| کد خبر: 78592 |

آخوندی: برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت دریافت نشده است

تین نیوز | زمان زیادی از سفر اخیر رئیس‌جمهور به‌همراه برخی از وزیران به كشورهای فرانسه و ایتالیا نگذشته كه دلواپسان دوباره دلواپس شده‌اند. آنها می‌گویند قرارداد خرید ١٣٨ هواپیما از فرانسه نیاز اصلی ایران نبود كه وزیر راه و شهرسازی در اولین اقدام امضا کرد. حالا هم كار به مجلس كشیده و عباس آخوندی دیروز برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به مجلس رفت. هرچند زمان برای ارائه توضیحات او اندك بود و به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس، كار به جلسه دیگری برای پاسخ به سؤال‌های نمایندگان خواهد كشید.
 
نوسازی صنعت هوانوردی در ٨ سال

وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس برای ارائه گزارشی درباره قراردادهای منعقدشده با فرانسه در زمینه حمل و نقل هوایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به فرانسه برگزار شد، گفت: ١٣٨ فروند هواپیما برای نوسازی کل صنعت هوانوردی از سال جاری میلادی (٢ ١٦) از سوی فرانسه به ایران تحویل داده می‌شود. تحویل این هواپیماها از سال جاری به کشورمان آغاز می‌شود و در هشت سال به‌صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می‌گیرد. آخوندی افزود: مهم‌ترین اقدام این وزارتخانه، انعقاد دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بود، به‌طوری که در یکی از قراردادها با شرکت ایرباس، ١١٨ فروند هواپیما به‌صورت اجاره به شرط تملیک با اعتباری حدود ١ ,٥ میلیارد دلار برای ایران خریداری شد.

آخوندی افزود: ٤٥ هواپیمای خریداری‌شده از شرکت ایرباس A٣٢ ، ٤٥ هواپیمای دیگر A٣٣ ، ١٦ فروند A٣٥ و ١٢ فروند نیز A٣٨ است که این هواپیماها برای برد متوسط و قاره‌پیما استفاده می‌شود. او ادامه داد: همچنین قراردادی با شرکت ATR برای خرید ٢ هواپیمای جت ملخی با ظرفیت ٧ نفر منعقد شده که از نظر تعداد صندلی، میزان قرارداد مربوطه بیش از کل صندلی‌های پروازی موجود در ایران است و با این قرارداد ظرفیت ناوگان هوایی ایران به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: درباره نحوه تحویل هواپیماها براساس قرارداد منعقدشده قرار است از سال جاری (٢ ١٦ میلادی) تحویل هواپیماهای ایرباس آغاز و در هشت سال به تدریج به ایران عرضه شود. همچنین هواپیماهای ATR در سه سال به ایران تحویل داده می‌شود. آخوندی تصریح كرد: تأمین منابع مالی این قرارداد نیز یکی از شاهکارهای صنعت هوانوردی است که ٨٥ درصد آن توسط شرکت‌های خارجی و ١٥ درصد آن توسط شرکت ایران‌ایر با قرارداد اجاره به شرط تملیک تأمین می‌شود.


برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت دریافت نشده
آخوندی ادامه داد: قراردادهای منعقدشده میان ایران و فرانسه به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و منابع اولیه اعتباری توسط خود شرکت ایرباس و شرکت ATR به میزان ١٥ درصد تأمین شده است؛ از طرف دیگر برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت دریافت نشده و تضمین بازگشت منابع اعتباری همان عملکرد هواپیماهاست و دولت هیچ تضمین رسمی‌ای نداده است. او تأکید کرد: انعقاد قرارداد میان ایران و فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری، یک اتفاق بی‌نظیر و بی‌سابقه در تاریخ مالی ایران است، در کنار بحث خرید هواپیما، سه یادداشت تفاهم نیز میان ایران و فرانسه امضا شد.

فقط ١٥ فروند هواپیمای فعال با عمر حدود ٢ سال داریم
وی ادامه داد: امروزه اتفاق مهمی در صنعت هواپیمایی در حال شکل گیری است، اگرچه ما حدود ٢٥٦ هواپیما در کشور داریم، اما تنها حدود ١٥ فروند هواپیمای فعال با عمر حدود ٢ سال داریم. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هم‌اکنون ٥٤ فرودگاه در کشور موجود است، ولی ٨ درصد پروازها تنها در هشت فرودگاه صورت می‌گیرد و ٨ درصد پروازهای بین‌المللی نیز تنها از طریق سه فرودگاه انجام می‌شود؛ درآمد فرودگاه امام خمینی(ره) به تنهایی برابر کل ٥٣ فرودگاه دیگر است که این نشان از عدم تعادل مطلق در وضعیت هوانوردی ایران و عدم تعادل جغرافیایی و توجه‌نکردن به مناطق محروم است.

