| کد خبر: 124983 |

نزدیک بودن سپیده‌دم ارتباطات خودرو با خودرو با وجود پابرجایی چالش‌ها

تین نیوز|علاوه بر اجباری ساختن فناوری ارتباطات خودرو با خودرو که اداره ایمنی بزرگراه­های آمریکا در ماه دسامبر 2016 قانون آن را ارائه کرد، وزارت حمل­ ونقل این کشور فعالانه در حال توسعه راهنمای ارتباطات زیرساخت با خودرو (V2I) و آزمون فناوری در مناطق مختلف این کشور است. اولین خودروی مجهز به ارتباطات V2V یعنی کادیلاک  مدل CTS سال 2017 نیز امسال وارد نمایندگی­‌ها می­‌شود.

در جلسه اعلام این قانون، آنتونی فاکس وزیر حمل و نقل آمریکا گفت: «این قانونی است که بیش از 12 سال در مورد آن تأمل شده است. از دیدگاه ایمنی، لزوم این قانون بسیار روشن است».

با این حال، با اینکه رویای خودروهای مرتبط بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود، بسیاری از چالش‌های قانونگذاری و زیرساختی باقی مانده است. شاید مهمترین آنها، نگرانی‌هایی در مورد توسعه‌های فنی است و اینکه به زودی فناوری رادیویی موضوع قانون NHTSA – که با عنوان فناوری ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) شناخته می‌شود- تغییر خواهد کرد و باعث می‌شود که قانون در زمان اجرای آن بلا استفاده شود.

NHTSAتخمین می­زند در صورتی که قانون به طور کامل اجرا شود، کاربردهای V2V می­توانند باعث نجات جان افراد به میزان 1321 نفر در سال شوند. این در حالی است که بنا به فرض، این قانون در سال 2019 بکارگرفته می­شود و تمامی خودروها نیز تا سال 2023 بطور کامل به فناوری ارتباطی (DSRC) مجهز خواهند شد.

با این وجود منتقدان می‌گویند فاصله هفت ساله‌ای که ممکن است‌ تا رسیدن به نرخ نفوذ مورد نظر ایجاد شود، می‌تواند به این معنا باشد که ناوگان آمریکا به فناوری­ای مجهز خواهد شد که در حال خارج شدن از رده است.

راجر لانکتت، تحلیگرStrategy Analyticsو یک طرفدار صریح استفاده از فناوری­های نوین سلولی، می‌گوید: «محدودیت­‌هایی جدی برای فناوری ارتباطات برد کوتاه اختصاصی وجود دارد. این محدودیت­‌ها از نوعی است که باعث می­شود این قدرت به گوشی‌های هوشمند داده شود.

چشم انداز شبکه‌­های سلولی 5G، برای کارشناسان ارتباطات خودرویی وسوسه برانگیز است. امسال، آئودی، بی ام دبلیو و دایملر، ائتلافی را با شرکت‌های مخابراتی کوالکام، هوواوی، اریکسون، اینتل و نوکیا تشکیل دادند تا توان بالقوه شبکه­‌های 5G را برای استفاده در ناوگان آینده مورد مطالعه قرار دهند.

کریستف گروت، معاون الکترونیک شرکت BMW در مراسم اعلام ائتلاف می‌گوید: «ما انتظار داریم که 5G به استاندارد غالب جهانی ارتباطات موبایل تبدیل شود.»

لانکتت می‌گوید: یک مزیت متمایز شبکه‌های سلولی، زیرساختی است که در حال حاضر در قالب دکل‌های مخابراتی ساخته شده است.

برای اینکه قانون جاری اجباری شدن ارتباطات V2V بتواند به حداکثر توان بالقوه خود برسد، شهرها و ایالت‌ها نیاز دارند که دریافت‌کننده‌های ارتباطات برد کوتاه اختصاصی را در اتوبان‌ها و چهارراه‌‌ها بطور گسترده نصب کنند تا با خودروهای مرتبط تعامل کنند. سال گذشته وزارت حمل­ونقل پروژه‌های پایلوتی را در شهرهای نیویورک، وایومینگ و تامپا در ایالت فلوریدا اجرا کرد تا زیرساخت مرتبط را به وجود آورد ولی سؤال‌‌ها همچنان در این زمینه باقی است که این وزارتخانه چگونه خواهد توانست نرخ نفوذ را در بقیه آمریکا گسترش دهد و هزینه آن از کجا خواهد آمد.

به علاوه، طرفداران فناوری سلولی به عملکرد بالقوه‌ای در این فناوری اشاره می‌کنند که پیاده‌سازی آن با استفاده از ارتباطات برد کوتاه اختصاصی سخت‌تر یا غیرممکن است.

یک نمونه آن، ارتباطات دستگاه- با- دستگاه است. این فناوری از زیرساخت شبکه عبور می‌کند، بنابراین، بطور مثال، خودروها و گوشی‌های هوشمند عابرین پیاده می‌توانند بطور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا از تصادفات احتمالی جلوگیری کنند.

قانونگذاران NHTSA، فناوری‌های سلولی و سایر فناوری‌های ارتباطی مانند ماهواره و WiFi را ارزیابی کرده‌اند ولی بخاطر اینکه برای پیاده‌سازی در شرایط امروز آماده نبوده‌اند، آنها را رد کرده‌اند.

کن لئونارد، مدیر سامانه‌های حمل‌­ونقل هوشمند وزارت حمل­‌ونقل آمریکا در یک کنفرانس صنعتی در دیترویت در ماه نوامبر گذشته گفت: «ارتباطات برد کوتاه اختصاصی، تنها فناوری بی‌سیم است که ظرفیت برآوردن نیازها را دارد، من بحث‌های زیادی در مورد اینکه فناوری 5G در حال آمدن است، شنیده‌ام، اما نمیدانم در کدام یک از سال‌های  2018، 2020 یا 2025 باشد».

اهالی صنعت خودرو که سالیانی است بر روی توسعه قوانین و استانداردهای ارتباطات برد کوتاه اختصاصی کار کرده‌اند، به این بحثها به چشم نوعی عامل حواس‌پرتی نگاه می‌کنند.

گری اسمیت مدیرتحقیق و توسعه شرک جنرال موتور می‌گوید: «این فناوری، تنها انتخاب ممکن است. اگر همین الان آن را استفاده نکنیم، فرصتی است که از دست داده­‌ایم».

این بحث‌ها قرار است در دوره 90 روزه تعیین شده توسط NHTSA برای دریافت نظرات پیش از آغاز قانون، شدت یابد.

قانون پیشنهاد شده، به خودروسازان این امکان را می‌دهد که به تأثیرات مشابهی با «سایر فناوری‌هایی که نیازمندی‌های کارایی و سازگاری خاص دارند» ، دست یابند و اسمیت تأکید می‌کند که خودروهای مجهز به ارتباطات V2V، نیاز دارند که با طیفی از فناوری‌های ارتباطی، سازگار و هماهنگ باشند.

در این قانون هنوز مشخص نیست که چگونه این فناوری‌ها قرار است با یکدیگر، نه تنها در خودرو بلکه در کل اکوسیستم حمل‌­ونقل کار کنند. در حالی که فاکس و مدیر NHTSA ، مارک رزکایند، این قانون را به‌ عنوان پایانی بر یک فرآیند طولانی توسعه نام می‌­برند، معرفی آن می‌تواند حاکی از رونق کار ارتباطات در صنعت خودرو باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.