◄ تناقض قیمت پایین سوخت با نوسازی ناوگان فرسوده
برقراری تناسب بین حق بیمه خودرو با عمر خودرو یا وضع مالیات یا عوارض بزرگراهی روشهای خوبی برای بالا بردن هزینه استفاده از خودرو فرسوده است.
اینکه کرایه تابع عمر خودرو باشد یا به خودروهای نو بار بیشتری تعلق بگیرد عملی نیست چراکه کرایه تابع اقتصاد حملونقل و عرضه و تقاضا است و نمیتوان با صدور بخشنامه فرمان داد که میزان کرایه و تخصیص بار چقدر و چگونه باشد، روشهای دستوری محکوم به شکست هستند.
به گزارش تیننیوز، یک کارشناس حملونقل با بیان این مطلب به تیننیوز گفت: به نظر میرسد برقراری تناسب بین حق بیمه خودرو با عمر خودرو یا وضع مالیات یا عوارض بزرگراهی روشهای خوبی برای بالا بردن هزینه استفاده از خودرو فرسوده است.
سعید قصابیان خاطرنشان کرد: وجه غالب کامیونداری در کشور ما خردهمالکی است و شرکتهای بزرگ حملونقل آنگونه که در دیگر کشورها فعالیت میکنند به دلائل مختلف در اینجا پا نگرفتهاند.
وی افزود: در کشور ما شیوه کار معمولا بدین شکل است که یک سرمایهگذار کامیونی تهیه میکند و آنرا برای بهرهبرداری در اختیار راننده قرار میدهد و مکانیزم و نحوه پرداخت دستمزد به راننده تابع قرار و مداری است که بین این دو عنصر حقوقی مستقل و عاقل و بالغ منعقد میشود و بعید است و شاید صلاح نباشد که یک مرجع ثالث اجازه داشته باشد در قرارداد بین این دو دخالت کند و برای نحوه تعامل بین این دو تعیین تکلیف کند.
این کارشناس تاکید کرد: معتقدم شاهکلید حل مشکل خودروهای فرسوده واقعی کردن قیمت سوخت است چرا که هزینه سوخت پارامتر مهمی در جدول هزینههای خودرو است. تا وقتی که در آمد حمل بار میتواند هزینه کامیون و هزینه سوخت آن را پوشش دهد و چرخ زندگی راننده را میچرخاند و به سرمایهگذار سود میرساند اگر آسمان به زمین هم بیاید این کامیون با مصرف هفتاد لیتر در هر صد کیلومتر در جادهها جولان خواهد داد و هوا را آلوده خواهد کرد و هیچ انگیزهای برای تعویض خودرو در سرمایهگذار به وجود نخواهد آمد.
وی اظهار داشت: در این شرایط سرمایهگذار حتی تلاش خواهد کرد تا به لطائفالحیل از پرداخت عوارض و بیمه و مالیات فوق الذکر طفره برود. این طبیعت هر فعال اقتصادی است و جای گله و شکایت ندارد اما چیزی که از دست میرود سرمایه ملی است که در خودرو فرسوده دود میشود و به هوا میرود. بدیهی است که هر چیزی ارزانتر از قیمت واقعیش باشد ریخت و پاشش هم زیاد میشود.
قصابیان با تاکید بر اینکه قبلاً روشهای خرید خودرو فرسوده از مالک و وام دادن به مالک برای تعویض خودرو و مشروط کردن واردات به اسقاط خودروی فرسوده به شکست انجامیده است و آزمودن دوباره آزمودههای قبلی عاقلانه نیست.
او در مورد اظهارات برخی فعالان بخش جادهای که عنوان میکنند «هزینه تهیه کامیونهای صفرکیلومتر 37.5 درصد گرانتر از مدل مشابه تولیدشده در اروپا قیمتگذاری میشود» گفت: این موضوع مفهوم نیست، آیا علت این اختلاف سهم حقوق بازرگانی و عوارض گمرکی است؟ اگر چنین است با اندکی دستکاری در تعرفه واردات میشود این اختلاف را پوشش داد، اگر چنین نیست لازم است توسط فعالان این بخش در این مورد بیشتر توضیح داده شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.