| کد خبر: 160954 |

◄ دلایل عدم استقبال از نوسازی کامیون‌ها چیست؟

هرچند رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است علت اینکه مالکان خودروهای سنگین علاقه‌ای ندارند کامیون‌های فرسوده خود را از رده خارج کنند، پایین بودن قیمت سوخت است اما مالکان کامیون‌ها معتقدند عدم رغبت کامیون‌داران به نوسازی ناوگان دلایل متعددی دارد که قیمت سوخت فقط یکی از آنهاست و برای نوسازی ناوگان تمام این معضلات باید برطرف شود نه فقط یکی از آنها.

تین نیوز

هرچند رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است علت اینکه مالکان خودروهای سنگین علاقه‌ای ندارند کامیون‌های فرسوده خود را از رده خارج کنند، پایین بودن قیمت سوخت است اما مالکان کامیون‌ها معتقدند عدم رغبت کامیون‌داران به نوسازی ناوگان دلایل متعددی دارد که قیمت سوخت فقط یکی از آنهاست و برای نوسازی ناوگان تمام این معضلات باید برطرف شود نه فقط یکی از آنها.

به گزارش تین‌نیوز، چندی پیش و پس از مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی، داوود کشاورزیان در گفت‌وگو با تین‌نیوز پایین بودن قیمت سوخت را موجب عدم تمایل مالکان کامیون‌های فرسوده به نوسازی خودروهای خود دانست.

پس از انتشار این خبر، تعدادی از کاربران تین‌نیوز، پیام‌هایی به این شبکه خبری ارسال کرده و به نقد این نظر رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پرداختند.

در این زمینه یک کاربر تین‌نیوز در پیام خود دلایل عدم استقبال از نوسازی کامیون‌ها را به شرح زیر برشمرد: 
1-سود کلان شرکت‌های خودروساز
الف: قیمت‌های نامتعارف
ب :توافقات شرکت‌های خودروساز با شرکت‌های لیزینگ وتبادل مبالغی در درون وام‌ها داده شده ما بین خود
2-تفاوت قیمت کامیون نقدی و اقساطی توسط شرکت‌های خودروساز که فقط این وضعیت اسف بار را می‌توان مختص شرکت‌های خودرو ساز ایرانی دانست.
3-مسئولیت حفظ ارزش پول بانک‌های عامل
(رانندگان با دریافت وام و قرار گرفتن در فرمول‌های تعیین سود بانک‌ها، عملا باعث حفظ ارزش پول بانک می‌شوند و خود از امنیت سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند)
4-تامین سود شرکت‌های لیزینگ و تحمیل هزینههای گزاف بیمه‌های بدنه به رانندگان با تبانی شرکت لیزینگ و بیمه
5-تامین سود نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز(دلالان)
6-تامین هزینه‌های تعمیر و نگهداری
7-نبود معافیت مالیاتی برای کامیون‌های نو که در تمام دنیا اولین عامل خرید کامیون نو محسوب می‌شود
8-تحمیل هزینه‌های سنگین نقل و انتقال سندهای کامیون‌های نو در دفترخانه‌های اسناد رسمی
9-نبود فرق بین کرایه کامیون نو با کامیون فرسوده
10-ارزانی سوخت مصرفی کامیون‌ها

این کاربر تین‌نیوز، در ادامه پیام خود با بیان این‌که با واقعی شدن یک‌‌باره قیمت سوخت موافق است، اظهار کرد: به طور حتم واقعی شدن قیمت سوخت به بازگشت نظم به کل مجموعه حمل‌ونقل کمک زیادی خواهد کرد ولی باید توجه داشت واقعی شدن قیمت سوخت و باقی ماندن دیگر معضلات، اسباب نارضایتی را فراهم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل فعلی عدم استقبال از نوسازی ناوگان، ایجاد طرح نوبت مجازی در بندرعباس است چرا که تمامی رانندگان کشور از شمال و جنوب و شرق و غرب برای نوسازی و تحمل بدهی های سنگین نگاهشان به مدت زمان انتظار پایانه بندرعباس است که بعد از اجرای طرح نوبت مجازی این مدت زمان انتظار به بیش از 15 روز رسیده است.

