| کد خبر: 155525 |

◄ سوئیچ به سوئیچ ؛ طرحی برای بازسازی ناوگان حمل‌ونقل بار برون شهری

این طرح با واکاوی قانون‌های مربوط به واردات خودروی سنگین به صورت محصول نهایی و مونتاژ خودروهای سنگین با واردات قطعات منفصله به صورت (C K D) به شرط همت مجلس و دولت قابلیت اجرایی شدن دارد.

تین نیوز

مالک نخعی*

بازسازی ناوگان حمل‌و‌نقل بار برون شهری – سوئیچ به سوئیچ

مخاطب این طرح

  1. کمیسیون‌های عمران و انرژی مجلس شورای اسلامی
  2. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای
  3. سازمان بهینه سازی مصرف انرژی
  4. سازمان محیط زیست
  5. وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌باشد.

 این طرح با واکاوی قانون‌های مربوط به واردات خودروی سنگین به صورت محصول نهایی و مونتاژ خودروهای سنگین با واردات قطعات منفصله به صورت (C K D) به شرط همت مجلس و دولت قابلیت اجرایی شدن دارد.

در حال حاضر واردات کامیون‌های کشنده و بارکش با تعرفه گمرکی حدود 30 درصد و عوارض شماره‌گذاری و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد حاصل از وارادات با هزینه مضاعفی حدودی 40 درصد ارزش کامیون در اروپا وارد ایران می‌شود. لذا در طرح جایگزینی سوئیچ به سوئیچ بر اساس گذشت دولت از حقوق گمرکی، مالیات بردرآمد و ارزش به عنوان پیش پرداخت درنظر گرفته شود و پلاک کامیون فرسوده بر روی کامیون جدید نصب شود.

انجام کار شامل مراحل زیراست:

1-تصویب قوانین مورد نظر و تعیین تکلیف متولی ارتقا و نوسازی ناوگان عمومی

2-تامین کامیون‌های مورد نیاز جهت ارتقا و نوسازی ناوگان

3-تامین مالی پروژه

4-رقابت تولیدکنندگان داخلی و وارد کنندگان

5-شماره گذاری

شرح

  1. تصویب قوانین

الف ) برای دست یابی به هدف نوسازی ناوگان حمل بار کشور ابتدا باید در مجلس قوانین واردات ckd   با واردات خودروهای تجاری آماده کار را به نحوی با هم تطبیق شود که قیمت کامیون تولید داخل با نمونه مشابه خارجی تقریبا برابر باشد و قیمت هر دو محصول تولید ایران و تولید اروپا در بازار ایران قبل از شماره‌گذاری هم قیمت محصول مشابه در کارخانه‌های اروپا باشد.

برای این منظور تعرفه گمرکی واردات قطعات منفصله کامیون و خودروهای تجاری باید در حدود 2 درصد کل بها باشد تا قیمت تمام شده تولید داخل با قیمت محصول مشابه در اروپا برابری کند.

ب )  وارات کامیون آماده به کار از کارخانجات اروپا نیز باید در حدود 2 درصد ارزش کل باشد و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد و سایر هزینه‌ها از طرف دولت به وارد کننده بخشیده شود تا دوباره قیمت کامیون آماده به کار با قیمت اروپایی آن برابری کند.

ج ) کامیون و خودروهای فرسوده هزینه سربار برای کامیون‌های صفر کیلومتر می‌باشند به نحوی که یک خودروی صفر کیلومتر با یکی از دو شرط زیر قابل شماره گذاری باشد. 

Snap 2017-11-20 at 09.29.08

 

د )  واردات فقط بر اساس نمونه کامیونت، کامیون و کشنده موجود در حال کار در کشور با ظرفیت سنجی انجام شود.

به عنوان مثال ظرفیت حال حاضر ناوگان 10 درصد کامیونت، 15 درصد کامیون های تا ده تن – 20 درصد  کامیون‌های تا بیست تن – 8 درصد کامیون‌های تا 35 تن – 47 درصد کامیون‌های کشنده 40 تا 96 تن باشد و سهمیه واردات فقط و فقط بر اساس وضع موجود در اختیار وارد کننده قرار گیرد تا در مورد یک نوع بارگیر خاص کشور دچار مشکل نشود.

