پیشبینی انبوهسازی قطارهای زیر زمینی تا ۱۰ سال دیگر
تین نیوز | با اینکه در ایران از سال ۸۲ ساخت، نگهداری و تعمیر قطارهای زیرزمینی شروع شده اما هنوز در این صنعت مشکلاتی وجود دارد که ایران را به تولید مشترک وادار میکند.
یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی مترو در ایران توجیهپذیر نبودن تولید انبوه است. پیشبینی برخی کارشناسان گویای آن است که ایران در ۱۰ سال آینده میتواند در ساخت سیستم رانش قطارهای زیرزمینی اقدام کند.
در استان تهران خدمات مربوط به قطارهای زیرزمینی به شرکت واگنسازی تهران واگذار شده که این شرکت از سال ۸۲ تاسیس و از همان سال خدمات تعمیر، نگهداری و ساخت قطارهای مورد نیاز استان تهران را برعهده دارد. در ادامه امیررضا پیروزمهر، رییس تعمیرات دورهای شرکت واگنسازی تهران به پرسشهای صمت درباره صنعت ساخت قطارهای زیرزمینی پاسخ داده است.
دستاورد ساخت قطارهای زیرزمینی و روزمینی در کشور شامل چه مواردی میشود؟
در سالهای گذشته واگن و قطارسازی در کشور پیشرفت بسیاری داشته و بخش داخلی در کشور توانستند قطارهای روزمینی با کیفیت مناسبی تولید کنند اما در زمینه قطارهای زیرزمینی و مترو تنها این شرکت است که میتواند تولید و ساخت در داخل کشور داشته باشد.
در زمینه قطارهای متروی بین شهری نیز یکی از دستاوردها بومیسازی حدود ۵۵ درصد از قطارهاست. یکی از موضوعاتی که در متروها اهمیت دارد تعمیرات واگن است. اکنون در این زمینه شرکت واگنسازی تهران توانسته پروژه تعمیر و نگهداری کل ناوگان متروی تهران را بر عهده داشته باشد.
با توجه به اینکه در برخی شهرهای کشور اکنون خطوط مترو راهاندازی شده و به بهرهبرداری رسیده است، آیا در ساخت قطارهای مورد نیاز در این خطوط همکاری وجود دارد؟
قطارهایی که در خط۲ متروی مشهد اکنون وجود دارد با توان این شرکت راهاندازی شده اما در دیگر استانها از واگنهایی که در شرکت متروی تهران ساخته میشود، استفاده نمیکنند. در دیگر خطوط متروی کشور این شرکت خدمات دیگری ارائه میدهد که یکی از آنها تعمیرات است.
چه پروژههایی اکنون در شرکت واگنسازی تهران در حال انجام است؟
پروژههایی که اکنون در این شرکت در حال انجام است شامل ساخت۳۰ رام قطار فولادی، ۳۵ رام قطار بدنه آلومینیومی، ۱۶۰ واگن دو طبقه و ۳۰ دستگاه لوکوموتیو برقی میشود که بخش قابل توجهی از آنها تحویل شده اما پروژه هنوز به اتمام نرسیده و ساخت تعدادی از رامها و قطارها هنوز ادامه دارد. نکتهای که در این زمینه وجود دارد زمان ساخت و تحویل سفارشهای موجود است که پیشبینی میشود زودتر از زمان مشخص شده این پروژه به اتمام برسد و امیدواریم شاهد تاخیر در اجرای پروژه نباشیم.
یکی از موضوعاتی در برخی صنایع وجود دارد این است که ایران توان ساخت دارد اما توان طراحی ندارد، در زمینه متروهای زیرزمینی این موضوع چطور است؟
ازجمله موضوعاتی که در صنایع ریلی اهمیت زیادی دارد کشنده قطارهای زیرزمینی، موتور، در و ترمز است که هر کدام از این قطعات استانداردهای پیچیده و خاص خود را دارد. ترمز قطارهای زیرزمینی در دنیا بهدست چند واحد تولیدی اروپایی ساخته میشود که به طور تقریبی همه از طریق آن واحدها ترمز قطارهای زیرزمینی را تامین میکنند.
