پیمان سنندجی در گفتگو با تین نیوز:
◄ یک سوم اتوبوسهای کشور در تهران فعالیت می کنند
تین نیوز | مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی شهر تهران، گفت: پرداخت مابه التفاوت یارانه بلیت اتوبوس وظیفه ای است بر عهده دولت که ظاهرا دولت آنرا فراموش کرده است.
پیمان سنندجی در گفتگو با تین نیوز، تصریح کرد: اگر قرار باشد بر اساس بزرگی ناوگان دولت سهم خود را در بخش یارانه پرداخت كند، تهران اولویت دار خواهد بود. یك سوم اتوبوسهایی كه در كشور در بخش درونشهری فعالیت میكنند؛ در تهران قرار دارد و یك سوم این مبلغ نیز سهم تهران خواهد بود.
وی افزود: به رغم آنكه قانون راهكارهای زیادی را برای كمك به توسعه حملونقل عمومی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تعیین كرده است، اما دولتهای گذشته و اخیر حاضرنبوده و نیستند تا سهم خود را به بخش حمل ونقل عمومی پرداخت كنند.
سنندجی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر كمك به توسعه حملونقل عمومی از دو طریق مصوبات مجلس در خصوص خرید اتوبوسهای جدید و یارانه بلیت حملونقل عمومی و همچنین بند«ق» یا ماده 12 قانون بودجه دولت مشخص شده است.
اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است كه دولت در طول یك دهه اخیر حاضر نبوده سهم خود را در بخش خرید اتوبوس و یارانه بلیت حملونقل عمومی پرداخت كند در این صورت شهرداری تهران مجبور است تا این مابهالتفاوت را از جیب مردم پرداخت كند؛ این در حالی است كه دولتها در تمام دنیا برای توسعه حملونقل عمومی سهم خود را پرداخت میكنند.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: همانطور كه همگان می دانند براساس قانون بودجه سال 94 مجلس مبلغ 245 میلیارد تومان به عنوان یارانه حملونقل عمومی برای تهران و سایر كلانشهرهای كشور تصویب كرده است و یكی از ایراداتی كه میتوان به این مصوبه گرفت این است كه در قانون بودجه سهم تهران به عنوان پایتخت و مهمتر از همه اینكه بزرگترین ناوگان اتوبوسرانی كشور را دارد، مشخص نشده است.
سنندجی اظهارداشت: مسالهای كه در این میان وجود دارد، این است كه مدیران شهری به صورت مداوم در مورد فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی هشدار میدهند، اما در سفرهای استانی رئیسجمهور، این كلانشهرهای دیگر هستند كه به تعداد اندك اتوبوسهای جدید دریافت میكنند.
وی خاطر نشان کرد: براساس برنامه زمانبندی اتوبوسها كه در شهر تهران انجام شده است، ورود اتوبوسهای جدید باعث میشود كه سرفاصله ورود اتوبوسها به داخل ایستگاهها كاهش پیدا کرده و اتوبوسهای فرسوده از رده خارج نیز از ناوگان اتوبوسرانی خارج شوند.
وی درپاسخ به سوالی مبنی بر همراهی یا عدم همکاری وزارت نفت با اتوبوس رانی از محل بند «ق» تبصره بودجه، گفت:مدیر عامل سازمان بهینهسازی مصرف سوخت همكاری خوبی در زمینه اجرای بند«ق» یا همان ماده 12 قانون بودجه با سازمان اتوبوسرانی داشتند. جلسات زیادی نیز در این خصوص برگزار شده است. اما عدم همراهی دولت و مجلس به دلایل خاص مانع از اجرایی شدن مصوبه مذکور در بخش اتوبوس رانی هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.