| کد خبر: 161356 |

◄ کاستی‌های طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده

با توجه به کمبود بار و زیاد بودن ناوگان، عدم تعادل عرضه و تقاضا و عدم افزایش کرایه‌ها، سرمایه‌گذاری در این بخش مقرون به صرفه نیست.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای معتقد است اگرچه طرح تعویض کامیون‌های فرسوده چند سال است که پیگیری می‌شود؛ اما هنوز کاستی‌هایی دارد.

به گزارش تین‌نیوز، محمد اتحادی در مورد کاستی‌های این طرح به تین‌نیوز گفت: یکی از مشکلات این طرح آن است که  قیمت کامیون‌های جایگزین غیرمنصفانه و گران است. 

این راننده کامیون و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به کمبود بار و زیاد بودن ناوگان، عدم تعادل عرضه و تقاضا و عدم افزایش کرایه‌ها، سرمایه‌گذاری در این بخش مقرون به صرفه نیست. 

وی افزود: دولت باید برای جایگزین کردن کامیون‌های فرسوده و کاهش قیمت کامیون، سود بازرگانی و گمرکی را برای این طرح کاهش دهد. 

به گزارش تین‌نیوز، اتحادی اظهار کرد: در طرح جدید متقاضی باید 2 دستگاه کامیون فرسوده تحویل دهد و یک دستگاه کامیون نو تحویل بگیرد، معضل شراکتی و عدم تفاهم در این مورد دغدغه رانندگان است. 

این فعال بخش ناوگان بار جاده‌ای تاکید کرد: در طرح قبلی یک دستگاه فرسوده و وام با کارمزد 9 درصد مطرح بود که از آن استقبال نشد اما در طرح جدید 2 دستگاه فرسوده و وام ۱۸ درصد تصویب شده است که اگر قیمت 2 دستگاه فرسوده را ۱۰۰ میلیون تومان محاسبه کنیم با وام 18 درصد، کمک دولت به این طرح ناچیز است. 

این عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: ضمن این‌که در طرح جدید برای مالکان کامیون‌های فرسوده که به سن پیری و بازنشستگی رسیده‌اند و نمی‌توانند کامیون جایگزین بگیرند، تصمیمی گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید کامیون فرسوده راننده‌ای را که بعد از 40 سال تلاش در جاده‌ها و با بیماری‌های مختلف و حاشیه‌های زندگی درگیر است، حدود ۸۰ میلیون تومان خریداری کند که برای او مقرون به صرفه باشد زیرا او کامیون جدید با 50 درصد تخفیف نمی‌گیرد و از سوخت کشور که روزانه ۳۰۰ لیتر سهمیه او است نیز استفاده نمی‌کند و در طول ۶ ماه ۸۰ میلیون پرداختی به او جبران می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: در طرح‌ نوسازی کامیون‌های فرسوده، همچنین کامیون ۵۰، ۴۰  ، ۳۰ و ۲۶ سال و ... با  قیمت مساوی مشخص شده است که از نظر مسئولان از رده خارج هستند که در این مورد به راننده اجحاف می‌شود.

او در توضیح این مطلب گفت: اکنون در بازار،  قیمت کامیون ۳۰ سال حدود ۱۱۰ میلیون و کامیون ۲۶ سال که فرسوده است ۱۵۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده که در این طرح برای مالک و رانندگان این نوع فرسوده‌ها مقرون به صرفه نیست که ناوگان خود را تحویل دهند بنابراین باید برای کامیون‌های ۲۶ سال و ۳۰ سال که از نظر مسئولان فرسوده هستند، قیمت‌های بیشتری لحاظ شود.

اتحادی افزود: مشکل دیگر این است که سازمان راهداری فعلاً نوسازی کامیون‌های ۵۰ ساله که ۲۷۰۰ دستگاه هستند را شروع کرده اما  پلیس راهور از ۲۶ سال شروع کرده است و در بعضی شهرها جریمه می‌کند که این بدان معنی است که هنوز بسترسازی نشده جریمه‌ها شروع شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • گلبرگ (محسن سابق) 0 0

    جناب آقای اتحادی:
    کم بود بار در کشور قابل قبول نیست.
    طرح نوبت مجازی باعث شده کامیونهایی که به طور مثال در استانهای خود فعالیت داشتند و به بنادر مراجعه نمیکردند ،به بنادر جنوبی کشور حجوم بیاورند .

    یعنی محل کار کامیونها در قبل از نوبت مجازی تفکیک شده بود .

    مانند شرکتهای حمل و نقل که محل فعالیتشان از هم تفکیک شده است.

    ولی در حال حاضر این تفکیک از بین رفته .
    حتی کامیون تخصصی نفتکش و بونکر و کمپرسی به بخش تجاری دعوت شده اند.
    طرح نوبت مجازی و بدونه حضور فیزیکی،یعنی
    تحریک ظرفیت مازاد .
    طرح نوبت مجازی یعنی:
    از بین رفتن پتانسیل افزایش کرایه.
    طرح نوبت مجازی یعنی:
    هرج و مرج.
    هرج و مرج.
    هرج و مرج