◄ تغییر مدل مالکیتی راهکار حل مشکلات حملونقل جادهای است؟
شاید در پی اصلاح نحوه مدیریت وزارت راه و شهرسازی دیگر کامیون داران تک واحدی تهدیدی علیه اقتصاد ملی نباشند، بلکه با برنامهریزی جامع و هماهنگی تمام نقش آفرینان صنایع حملونقلی به برآیندی برسیم که بهرهوری تک واحدیها افزایش جدی پیدا کند، چرا که در شرایط فعلی فقط 4 درصد از کل ناوگان در اختیار شرکتهای حملونقل است که صد البته مشکل آن شرکتها در سفرهای یکسر بار و یکسر خالی دهها برابر بیش از تک واحدیها است.
در زنجیره تامین خدمات حملونقل حلقههای مفقودی وجود دارد که حاکمیت باید در اقدامی منطقی و علمی آنها را شناسایی کرده و قانون ایجاد آنها را برای بخش خصوصی روشن کند، از آن جمله می توان فعالیت های شرکت های مبتنی بر علوم انفورماتیک در چرخه زنجیره ای حمل کالا را نام برد.
به گزارش تیننیوز، مالک نخعی فعال بخش حملونقل جادهای این مطلب را در بخش نظرات کاربران تیننیوز و در پاسخ به یادداشتی به قلم احمد خرم وزیر اسبق راه نوشت که طی آن وزیر اسبق راه گفته بود: «...در اروپا و آمریکا آمار کامیونهای یکسرخالی به دلیل برنامهریزی و داشتن سیستم درست، زیر یک درصد است، اما در ایران این آمار به بالای ۱۰ درصد رسیده است. چرا؟ به دلیل بیبرنامگی در سیستم حملونقل کامیونها و همچنین خودمالک بودن کامیونداران. زیرا این کامیونداران در کشور ما و کشورهای شبیه ما شخصیت حقیقی به شمار میروند. مثلاً یک کامیوندار اگر امروز حال خوبی داشته باشد، کار میکند و اگر حالش خوب نباشد، کار نمیکند. بنابراین کامیون یکسرخالی، بیبرنامگی و کاهش بازدهی ناوگان در سیستم حملونقل باری به ما میگوید یک درصد افزایش GDP یا رشد اقتصادی تقاضا را ۲ درصد بالا میبرد، نه ۶/۱ درصد؛ یعنی ناوگان باید به ازای هر درصد رشد اقتصادی در سال، ۲ درصد افزایش پیدا کند. مسئله دیگر اینکه ناوگان باری کشورمان ۳۶۰ هزار کامیون دارد که بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه آن بیشتر از ۲۵ سال عمر دارند و کاملاً فرسوده هستند...»
نخعی در ادامه پیام خود در پاسخ به دیدگاه وزیر اسبق راه، تاکید کرد: امروزه در حملونقل کشور ما بهویژه حملونقل عمومی مدیریتی واحد وجود ندارد و سازمانها، ارگانها ، حتی وزارتخانههای مختلفی درگیر هستند مانند وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، اتاقهای بازرگانی، گمرکات و... و هر کدام ساز خود را کوک میکنند و هماهنگی لازم را ندارند.
این کاربر تیننیوز، با بیان اینکه حملونقل ترکیبی نکته کلیدی حملونقل حتی در بخش حملونقل داخلی است، گفت: اشارهای میکنم به ساختار حمل کالا در دنیا و تقسیمبندی شرکتهای حملونقل فارغ از مرز بندی کشورها یعنی شرکتهای دیسپچر، کریر (کامیونی، کشتیرانی، ریلی و واگنی ) و فورواردری (حمل ترکیبی) اما در قانون تجارت ایران، هر کدام از این شرکت ها با چه ماهیتی و به چه شکل فعالیت میکنند؟
نخعی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که پیکره دولت بسیار بزرگ شده است اثبات این ادعا در مقایسه بودجههای ستاد با بودجههای عمرانی روشن میشود.
وی افزود: حذف نهادهای موازی ایجاد شده در وزارت راه و شهرسازی مانند شوراها و شوراهای عالی ترابری، ترافیک، ترانزیت و...و بعد از آن تصمیمگیری قاطعانه مقام وزارت در هماهنگی وزارت تحت امر میتواند قدمی موثر در احیا و بهروز رسانی صنایع مختلف حملونقل باشد.
این کاربر تیننیوز، در ادامه پیام خود اظهار کرد: شاید در پی اصلاح نحوه مدیریت وزارت راه و شهرسازی دیگر کامیون داران تک واحدی تهدیدی علیه اقتصاد ملی نباشند، بلکه با برنامهریزی جامع و هماهنگی تمام نقش آفرینان صنایع حملونقلی به برآیندی برسیم که بهرهوری تک واحدیها افزایش جدی پیدا کند، چرا که در شرایط فعلی فقط 4 درصد از کل ناوگان در اختیار شرکتهای حملونقل است که صد البته مشکل آن شرکتها در سفرهای یکسر بار و یکسر خالی دهها برابر بیش از تک واحدیها است.
این فعال بخش بار جادهای تاکید کرد: بنابراین راه حل، تغییر مدل مالکیتی نیست بلکه راه حل در ایجاد قانون، سخت افزار و نرم افزار لازم برای بهینه کردن توزیع سفرها، تفکیک سفرها، تخصیص سفرها و ترافیک لازم نهفته است واین امر میسر نخواهد شد مگر با دخالت علوم مدیریتی، انفورماتیک و حملونقلی و ترافیک.
نخعی گفت: با اتکا به قانون تجارت که بخش حملونقل آن در ابتدای قرن حاضر نگاشته شده است راه این صنعت به نا کجا خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.