در زمینه کشنده نکتهای که در کشور وجود دارد این است که ایران در این زمینه توانسته با واحدهای دانشگاهی مرتبط ارتباط مناسبی برقرار کند و بر اساس این ارتباط کشندههای قطار در کشور ساخته شده اما هنوز به تولید انبوه نرسیدهایم. همچنین توانستهایم داخل کشور «در» قطار بسازیم اما در این زمینه نیز هنوز تولید انبوه نداریم.
دلیل این موضوع که ایران نتوانسته محصولات خود در این زمینه را به تولید انبوه برساند، چیست؟
اهمیت این سیستمها در قطارهای شهری بسیار زیاد است و برای استفاده از آنها باید استانداردهای جهانی رعایت شود. این موضوع باعث میشود ساخت و تولید انبوه در کشور زمان بیشتری لازم داشته باشد. همچنین از دیگر عواملی که باعث شده ایران در این زمینهها نتواند به تولید انبوه برسد، فناوری مورد نیاز ساخت این تجهیزات است. با اینکه در کشور دستاوردهای زیادی در این زمینهها کسب شده اما هنوز به فناوری لازم برای تولید انبوه دستنیافتهایم.
با توجه به اینکه اکنون ایران در شرایط اقتصادی جدیدی به سر میبرد و بسیاری از واحدهای تولیدی با استفاده از شیوه همکاری مشترک به انتقال دانش فنی میپردازند، آیا این موضوع به عنوان سیاست تولیدی در زمینه محصولات قطارهای زیرزمینی نیز درنظر گرفته شده است؟
اکنون بیشتر شرکتهای واگنسازی در ایران به صورت همکاری مشترک فعالیت میکنند و شرکت «واگنسازی تهران» نیز با یک شرکت چینی که سهام ایران ۵۱ درصد و سهام طرف چینی ۴۹ درصد است، فعالیت مشترک دارد.
اکنون موضوع انتقال دانش فنی در ساخت رامها و واگنها انجام شده و بر اساس قراردادهایی که امضا میشود قطارها باید در کشور ساخته شوند تا پیشرفت در این زمینه نیز با سرعت بیشتری حاصل شود و ایران بتواند متکی بر دانش داخلی ساخت را انجام دهد. تاثیری که برداشته شدن تحریمهای اقتصادی در این زمینه دارد این است که انجام این پروژهها بیشتر میشود و انتقال دانش فنی با ضریب بیشتری در کشور ادامه پیدا میکند که این موضوع برای واگنسازها اهمیت بسیاری دارد.
اگر ایران بتواند در کشور کشندههای مورد نیاز قطارهای زیرزمینی را به تولید انبوه برساند، آیا سفارش ساخت به حدی وجود دارد که تولید آن در کشور توجیه اقتصادی داشته باشد؟
در صنعت ریلی کشنده به لوکوموتیوی گفته میشود که واگنها را میکشد اما در قطارهای زیرزمینی این کار به صورت رانش انجام میشود و به این دلیل است که پیچیدگیهای بیشتری دارد. اگر سفارش ساخت کم باشد تولید سیستم رانش در کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت. پیشبینی توجیه اقتصادی در ساخت و تولید انبوه سیستم رانش قطارهای زیرزمینی برای ۱۰ سال آینده است.
دلیل این پیشبینی نیز کمبود زیرساختهای مترو در شهرهای ایران است. اکنون در ایران به ترتیب استفاده از قطارهای زیرزمینی، تهران، شیراز و مشهد شهرستانهایی هستند که مترو در آنها وجود دارد و به بهرهبرداری رسیده است.
این موضوع باعث میشود سطح قراردادها و ساخت واگن در کشور به صورت تولید انبوه، کم باشد در صورتی که در شهرستانهای دیگر زیرساختهای قطار زیرزمینی تامین شود و کشور به سمت حملونقل با قطارهای زیرزمینی حرکت کند، طبیعی است که تولید انبوه سیستم رانش و دیگر قطعات قطارهای زیرزمینی نیز توجیه اقتصادی داشته باشد. همچنین کاهش زمان حرکت قطارها موضوعی است که میتواند به توجیهپذیر شدن تولید این محصولات و قطعات در کشور کمک کند.
برای مثال اکنون این سیستم از یک شرکت ایتالیایی خریده میشود که بسیاری از کشورهای دنیا این قطعه را از طریق همین شرکت تامین میکنند. در چنین حالتی است که تولید انبوه میتواند توجیه اقتصادی داشته باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.