| کد خبر: 136910 |

«راننده تاکسی»، شغلی که مرخصی و بازنشستگی ندارد

شغلی است که بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی شود! البته این شغل علاوه بر اینکه مرخصی ندارد بازنشستگی هم ندارد.رانندگان تاکسی می گویند اگر درآمدمان زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه می‌کنند در واقع چیزی برایشان باقی نمی ماند.

تین نیوز

 شغلی است که بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی شود! البته این شغل علاوه بر اینکه مرخصی ندارد بازنشستگی هم ندارد.رانندگان تاکسی می گویند اگر درآمدمان زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه می‌کنند در واقع چیزی برایشان باقی نمی ماند.

 اسم شغل« راننده تاکسی». هر روز چندین بار سوار تاکسی می شوید و شاید هیچ گاه به سختی کار این قشر فکر هم نکرده باشید. یکی از سخت ترین شغل ها، «رانندگی تاکسی » است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان رانندگی کنند و اگر چند روز به مسافرت بروند یا بیمار شوند و فرصت کار کردن را از دست دهد از مزد آن روز بی بهره هستند.

 این شغلی است که بدون مرخصی است و سرما  و گرما هم سرش نمی شود! البته این شغل علاوه بر اینکه مرخصی ندارد بازنشستگی هم ندارد، در میان رانندگان تاکسی افراد مسن  را می بینیم که همچنان به فعالیت مشغول هستند. راننده تاکسی‌شدن کار ساده‌ای نیست. قبل از اینکه سند و پلاک یک خودروی زرد نارنجی یا سبز به نامتان بخورد و در یکی از خطوط تاکسی یکی از شهرهای کشور مشغول شوید باید هفت‌خان رستم را پشت سر بگذارید.آزمون مسیرشناسی،حساب و کتاب تاکسیرانی،تهیه خودرو تاکسی، صدور مجوز از سوی تاکسیرانی و....تنها بخشی از پیچ و خم های فعالیت در این شغل است.

اما بعد از اینکه راننده تاکسی در این شغل مشغول فعالیت شود تازه باید پای درد و دل هایش بنشینی تا با آن ها همدل و سختی شغلشان را درک کنی. عده ای تصور می کنند که رانندگان تاکسی درآمد آنچنانی دارد. این درحالی است که تعداد زیادی از این قشر گلایه از کمی درآمد و به قول خودشان« بی برکتی» پولشان دارند.

تعدادی از رانندگان تاکسی معتقدند که اگر درآمدشان زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه می‌کنند در واقع چیزی برایشان باقی نمی ماند.

 

شکایت دائمی مسافران یکی از مشکلات اصلی رانندگان

 یکی از رانندگان در خط مرکز شهر مشغول فعالیت است که می گوید:کرایه این خط 2300 تومان است. علاوه بر اینکه عده زیادی از مسافران از این ناراحت هستند که کرایه گران است، مسئله «پول خرد» هم ماجرای دیگری دارد. معمولاً مسافران 2500 تومان کرایه می دهند و انتظار دارند که من 200 تومان را به آن برگردانم. اما همیشه این پول خرد مقدور نیست. وقتی به آنها می گویم پول خرد ندارم با اوقات تلخی در تاکسی را می کویند. همین لجبازی مسافان باعث می شود خسارت تعمیر «در تاکسی» چندین برابر شود.

وی ادامه داد:برخی از مردم پول خرد (صدتومانی و دویست تومانی) را به ما می فروشند و ما ناچار هستیم که این پول های خرد را خریداری کنیم تا بتوانیم ما بقی پول مسافران را پس بدهیم.

این راننده تاکسی می گوید: متأسفانه مسافران به نگاه تحقیر آمیز به ما نگاه می کنند. حتی راضی نیستند کیف پول خود را باز کنند و ببینند پول خرد دارند یا نه!اکثرشان 10هزارتومانی می دهند.

 

 اعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ها عادت شده است

داستان گران‌ شدن کرایه تاکسی‌ها هم که ماجرای دیگری است. در حالی که رانندگان تاکسی از این میزان افزایش ناچیز خوشحال هستند که مردم احساس نارضایتی و گلایه مندی دارند. البته نا گفته نماند که گران شدن کرایه ها را حق مسلم رانندگان می دانند.

