| کد خبر: 79664 |

عضو انجمن قطعه‌سازان خبرداد:

تولید کاتالیست خودرو با استاندارد یورو۶ از مرداد

تین نیوز | عضو انجمن قطعه‌سازان از برنامه تولید کاتالیست خودرو با استاندارد یورو ۶ از مرداد سال آینده خبرداد و گفت: برای اجرای مرحله اول این طرح، ۱۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

حمیدرضا صمدی در نشست خبری با بیان اینکه تولید کاتالیست خودرو با استاندارد یورو ۶ به منظور بهبود سیستم سوخت‌رسانی خودروها و کمک به حفظ محیط‌زیست از مرداد سال آینده آغاز می‌شود، گفت: برای اجرای مرحله اول این طرح، ۱۴ میلیون یورو سرمایه گذاری شدهاست  و برای تکمیل آن میزان سرمایه‌گذاری به ۲۰ میلیون یورو خواهد رسید.

عضو انجمن قطعه سازان افزود: دولت ظرف سال آینده، برنامه تقسیم‌بندی و ارائه سوخت را در کشور تغییر خواهد داد که بر این اساس، می‌توان امیدوار بود که برنامه سوخت‌رسانی به کشور و جایگاه‌های عرضه سوخت در سال ۹۵ تغییر کند. البته در حال حاضر نمی‌توان گفت که همه سوخت عرضه شده در کشور دارای استاندارد یورو ۴ است اما در عین حال نمی‌توانیم بگوییم که بنزین یورو ۴ در کشور توزیع نمی‌شود، زیرا اعداد مربوط به ظرفیت پالایشگاه‌ها نشان می‌دهد حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بنزین ۸ کلان‌شهر دارای استاندارد یورو ۴ است.

وی تصریح کرد: برای عرضه کاتالیست‌های جدید با شرکت ایران خودرو قرار داد منعقد شده و انعقاد قرارداد با سایپا هم در حال انجام است، هدف ما هم این است که سوخت مصرفی در خودروها باید با سیستم خودرو همخوانی داشته باشد که در این راستا مسئولان دولتی می‌توانند اجبار لازم را ایجاد کنند.

به گفته صمدی، وقتی کاتالیست یورو ۶ بر روی خودروها نصب شود، هزینه بر حسب حجم موتور خودرو بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، حدود ۴۰ تا ۲۰۰ یورو خواهد بود، البته برای بومی‌سازی تولید سیستم کاتالیست در خودروهای بنزینی و دیزلی، قراردادهایی جهت انتقال دانش فنی با شرکت‌های آلمانی، هلندی و روسی منعقد شده که در مجموع، نصب این سیستم بر روی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به کاهش آلایندگی خودروها کمک خواهد کرد، این در حالی است که هم‌اکنون خودروهای دیزلی و حمل و نقل عمومی نه دارای فیلتر دوده هستند و نه سیستم کاهنده آلایندگی اگزوز دارند که این مسئله آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیستم کاتالیست دیزلی در نیمه دوم سال آینده به تولید انبوه می‌رسد، گفت: سیستم کاتالیست بنزین تا نیمه اول سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید. البته از ۱۸ میلیون دستگاه خودروی در حال تردد در کشور، حدود ۱۴ میلیون دستگاه خودرو دارای استاندارد زیر یورو ۴ هستند که در صورت تعویض کنسترهای خودروها در هر سال به اندازه قیمت دو کنستر از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سودآوری حاصل خواهد شد.

صمدی تصریح کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران در حال تردد است که ۵۰ درصد آنها فرسوده هستند و علاوه بر این، ۱۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس در این شهر تردد دارند که ۹۵ درصد آنها فرسوده است، ضمن اینکه ۲۰ درصد از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در حال تردد در تهران نیز فرسوده هستند و ۳۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری و ۲.۳ میلیون دستگاه خودروی سواری فاقد کنستر در تهران وجود دارد.

به گفته وی، عمر ۵.۷ میلیون دستگاه خودرو به پایان رسیده و ۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت غیر استاندارد و آلاینده در تهران تردد دارند که برای رفع مشکل آلودگی هوای شهر تهران باید فکری به حال آنها شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.