| کد خبر: 147497 |

◄ هم‌زیستی حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی امکان‌پذیر است؟

اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم نباید یک بخش را فدای توسعه بخش دیگر کنیم، حمل‌ونقل جاده‌ای نباید قربانی حمل‌و‌نقل ریلی شود به خصوص که نیک می‌دانیم کلیه روش‌های حمل‌ونقلی می‌توانند به خوبی در کنار یکدیگر رشد یافته و کار کنند.

تین نیوز

اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم نباید یک بخش را فدای توسعه بخش دیگر کنیم، حمل‌ونقل جاده‌ای نباید قربانی حمل‌و‌نقل ریلی شود به خصوص که نیک می‌دانیم کلیه روش‌های حمل‌ونقلی می‌توانند به خوبی در کنار یکدیگر رشد یافته و کار کنند.

به گزارش تین‌نیوز،  نوشته بالا بخشی از پیامی است که یکی از فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در یگ گروه مجازی مرتبط با فعالان این بخش منتشر کرده است.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: همان‌گونه که همه روزه در اخبار مرتبط با حمل‌ونقل مشاهده می‌شود، حجم زیادی از اخبار مربوط به توسعه حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری در این زمینه، افزایش سهم حمل ریلی از سهم حمل بار، ثبت رکوردهای جدید بارگیری ریلی و ... است.

وی افزوده است: از جمله این موارد می‌توان به مشمول شدن سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به عنوان سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی و محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد اشاره کرد.

وی تاکید کرده است: در نقطه مقابل دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به علاوه 3 درصد عوارض بهره‌برداری از جاده که اخیراً به 4 درصد افزایش پیدا کرده باعث سرازیر شدن بارهای ریل‌پسند به سمت حمل ریلی و کمک به ریل خواهد شد و نوسازی ناوگان با تحمیل هزینه‌های گزاف بر استفاده‌کننده (مالکان خودرو و شرکت های حمل‌ونقل) نیز قابل توجه است و این در حالی است که حمل‌و‌نقل جاده‌ای شریان اصلی اقتصاد کشور و حلقه اصلی حمایت از تولید داخلی و صادرات است.

این کاربر در ادامه آورده است: اگر سیاست‌های کلی کشور بر تولید و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده تأکید دارد باید این نکته نیز مدنظر قرار گرفته شود که حمل و نقل رابط تولیدکننده و مصرف‌کننده است و حمل درب تا درب، انعطاف پذیری، در دسترس و سریع و ارزان بودن ازنظر هزینه‌های تخلیه و بارگیری از مزایای حمل‌ونقل جاده‌ای است و نباید نادیده گرفته شود.

وی یادآور شده است: با توجه به آنچه گفته شد و با در نظر گرفتن اسناد بالادستی و اهداف کلان کشور و وزارت راه و شهرسازی که ازجمله آنها می‌توان به صرفه جویی سوخت، امنیت پایدار اقتصادی، تعهد به کنوانسیون‌های بین‌المللی کاهش آلاینده‌ها و ایمنی جاده‌ها اشاره کرد، به منظور بهینه کردن حمل‌ونقل و پیشگیری از زیان حمل‌ونقل جاده‌ای با از دست دادن سهم بازار حمل در این تغییرات محیط کسب و کار، باید حمل ترکیبی به عنوان  اولویت اصلی راه و شهرسازی، مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر این‌که  زیرساخت‌های لازم جهت حمل ریلی در حال حاضر فراهم نیست، افزوده است: در بسیاری از مناطق امکان احداث خطوط ریلی نه امکان پذیر است و نه صرفه اقتصادی دارد و اصرار بر حمل ریلی تحت هر شرایط نه تنها اقتصای نیست بلکه گاهی هزینه‌هایی را به تولید کننده و مصرف کننده تحمیل خواهد کرد در این شرایط حمل ترکیبی به طور همزمان هزینه‌های حمل را کاهش داده و باعث می‌شود کالا با سرعت و امنیت بیشتری در زنجیره تأمین جابجا شود ضمن این‌که ایمنی جاده‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرده است: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم نباید یک بخش را فدای توسعه بخش دیگر کنیم، حمل‌و‌نقل جاده‌ای نباید قربانی حمل‌ونقل ریلی شود به خصوص که نیک می‌دانیم کلیه روش‌های حمل‌ونقلی می‌توانند به خوبی در کنار یکدیگر رشد یافته و کار کنند.

به گفته وی لازمه این کار تعریف طرح‌های ارتباطی مناسب در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقلی در کشور است که مسیر درستی را برای رسیدن به اهداف کلان حمل ترکیبی که منافع آن شامل حال کلیه ذی‌نفعان اعم از تولید کننده، مصرف کننده و حلقه واصل این دو که حمل‌ونقل است، باز کند.

این کاربر در بخش دیگری از پیام خود خاطرنشان کرده است: باز تعریف موضوع فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای کالا، تغییر در شیوه درجه‌بندی شرکت‌ها، اعطای تصدی تدوین ضوابط تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل‌ونقل و صدور مجوز تأسیس به بخش خصوصی، تجدید ساختار در بدنه ذی‌نفعان بخش حملو نقل جاده‌ای و بازنگری در وظایف و اختیارات صنف و نقش آنها در تصمیم گیری و تصمیم‌سازی‌ها به منظور حضور و تأثیر حداکثری بخش خصوصی از جمله نکاتی است که متولیان امر و سیاست‌گذاران باید بدان توجه ویژه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرده است: اما آنچه ما به عنوان فعالان بخش حمل‌ونقل باید بدان توجه داشته باشیم این است که اگر آگاهی درستی از تغییرات سریع محیط کسب و کارمان نداشته باشیم و خود را با این تغییرات و همچنین تغییرات روز بازار کار و تکنولو‍ژی سازگار نکنیم چه بسا موقعیت و فرصت‌های کاری مان را در اختیار کسانی قرار داده‌ایم که تحلیل و تفسیر درستی از این شرایط نموده و سهم ما را از بازار حمل‌ونقل به خود اختصاص دهند.

این فعال بخش جاده‌ای تاکید کرده است: آنچه در این برهه از زمان برای ما ضروری می‌نماید لزوم تعریف چشم انداز آتی با در نظر گرفتن تغییرات فعلی، تعیین اهداف کلان و سیاست‌های راهبردی جدید و تدوین استراتژی ها و برنامه‌های عملیاتی همسو با شرایط حال حاضر بخش حمل‌ونقل، است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بخش جاده ای ما چند خصوصیت بد دارد

    اولا فرسوده است.
    دوم مصرف بالای سوخت دارد.
    سوم تصادفات بالا است.
    چهارم نقش کامیون ها در قاچاق سوخت غیرقابل انکار است.
    الان در امریکا 70 درصد بارها با ریل جابجا میشوند.

    توی کشورما حمل و نقل جاده ای بالای 90 درصد سهم دارد..


    من هم موافقم مکمل باشند اما باید بخش مویرگی جاده بعهده بگیرد.

    معادن و فولاد پتروشیمی ها باید ریل جابجا شوند تا استهلاک جاده هم کم شود تصاادفات هم کاهش یابد