یک راننده تاکسی در این باره می‌گوید: اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به عادتی بین مردم تبدیل شده و گریزی از آن نیست. مردم نارضایی خود نسبت به سایر مسائل را در قالب اعتراض به کرایه تاکسی‌ها نشان می‌دهند تا شاید بتوانند بخشی از بار و فشار روانی که بر آنها تحمیل می‌شود را کم کنند. 

وی می گوید: برای اکثر مردم بحث در خصوص افزایش کرایه‌های تاکسی‌ها شروعی برای اظهار نظردر مورد دیگر مسائل و اتفاقاتی است که در جامعه می‌افتد و مردم از آن‌ها ناراضی‌اند. مسافران چانه‌اشان را با اعتراض به افزایش چند درصدی کرایه‌های تاکسی گرم می‌کنند و اغلب تا آخر مسیر در ارتباط با مسائل ریز و درشتی که در بسیاری از موارد اطلاعات چندانی راجع به آن ندارند صحبت می‌کنند. 

این راننده تاکسی ادامه داد: در این میان رانندگان تاکسی ناچارند بدخلقی‌ها، رفتارهای ناشایست، درگیری‌های لفظی مسافران را تحمل کنند تا جریان گران شدن کرایه‌ها عادی شود.  

 

رشد قارچ گونه تاکسی نماها

بیکاری در جامعه باعث شده است که تعداد زیادی از افراد به سمت مسافرکشی پناه می برند. متأسفانه تاکسی ها بر خلاف تصور مردم همیشه دچار مشکلات معیشتی هستند. طی چند سال گذشته با رشد قارچ گونه تاکسی نماها قدرت درآمد رانندگان تاکسی کاهش یافته است. با وجود  طرح هایی مانند اسنپ و تپسی مشاهده می کنیم که مردم دیگر به آژانس ها  و رانندگان تاکسی نمی روند.  

یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در یک خط شخصی در غرب تهران مشغول به کار است بیان می‌کند: خطی که من در آن کار می‌کنم در بسیاری از ساعات روز مسافر ندارد و ما ناچاریم مدت زیادی را صبر کنیم تا4نفر سوار ماشین شوند. در این بین مسافربرهای شخصی که از این مسیر می‌گذرند‌‌ همان تعداد مسافر محدود را هم سوار می‌کنند!  در نتیجه یکی دو نفری که در این گرما سوار تاکسی ما می‌شوند از انتظار خسته شده و پیاده می‌شوند و سوار‌‌ همان مسافربرهای شخصی می‌شوند تا سریع‌تر به مقصد برسند. 

وی می‌افزاید: مسافربرهای شخصی امانمان را بریده‌اند و حسابی کاسبی‌مان را کساد کرده‌اند. به محض اینکه یک عابر وارد خیابان می‌شود، انواع ماشین ها مقابلش توقف می‌کنند و این امر به کار ما لطمه زده است.  امنیت مسافر در خودروهای حمل و نقل عمومی بیشتر است و نیاز است درباره استفاده از خودروهای عمومی فرهنگسازی صورت گیرد و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند. یکی از مشکلاتی که راننده‌های خطی بر آن تأکید کردند افزایش مسافرکش‌های شخصی و تاکسی‌های اینترنتی است. آنها می‌خواهند اعضای شورا شهر راه حلی برای حل مشکل پیدا کنند

 این راننده تاکسی در بیان مشکل دیگری از تاکسی ها می گوید: ایجاد مشکلاتی که هر از چند گاهی از سوی سازمان تاکسیرانی در بیمه تاکسی ها ایجاد می شود بخش دیگری از دغدغه های این قشر است. چندی پیش این موضوع بیشتر شد اما بالاخره با پیگیری های خود تاکسی ها مشکلات بیمه حل شد. بر اساس اعلام تاکسیرانی، ماشین‌های برخی از راننده‌ها فرسوده است، بنابراین باید تعویض شود. اکثر راننده‌ها  از عهده هزینه ماشین‌های جدید برنمی آیند. اما فشارهای پی در پی تاکسیرانی هم آنها را کلافه کرده است.

به طورکلی کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به دنبال پول خرد بودن و... سخت است و به همین منظور، رانندگان تاکسی یکی از صبور‌ترین شاغلین جامعه ما به حساب می‌آیند که در کارشان نه قرار دادی هست، نه مرخصی و نه بازنشستگی.چرا که اکثر آنها مجبورند به خاطر شرایط دشوار معیشتی تا سن و سال بالا فعالیت کنند.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.