 وی افزود:این در حالی است که انتظار می‌رفت بعد از اجرای برجام و بازگشت رونق نسبی به بازار کار، مدت زمان انتظار به 72 ساعت برسد و اگر چنین می‌شد حتما استقبال بیشتری از طرح نوسازی ناوگان صورت می‌گرفت.

 به گفته وی تاثیر روانی خواب پایانه بندرعباس در تصمیمات رانندگان و همسو شدن آنها باطرح‌های کلان کشور به طور حتم تاثیرگذارتر از تاثیرات اقتصادی آن است که با اجرای طرح نوبت مجازی عملا امنیت سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای از بین رفته است. 

این کاربر تین‌نیوز در ادامه پیام خود با تاکید بر این‌که اجرای دست و پا شکسته طرح‌های ناقص و عدم اصلاحات اساسی در این گونه طرح‌ها از جمله نوبت مجازی راه سوءاستفاده افراد سود جو را باز و نارضایتی عموم مردم را در پی خواهد داشت، گفت: وقتی با یک سرمایه اندک 60 میلیونی می‌توان درآمد نزدیک به کامیون 600 میلیون تومانی داشت نگه‌داری کامیون فرسوده صرفه بیشتری از لحاظ ریالی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در واقع با تحریک ظرفیت مازاد در طرح نوبت مجازی و ایجاد بی‌ظمی در بندرعباس کامیون‌داران در امرار معاش خود مانده‌اند چه برسد بخواهند به نوسازی فکر کنند.

 وی دیگر عوامل موثر در عدم استقبال کامیون‌داران از طرح نوسازی را وجود نابرابری و بی عدالتی در حمل‌ونقل، قوانین تبعیض‌آمیز در بنادر (حمل بار توسط کامیون‌های شرکتی)، وجود بی‌نظمی و بی‌انضباطی در پایانه‌ها، بومی‌گرایی در استان‌ها (که باعث تشدید حرکت‌ یک‌سر خالی کامیون‌ها شده)، دریافت کمیسیون‌های نجومی توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل وقوانینی که به طور روزانه تغییر می‌کند و آرامش روانی رانندگان را بر هم می‌زند، ذکر کرد.

این کاربر تین‌نیوز ادامه داد: یک راننده کامیون اگر در شرایط فعلی حمل‌ونقل جاده‌ای کامیون خود را نوسازی کند طی 5 تا 7 سال پرداخت اقساط باید به شرکت‌ها، ارگان‌ها، دلالان، بانک‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل(در کل اشخاص حقیقی و حقوقی) سودهای غیرمنطقی برساند و در پایان زمان اقساطش، یک جسم مریض همراه با یک روح سرخورده و یک کامیون فرسوده که به هزینه‌های تخصصی سرسام آور تعمیر و نگهداری رسیده است، برایش باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس آیا واقعا داشتن یک موتور، یک گیریبکس، یک دیفراسیل، یک شاسی، یک اتاقک که بعد از پایان 7سال پر مشقت اقساط کامیون فرسوده شده و باید به دست کوره بلند ذوب آهن اصفهان سپرده شود، ارزش این همه تحمل استرس، نگرانی و ناملایمات را دارد، قطعا جواب خیر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید 0 0

    سلام
    ممنون از صحبت های مفیدتون
    واقعا چرا باید دولت توقع داشته باشه راننده وارد همچین معامله ای بشه ؟
    ضمن اینکه بایستی زندگی و خانواده را هم تعطیل کرد و در جاده ها بود در آخر هم پلیس راهنمایی با برخورد زننده و بی ادبانه ای جلو شما را بگیرد و تست اعتیاد انجام دهد -
    کسی متوجه هست راننده چقدر سودآوری داشته ؟
    وقتی ماشین را میخری وقتی لیزینگ میکنی وقتی لوازم یدکی میخری وقتی کالا را جابجا میکنی
    در تمام این مراحل کشور در حال سود بردن است ولی دریغ از کمی احترام به رانندگان