رها باشه و صاحبان سرمایه و ثروت بتونن تصمیم گیری کنن - اگه منظور از اقتصاد آزاد این باشه که باز هم سرمایه داران برنده خواهند بود و شکل جدیدی از مافیا شکا خواهد گرفت - دولت ها بایستی نظارت و ریل گذار باشند تا قشر ضعیف تر توسط سرمایه داران نابود نشود -
    اما در مورد نظرات دوستان عرض کنم دندون کرم خورده رو یه بار باید کند و اندخت دور - منفعت طلبی و سودجویی از جانب دولت در این بخش شروع شده از جانب دولت هم بایستی تموم بشه - (دولت به معنی کسانی که قانون فعلی رو گذاشتن) - به زبون خودمون باید دندون طمع رو بکشه و بندازه دور - یعنی برای نوسازی ناوگان و بالا بردن امنیت جانی و مالی مردم قید سود گمرکی و عوارض و ... رو بزنه - وقتی برادریش رو ثابت کرد اونوقت در مورد قیمت سوخت صحبت کنه - نمیشه هرجا منافع شون باشه بیان از دنیا مثال بزنن - اینجا از فروش کامیون سود درمیارن از لیزینگش سود در میارن از فروش لوازم یدکی گرون سود میبرن مالیات و عوارض و ... - سودجویی تا کجا

  • مجید 0 0

    به شخصه پیگیری هایی داشتم از طریق نمایندگان مجلس ولی کاری نمیکنن / در یکی از صحبت هام وقتی در دفتر آقای ...کمیسیون ... صحبت کردم جوابی که به من دادن این بود که اگه نمیصرفه چرا میخرید ؟
    ما هرچی گفتیم کلی آدم تحت فشار هستن و دارن له میشن ولی کاری نکردن - الان هم بویی نمیاد که کسی کاری بکنه -فعلا یه مشغولیتی درست شده و دور هم صحبت میکنیم ولی دریغ از اقدام عملی و کارشناسی

  • مجید 0 0

    از نظر یه عده اقتصاد آزاد یعنی برای درست شدن چاره این نیست جز اینکه یه عده نابود بشن و زیر چرخ های تغییر له بشن تا همه چجیز درست بشه - ولی فقط قسمت له شدن قشر ضعیف اجرا شده و چیزی درست نشده - مثل شرکت های پیمانکاری که ده بیست ساله درست شده تا خصوصی بشه خدمات و دولت ها کوچیک بشن ولی در همه این سالها حق کارگر خورده شده و شرکت های مفت خور سود بردن و دولت ها هم بزرگتر شدن و بخش خصوصی ای هم وجود نداره - الان کسی میگه بیست سال حق کارگر پایمال شد نتیجه ش چی شد ؟
    اقتصاد باز آزاد در ظاهر قشنگ به نظر میاد ولی در عمل چی شده ؟

  • گمبا کایزن 0 0

    الان که بحث به فاز عملیاتی و واقعگرایی رسید مشخص میشود که :
    ۱ دولت میخواهد از خودروساز حمایت کند بوسیله تعرفه از جیب کامیوندار پول برمیدارد میگذارد تو جیب خودروساز
    ۲ درها را سفت بسته واردات دست دوم را ممنوع کرده جلوی فعالیت بانکهای خارجی را بسته میگوید فقط باید کامیون دنگولی بخری فقط هم باید بروی از بانک ... وام بگیری
    نتیجه این اقتصاد دستوری شده که ناوگان ما از افغانستان هم کهنه تر است

  • خسته 0 0

    حالا این تناقضات کی قرار است برطرف شود؟ تا کی فقط حرف و بحث؟ پس کی اقدام عملی؟