| کد خبر: 162254 |

◄ دو دلیل عمده توقف نوسازی تاکسی‌ در کشور

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، تنهادلیل توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشو را معوقات خودروساز طرف قرارداد دانست و گفت:در تمامی دنیا خودرو ویژه تاکسی دارای آپشن‌هایی است تا مسافر در جابه‌جایی با مشکلی در تردد مواجه نباشد اما، در ایران متاسفانه و به اجبار باید از وسیله نقلیه‌ای استفاده شود که تناسبی با تعاریف تاکسی ندارد.

تین نیوز

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، تنها دلیل توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور را معوقات خودروساز طرف قرارداد دانست و گفت:در تمامی دنیا خودرو ویژه تاکسی دارای آپشن‌هایی است تا مسافر در جابه‌جایی با مشکلی در تردد مواجه نباشد اما در ایران متاسفانه و به اجبار باید از وسیله نقلیه‌ای استفاده شود که تناسبی با تعاریف تاکسی ندارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مرتضی ضامنی اظهار کرد: طبق طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به مالک تاکسی‌های فرسوده 20 میلیون تومان وام با بهره 16 درصد پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد  که در این طرح مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و مبلغ ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می‌شد که به دلیل تاخیر در پراخت سهم خودروساز از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ایران‌خودرو تا به این تاریخ و علیرغم تمامی تلاش‌ها از صدور پیش‌فاکتور خودداری می‌کند.

ضامنی با بیان اینکه «با گروه خودروسازی سایپا به منظور تسریع در  امر نوسازی و حذف ضامن در نوسازی تاکسی‌های فرسوده وارد مذاکره شده‌ایم» گفت: مقرر شده تا برای کاستن از زمان نوسازی در این طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به صورت طرح «کلید به کلید» اجرا شود، مالک تاکسی فرسوده تا زمان تحویل خودروی جایگزین خودروی فرسوده‌ خود را در اختیار داشته و به فعالیت با آن ادامه می‌دهد تا به محض تحویل خودرو، در یک پروسه سه الی چهار روزه خودروی جایگزین به مالک تحویل داده می‌شود.

به گفته وی، در این طرح بخشی از پنج میلیون تومانی که گمرک قاعدتا بایستی کارسازی کند، که به دلیل عدم تحقق این مهم گروه خودروسازی ایران‌خودرو از ادامه همکاری تا حصول طلب خود امتناع می‌کند و این عدم همراهی باعث شده تا از مهرماه سال جاری تاکنون نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودداری خودروساز از صدور پیش فاکتور با تعویق مواجه شود.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با اشاره به  این‌که حدود 4هزار مالک خودروی فرسوده کلیه فرآیند اسقاط خودروی خود را انجام داده‌ و در انتظار صدور پیش‌فاکتور توسط خودروساز هستند، ابرازداشت: موضوع را از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوا در دولت پیگیری و جلسه خوبی را نیز با مسوولان مربوطه برگزار شده اما، خودروساز شروع طرح را به تحقق طلب خود از گمرک جممهوری اسلامی منوط ساخته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یاداور شد: در کشور ۱۸۵ هزار تاکسی فرسوده تا مدل سال ۱۳۸۶ وجود دارد که از این تعداد 72 هزار دستگاه تاکسی فرسوده را تا به امروز از رده خارج شده است، از این تعداد 62 هزار دستگاه خودروی جایگزین تحویل شده و حدود 9 هزار دستگاه تاکسی اسقاط بدون جایگزین بودندکه در آن مالک تاکسی فرسوده با مجوز استانداری و شورای عالی ترافیک، دیگر اقدام به تحویل تاکسی نمی‌کند.

ضامنی با تاکید بر این نکته که دولت و کمیسیون زیربنائی با جدیت پیگری نوسازی تاکسی‌های فرسوده را در دستور کار قرارداده‌اند، گفت: مشکل عمده ما در نوسازی تاکسی‌های فرسوده منحصر بودن به یک گروه خودروسازی است که با اضافه شدن ساپیا به این بخش، قطعا مشکلات به حداقل خود کاهش می‌یابد.

وی به افزوده شدن آریو و برلیانس به سبد تاکسی‌ها در همکاری ساپیا به طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، افزود: مقدمات کار به منظور همکاری با گروه خودروسازی سایپا انجام شده و منتظر هستیم تا این شرکت زمان آغاز همکاری را به اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری اعلام کند.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری با درخواست از نمایندگان مردم در مجلس گفت: قاعدتا نمایندگان مجلس در تخصیص بودجه به نوسازی تاکسی‌های فرسوده از اختیار عمل بیشتری برخوردار هستند و قادر هستند متناسب با نیاز، بودجه کافی به این بخش اختصاص دهند.

وی با اشاره به وجود برخی کاستی‌ها در تولید خودروهای مختص تاکسی در کشور، خاطرنشان کرد: در تمامی دنیا خودرو ویژه تاکسی دارای آپشن‌هایی است تا مسافر در جابه‌جایی با مشکلی در تردد مواجه نباشد اما در ایران متاسفانه و به اجبار باید از وسیله نقلیه‌ای استفاده شود که تناسبی با تعاریف تاکسی ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.