| کد خبر: 142503 |

سامانه‌های داخلی اشتراک سفر سرگردانند/ خارجی‌ها در راه

مدیر یک سامانه اشتراک‌گذاری سفر ضمن برشمردن مزایای راه‌اندازی این سامانه برای محیط زیست وحل مشکلات شهری و بین شهری گفت: مهمترین مسئله، نبود قانون مدون برای ساماندهی این سامانه است.

تین نیوز

مدیر یک سامانه اشتراک‌گذاری سفر ضمن برشمردن مزایای راه‌اندازی این سامانه برای محیط زیست وحل مشکلات شهری و بین شهری گفت: مهمترین مسئله، نبود قانون مدون برای ساماندهی این سامانه است.

مدیر یک سامانه اشتراک‌گذاری سفر با خودروهای شخصی  درباره مشکلات به اشتراک گذاری سفر در ایران گفت: مهمترین مسئله، نبود قانون مدون جهت ساماندهی این سامانه است. اصولا در قوانین ایران برای هیچ سامانه ی جدیدی راه حل وجود ندارد و همگی دچار اصطکاک قانونی هستیم.

مهرداد صیرفی تاکید کرد: به زودی شاهد حضور سامانه های مشابه که مالک آنها کشورهای عمدتا اروپایی هستند در ایران خواهیم بود که البته در حال حاضر هم زمزمه های آن از کشورهای سوئد و فرانسه به گوش می‌رسد. لازم است سامانه‌های موجود داخلی قبل از هجوم آنها به قدر کافی تنومند شود در غیر اینصورت شاهد تقدیم این فرصت به خارجی ها خواهیم بود که استعمار جدید از این نوع است.

مدیر سامانه «باهمسفر» درباره سامانه به اشتراک گذاری صندلی های خالی اتومبیل های شخصی در سفرهای درون شهری و بین شهری توضیح داد: در این سامانه رانندگان قبل از هر سفر، مشخصات سفر خود را شامل تعداد صندلی خالی، مبلغ کرایه به ازای هر صندلی، شرایطی از قبیل ممنوعیت سیگار و ... را در سامانه ثبت می‌کنند و مسافران با جستجو در میان آگهی ها، به رانندگان هم مسیر خود درخواست همسفری داده و در صورت تایید راننده با وی همسفر می‌شوند.

صیرفی در پاسخ به دغدغه‌های امنیت در این سامانه نیز گفت: در این سامانه پارامترهای امنیتی زیادی لحاظ شده که شامل احراز شماره تلفن همراه کاربران،‌ احراز هویت با شماره 16 رقمی کارت بانکی، احراز هویت با تصویر کارت ملی، احراز هویت شبکه های اجتماعی کاربران، احراز جنسیت بانوان و امکان تعیین محدودیت برای فقط همسفران بانو، انتظار از مسافران جهت تطبیق مشخصات اتومبیل با مشخصات ثبت شده در سامانه، انتظار از کلیه مسافران و رانندگان جهت تطبیق مشخصات فردی (شامل تصویر پروفایل و ...) با مشخصات ظاهری همسفر خود. بگونه ای که در صورت عدم تطابق از همسفری اجتناب نموده و فورا مورد را جهت بررسی به سامانه گزارش کند، و نهایتا امتیازات و نظرات هر کاربر از همسفران قبلی خود است.

مدیر این سامانه در خصوص مشکلاتی که اشتراک سفر درون شهرها به رفع آن‌ها کمک می‌کند به تک سرنشینی، آلودگی هوا، حجم ترافیک بالا، ضعف حمل و نقل عمومی، امنیت پایین مسافربرهای شخصی و هزینه سوخت بالا برای اتومبیلهای شخصی اشاره کرد.

به گفته صیرفی در سفرهای بین شهری نیز اشتراک سفر می‌تواند هزینه سوخت بالا برای راننده ها، استهلاک اتومبیل های شخصی و پرداخت آنها از جیب راننده، کرایه های به نسبت بالا، کمبود وسایط حمل و نقل عمومی در ایام پیک سفر و امنیت پایین مسافربرهای شخصی را جبران کند.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات می‌توان به درستی دست به دامان مکانیزم اشتراک سفر شد. این راه حل مدت های زیادی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته و به قول معروف امتحان خود را پس داده و صحیح نیست بیش از این خود را از مزیت های آن محروم کنیم.

مدیر این سامانه افزود: به اشتراک گذاری صندلی های خالی علاوه بر رفع همه مشکلات ذکر شده در بالا، ارزش های جدیدی را نیز ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان گفت با کاهش هزینه های سفر به صنعت گردشگری کمک می‌کند، می‌تواند درآمدی حداقلی جهت اقشار آسیب پذیر که دارای خودرو هستند باشد، موجب افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان و توجه بیشتر به محیط زیست می‌شود، با افزودن خدمات بیمه، می‌توان ایمنی مسافران را نیز بهبود بخشید.

صیرفی ادامه داد: در حال حاضر مسافران مسافربرهای شخصی و به ویژه راننده ها در صورت بروز حادثه، با پیچیدگی‌هایی مواجه خواهند بود. از سوی دیگر در صورت موفقیت این سامانه می‌توان به گسترش خدمات آن به کشورهای همسایه نیز چشم دوخت.

وی در پاسخ به این که آیا برای فعالیت این سامانه با نهادهای ذیربط هماهنگی‌های لازم را انجام داده و از دستگاه‌های متولی کمکی هم گرفته یا نه گفت: پلیس راهور ضمن استقبال از طرح، موضوع را به وزارت کشور و شهرداری تهران ارجاع کرده و توصیه هایی را به ایشان در مورد این سامانه داشته‌اند. سازمان حفاظت محیط زیست مدتها قبل استقبال تلویحی داشتند اما در نهایت هیچ حمایتی نکردند. در سازمان گردشگری هم از طرح استقبال کردند و حتی بخشی از غرفه خود را در یکی از نمایشگاه ها در اختیار باهمسفر قرار دادند.

صیرفی در پاسخ به این که پیگیری‌ها از وزارت کشور تاکسیرانی در این زمینه به چه نتیجه‌ای منتهی شده نیز گفت: در وزارت کشور تا کنون پاسخی به درخواست هایمان دریافت نکرده‌ایم. در اتحادیه تاکسیرانی ضمن همکاری با ایشان در تعدادی پروژه مرتبط با تاکسی، علیرغم اشتیاق ایشان به پیشبرد این سامانه، مشغله زیاد ایشان در پروژه های دیگر تا کنون به سامانه باهمسفر کمکی نکرده‌اند.

مهرداد صیرفی در پایان با اشاره به مشکل فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی افزود: به علت رایگان بودن سامانه و نبود حامی مالی، امکان اطلاع رسانی گسترده وجود ندارد. اما اصحاب رسانه در این امر می‌توانند کمک بزرگی باشند و البته در مراوداتی که با این دوستان تا کنون داشته‌ایم، وضعیت در حال بهبود است.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.