| کد خبر: 141102 |

◄ مسئولان استان قزوین به فکر نجات «تاکسی‌ها» افتادند

در جلسه شورای ترافیک استان قزوین درخصوص برخورد با خودروهای مسافربر شخصی مصوباتی در دستور کار قرار گرفت.

تین نیوز

میثم مالمیر، خبرنگار تین نیوز از قزوین: بعد از مدت ها نارضایتی و اعتراض تاکسیرانان شهر قزوین مبنی بر افزایش خودروهای مسافربر شخصی، 12 مردادماه سال جاری معاون عمرانی استاندار به ضرورت برخورد با این پدیده تاکید کرد.

حالا در میان رانندگان تاکسی بارقه های امیدی ایجاد شده که اگر این تصمیم اجرایی شود، بار سنگینی از دوش 3 هزار و 800 راننده تاکسی در قزوین برداشته می شود.

مدیرعامل تعاونی تاکسیرانان شهر قزوین یک هفته پیش در گزارشی تحت عنوان"معیشت تاکسی ها در مسیر سقوط" به نداشتن امنیت روانی و کاهش کیفیت خدمات تاکسی ها اشاره کرد و معتقد است حجم عظیمی از مسافربران شخص در کنار رانندگان تاکسی مشکلات نابهنجاری را ایجاد می کند.

بعدها مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر قزوین اعلام کرد که طی مکاتباتی با دادستان عمومی و انقلاب قزوین، در نظر دارد در 5 ایستگاه اصلی تاکسی ها، برخورد با خودروهای مسافربر شخصی را اجرایی کند اما گویا عدم هماهنگی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و فقدان دستورات قضایی، اجازه عملیاتی شدن این موضوع را فراهم نکرد. تاکسی ها شهر قزوین که به عقیده شهروندان تعدادشان بیش از مقدار تقاضا است، نزدیک به 8 سال است درکنار نبود تعادل در عرضه و تقاضا، با حجم انبوهی از مسافربران شخصی روبرو هستند و این رقابت ناعادلانه وضعیت معیشتی آنها را تحت شعاع قرار داده است.

رقابت ناعادلانه بین راننده تاکسی و مسافربر شخصی

یک راننده تاکسی در شهر قزوین به خبرنگار تین نیوز گفت: راننده تاکسی از صبح زود که برای حمل و نقل مسافر شروع به فعالیت می کند و تمام امیدش به این است که بتواند پایان روز در این بازار رکود و تورم،  50 هزارتومان درآمد کسب کند؛  اما وقتی وارد کارزار مسافرکشی می شود، تازه می فهمد کسب درآمد تنها یک طرف ماجراست و در کنار همه اینها باید با مسافربرهای شخصی رقابت کند!

«کمال کیهانی» گفت: این رقابت ناعادلانه است، اول اینکه خودروی تاکسی تحت نظارت و مقررات سازمان تاکسیرانی قرار دارد و سالیانه برای عضویت و تمدید فعالیت خود باید مجوزهای مربوطه را اخد کند. امکان تخطی از شئونات اسلامی را ندارد و تمام منابع مادی او به عنوان خودروی تاکسی، برای کسب روزی حلال به کار گرفته می شود.

وی افزود: رانندگان تاکسی به خودروهای شخصی تذکر می دهند اما در بیشتر مواقع تبدیل به نزاع و درگیری و مشاجره های لفظی می شود. مسافربران شخصی عقیده دارند که جابجا کردن 4 مسافر هیچ آسیبی به رانندگان تاکسی وارد نمی کند، اما غافل از آن هستند که گاهی اوقات تمام درآمد و روزی راننده تاکسی به همین 4 مسافر بستگی دارد. البته ما عقیده داریم اگر شخصی می خواهد به شغل تاکسی روی بیاورد می تواند طبق روال قانونی خودروی تاکسی خریداری کند و در این صورت رقابت عادلانه می شود.

برخورد با مسافربران شخصی، نجات معیشت 12 هزار خانوار قزوین

کیهانی در پایان گفت: بعید می دانم مسئولان استان به فکر برخورد با مسافربران شخصی باشند و این وعده ها مانند دیگر وعده های گذشته عملی نمی شود. اما اگر این موضوع در دستور کار قرار بگیرد، به طور حتم زندگی و معیشت 12 هزار نفر بهبود می یابد.

 

دستورات قضایی لازم اتخاذ می شود

معاون عمرانی استاندار قزوین در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: مسائل و مشکلاتی که در جلسه مطرح می‌شود کاملاً شفاف است و باید در حوزه های مختلف این بخش، تصمیمات دقیق و حساب شده اتخاذ کرد.

«علی فرخزاد» گفت: برخورد با مسافربران شخصی، یک بحث جدی است و اگر نیاز باشد از مقامات قضایی دستورات لازم جهت برخورد با این پدیده اتخاذ می شود. خودروهای تاکسی در مبلمان شهری تعریف می شوند و جایگاه خاصی دارند که باید مدیران شهری نیز در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

ضرورت اقدامات فرهنگی در کنار اقدامات قهری

وی افزود: در حین برخورد با این پدیده قطعا با موج فراوانی از نارضایتی ها مواجه خواهیم شد که به نظر می رسد در کنار اقدامات قضایی، ضرورت اقدامات فرهنگی لازم است و پیشنهاد می شود جلسه ای مشترک با متولیان این امر برکزار شود تا راه های برخورد با این پدیده در دستور کار قرار گیرد.

صحبت های معاون عمرانی استاندار در شورای ترافیک استان با اتخاذ چند مصوبه به پایان رسد که مهمترین آن، پیگیری از مراجع قضایی در خصوص جلوگیری از فعالیت خودروهای مسافربر شخصی، مکاتبه با فرمانداران و روسای شورای ترافیک شهرستان‌ها بود.

ابزار فعلی پلیس، جریمه است

رییس پلیس راهور استان قزوین به خبرنگار تین نیوز گفت: خودروهای شخصی اجازه جابجایی مسافر در سطح شهر را ندارند و قانون برای این افراد، جریمه‌ در نظر گرفته است. اما اقدامات دیگری شامل توقیف و غیره نیازمند دستورات قضایی است و پلیس برای برخورد با این پدیده به دستورات ویژه می خواهد.

«سرهنگ مهدی محمدی» گفت:  اجرای برخورد با مسافربران شخصی نیازمند هماهنگی بین دستگاه های اجرایی است و پلیس در اعمال قانون کردن هیچ مانعی را پیش پای خود نمی بیند.به همین دلیل مدیرعامل سازمان تاکسیرانی باید ضمن هماهنگی با دادستان عمومی و انقلاب قزوین دستورات لازم را اخذ کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.