موارد بالا به صورت قانون از طرف مجلس با ضمانت اجرایی لازم تقدیم دولت شود و همه قوانین مربوط به حقوق و عوارض گمرکی،  واردات خودروهای تجاری و کامیون و غیره پالایش و پاک‌سازی شود تا قوانین قدیم با قانون جدید همراه و هم راستا باشد تا تناقص قانونی و در نهایت بهره‌برداری سودجویان در کار نباشد  و هم وزارت خانه‌های مربوطه که در راستای بهینه‌سازی و نوسازی ناوگان فعایت می‌کنند را تحت مدیریت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور درآورد ضمانت اجرا شدن قانون و سیاست‌گذاری‌های مربوطه را از وزیرراه و شهرسازی در خواست نمایند( وزارت صنعت معدن تجارت بخش تولید و واردات و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی در جهت نوسازی ناوگان – گمرکات کل کشور – و سایر نهادها تحت هماهنگی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تولید، واردات، جایگزینی، ورود تازه به ناوگان قرار گیرد).

2 -  تامین کامیون مورد نیاز جهت ارتقا و نوسازی ناوگان باربری کشور

الف) تولید کنندگان داخلی و شرکای خارجی آنها

ب) تولید کنندگان اروپایی و آسیای شرقی

ج) وارد کنندگان مستقل

طی تفاهم‌نامه‌هایی با تولیدکنندگان خارجی و شرکای داخلی آنها ( با شرط سرویس و خدمات پس از فروش محصول خود طی مدیریت بدون واسطه و حذف مدیریت‌های ایرانی بدون واسطه‌گری در انجام خدمات پس از فروش ) مقرر گردد تا سهمی از نوسازی ناوگان کشور را به عهده گیرند و تولیدات خود را به صورت اقساط (با توجه به بارگیری مورد نیاز کشور که در بند قبل ذکر شد) باقیمت فروش در مبدا تولید و در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار دهند و دولت به ازای هریک از محصولات آنها یک خودروی فرسوده معادل همان دستگاه نو از رده خارج کند و پلاک و نمره آن را به کامیون نو اختصاص دهد.

Snap 2017-11-20 at 09.41.36

 

3 – تامین مالی

وام بانک مرکزی و فاینانس خارجی قبلا در کشور ترکیه تولیدات کارخانجات اروپا به صورت اقساط به افراد و شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیه فروخته شده و سیستم بانکی ترکیه با سود حدود 4 درصد ضمانت باز پرداخت اقساط توسط خریداران را انجام داده که در نهایت کامیون با باز پرداخت چند ساله با قیمت اصلی تولید شده بدون اضافه شدن عوارض گمرکی و در قبال جایگزینی شدن کامیون فرسوده با کامیون نو معادل به رانندگان و شرکت ها واگذار شده است. یعنی کامیون را تولید کننده اروپایی به صورت اقساطی به ترکیه فروخته است.

( برای تمام تیپ‌های کامیون درمجموع حدود 12 میلیارد و 500 میلیون یورو نیاز است)

4- رقابت تولید کننده داخلی با تولیدات خارجی

در اینجا می‌توان برای تولید کننده داخلی امتیاز شماره‌گذاری در قبال پرداخت وجه به حساب دولت و شماره‌گذاری جدید به جایی از رده خارج کردن یک کامیون فرسوده را قایل شد و کامیون‌های نوشماره فقط تولیدات داخل ایران باشند و وجه دریافتی در قبال چشم پوشی دولت از حقوق و عوارض گمرکی به حساب دولت واریز گردد. 

5-معاوضه خودروی فرسوده با یک دستگاه معادل صفر کیلومتر

کامیون فرسوده به عنوان پیش پرداخت و بهای کامیون صفر به صورت اقساط پرداخت گردد.

* کارشناس و فعال حمل‌ونقل جاده‌ای

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهپوقرایی خضری 1 1

    نظری ندارم

  • farhad 0 1

    طرح سویچ به سویچ حرف دل همه راننده کامیون های اسقاطی هستش

  • Yousef montazeri 0 0

    سلام ودرود خدمت دوستان رسانه تین نیوز .
    طرح مطرح شده از طرف جناب مهندس نخعی بسیار عالی و گره گشا می باشدبه نظر بنده اگر این طرح به صورت کامل وبدون کم وکاست اجرا شود چاره ساز کلاف سر در گم خودروهای فرسوده خواهد بود .
    امید آنکه مسئولین هم از چنین طرحهای تخصصی که کمک شایانی در جهت بهبود وضعیت حمل ونقل ارائه می شود استقبال کنند.

  • داریوش 0 0

    خیلی عالی کارشناسی کردن

  • حمزه 0 0

    اقای برادر شما فکری به حال بازار کامیون بکن که از دست دلال در بیاد
    و رانندگان بیچاره ای که میخوان ماشین بخرن بتونن بخرن
    اونوقت دیگه کسی نمیره خارج از ظرفیت کامیون بیاره اینور