| کد خبر: 162154 |

◄ آشنایی با شگردهای جدید راهزنان جاده‌ای

آیا نباید در هر استان و در پایانه‌های بار، چند دوره کلاس آموزشی برای مقابله و دفاع با راهزنان جاده‌ای برگزار شود؟ الان برای رانندگان این بخش 6 دوره کلاس اجباری مرتبط با رانندگی و حمل بار برگزار می‌شود ولی برای ترفندهای راهزنان جاده‌ای تاکنون آموزشی برگزار نشده است.

تین نیوز

 رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برای امرار معاش باید سرما، گرما خطرات و حوادث رانندگی، بی‌خوابی و کم‌خوابی را تحمل کنند اما چگونه از خود و کالای مردم در مواجهه با سارقان و راهزنان دفاع کنند؟

به گزارش تین‌نیوز، یک فعال بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای با بیان این مطلب به تین‌نیوز گفت:  هر چند وقت یک‌بار خبرهایی منتشر می‌شود که حکایت از آن دارد که دست و پای راننده‌ای را بسته و در بیابان رها کرده و سرمایه یک عمر او را سرقت کرده‌اند و به تازگی نیز خبر قتل یک راننده کامیون توسط سارقان رسانه‌ای شده است.

محمد اتحادی اظهار داشت: آیا نباید از طرف سازمان راهداری یا نیروی انتظامی در هر استان و در پایانه‌های بار، چند دوره کلاس آموزشی برای مقابله و دفاع با راهزنان جاده‌ای برگزار شود؟ الان برای رانندگان این بخش 6 دوره کلاس اجباری مرتبط با رانندگی و حمل بار برگزار می‌شود ولی برای ترفندهای راهزنان جاده‌ای تاکنون آموزشی برگزار نشده است.

این راننده کامیون و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها  افزود: سرقت کالا از ناوگان فرسوده و خسته با آن مخارج سنگین، مصداق ضرب المثل « اسب نفس بریده طاقت تازیانه نیست» است.  

اتحادی به بیان چند مورد شگرد‌های مورد استفاده سارقان در مدت اخیر پرداخت و گفت: برای پیشگیری از سرقت، بهتر است رانندگان به این موضوع توجه کنند که موقع استراحت و خواب، در صورت امکان شیشه‌های خودرو کامل بسته باشند. اگر شیشه پایین باشد راهزنان با  استفاده از اسپری بیهوش کننده مبادرت به سرقت کامیون یا تریلر می‌کنند به خصوص در خیابان‌های خلوت شهرها و در جاده‌های منتهی به انبارهای تخلیه و بارگیری. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی لازم شد رانندگان در جاده‌های بیابانی و خلوت جهت بازدید بار و لاستیک‌ها توقف کنند، اگر خودرویی سواری نیز بعد از کامیون توقف کرد، بهتر است زود حرکت کنند ممکن است راهزن باشند. 

به گزارش تین‌نیوز، این فعال بخش حمل بار جاده‌ای گفت: اگر در حال رانندگی و مواقع شب، مشاهده شد خودروی سواری از شما در حال سبقت است و علامت می‌دهد که لاستیک خودروی شما پنچر شده یا بیرون‌زدگی بار پیش آمده است، توجه شود که ممکن است راهزن جاده‌ای باشد که می‌خواهد خودرو متوقف شود و دست به سرقت بزند.

او تاکید کرد: در چنیدن مورد مشاهده شده است راهزنان در جاده‌ها و خروجی شهرها با علامت به راننده اعلام داشته‌اند یک بار خوب با کرایه عالی جهت بارگیری داریم و با همین روش راننده را به محل خلوت و یک انبار متروکه کشانده و او را کشته وتریلر یا کامیون او را سرقت کرده‌اند. رانندگان مواظب این شگرد باشند هر بار و کالا که کرایه خوب دارد و محل بارگیری آن مشخص نیست و دور از جاده است را قبول نکنند. 

اتحادی اظهار کرد: راهزنان جاده‌ای موقع توقف رانندگان در پارکینگ‌ها و رستوران‌ها پلاک عقب تریلر یا کامیون را باز می‌کنند و بعد از حرکت کامیون یا تریلر در جاده،  با سواری سبقت گرفته و پلاک را در حال حرکت نشان می‌دهند تا رانندگان  در اولین پارکینگ یا کنار جاده توقف کرده و پلاک را تحویل بگیرند و سپس راهزنان حمله کرده و مبادرت به مجروح یا کشتن راننده نموده و دست به سرقت می‌زنند. 

به گزارش تین‌نیوز، وی افزود: راهزنان جاده‌ای به عنوان همکار یا مسافر در بین راه تقاضای سوارشدن می‌کنند و بعد با تهدید سلاح سرد یا گرم، راننده را مجبور به توقف کرده و بلافاصله دیگر راهزنان با سواری کنار کامیون یا تریلر  توقف و  مبادرت به سرقت می‌کنند. 

این راننده کامیون و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها افزود: راهزنان جاده‌ای با سواری کنار کامیون و تریلر توقف و مبادرت به دستکاری موتور سواری خود کرده و از رانندگان کامیون آچار تقاضا و بعد از تحویل آچار برای تشکر آب میوه تعارف می‌کنند و پس از آن همراه کامیون و تریلر حرکت می‌کنند تا آب میوه بی‌هوش کننده و خواب‌آور راننده را مجبور به توقف کرده و پس از آن بتوانند کامیون یا تریلر را سرقت کنند.

اتحادی یادآور شد: راهزنان در شهرها و خروجی جاده‌ها با یک خودروی سواری فرسوده از کنار کامیون یا تریلر تردد کرده و با برخورد به کامیون یا تریلر تصادف ساختگی به وجود آورده و باعث توقف رانندگان می‌شوند و پس از پیاده شدن و درگیری لفظی بین طرفین، دیگر راهزنان که همراه هم بودند بلافاصله وارد کابین کامیون یا تریلر شده و مبادرت به سرقت می‌کنند. 

این فعال بخش حمل بار جاده‌ای گفت: اگر رانندگان در جاده و مواقع شب با سواری از نوع پژو یا زانتیا برخورد کردند که با چراغ گردان در کنار جاده متوقف شده و سرنشینان آن دستور ایست می‌دهند توقف نکنند چرا که با همین روش تعدادی کشنده و تریلر سرقت شده است. شب‌ها دستور ایست فقط در پاسگاه‌های پلیس راه صورت می‌پذیرد.

اتحادی تاکید کرد: رانندگان هنگام تخلیه بار در انبارهای خلوت که فاصله زیادی از جاده دارند به هیچ عنوان شب در این مناطق و انبارها استراحت نکنند، ضمن این‌که کالاهایی مانند ورق استیل، مس و ... مستلزم پوشش کامل با چادر است که مورد سرقت قرار نگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ممنون