انعقاد قرارداد ١٦ ساله برمبنای عملکرد هواپیماها
وی افزود: این قراردادها به صورت درازمدت است، دوره تحویل ایرباس هشت سال طول می‌کشد و هشت سال دوره بازگشت خرید است؛ که این بدان معناست که دنیا پذیرفته با ایران یک قرارداد ١٦ ساله برمبنای عملکرد هواپیماها انعقاد کند و این بزرگ‌ترین نشانه برای آن است که دنیا پایداری و سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دوره بازپرداخت قرارداد نوسازی فرودگاه امام خمینی(ره) حداقل ٢ سال طول می‌کشد؛ بنابراین شرکتی که صددرصد سرمایه‌گذاری را می‌پذیرد و می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، نشان‌دهنده پایداری جمهوری اسلامی است که توسط تمام قدرت‌های جهانی پذیرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما می‌خواهیم در سطح منطقه و جهان رقابت کنیم و سهم ایران را از سهم بازار جهانی داشته باشیم. برآورد سازمان هواپیمایی کشور آن است که ایرانیان از سال ٩ تا ٩٣ بیش از ١٢ میلیارد دلار از شرکت‌های هواپیمایی خارج فقط بلیت خریده‌اند.وی گفت: ما باید قدرت اول منطقه باشیم؛ یعنی آنکه باید برگردیم به اینکه سهم ما از زنجیره جهانی و ارزش افزوده جهان افزایش یابد. ما درحال‌حاضر برای ١٢ فروند A٣٨ ، قرارداد می‌بندیم تا سهمی از زنجیره ارزش تجارت جهانی در صنعت هوانوردی داشته باشیم؛ این اتفاق ایران را سرافراز می‌کند و ما می‌توانیم سهم خود را از صنعت هوانوردی جهان داشته باشیم.

اشتغال‌زایی با خرید هواپیما
وی ادامه داد: در چهارسال گذشته ١٢ میلیارد دلار ارز این کشور به کشورهای خارجی تنها برای پرواز داده شد که ما می‌خواهیم اینها را در مدت هشت سال پرداخت کنیم. کافی است ما فقط ٤ درصد این سهم را وارد بازار ایران کنیم، آن زمان خواهید دید که تا چه اندازه اشتغال ایجاد می‌شود.

آخوندی تأکید کرد: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم جزء اهداف این وزارتخانه است و از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، آن است که ٢ فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم و تلاش داشتیم تمامی این ٥٤ فرودگاه را فعال و شبکه پروازی را ایجاد کنیم و امید است با این قرارداد ناوگانی ویژه مناطق محروم تأسیس کنیم. وی تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه مناطق محروم کشور هستیم، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه، توسعه صنعت هوانوردی کشور است. به دنبال آن هستیم که ایران را به پنج الی شش منطقه تقسیم کنیم تا سیستم هوانوردی گسترده در کشور ایجاد شود، قرارداد برای ATR عمدتا یک شبکه هوانوردی برای توسعه کشور است و برنامه ما نوسازی ٥ هواپیما در ایران است.

دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به دنبال تشکیل یک شرکت کمپانی ملی هستیم، شرکت لیزینگ هواپیمایی محدودیتش این است که ٢ هواپیما اضافه کند و در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهد، ATR  و ایرباس را تشویق کردیم که از صندوق توسعه ملی به آنان تسهیلات خواهیم داد تا به توسعه شرکت‌های خصوصی اختصاص دهند.

آخوندی توضیح داد: حالا هم‌زمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرباس بسته‌ایم که مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال تمامی هواپیماها در تهران انجام شود و پیش‌نویس این قرارداد را امضا کرده‌ایم.وی با اشاره به اینکه از تعلیق تحریم‌ها دو هفته گذشته است، اظهار كرد: تصور اینکه همه اجزای قرارداد ١ ,٥ میلیارد دلاری تدوین و نهایی شود، گزافه‌گویی است. این امر بسیار طبیعی است که برای قراردادهای بزرگ در ابتدا یک پیش‌نویس قرارداد را امضا می‌کنند و سپس مراحل آن طی می‌شود.وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به جزئیات قرارداد گفت: در قراردادهای اجاره به شرط تملیک خرید ١١٨ هواپیمای ایرباس هیچ بندی برای پرداخت خسارت از سوی این شرکت به ایران در صورت اعمال تحریم‌های مجدد علیه کشورمان، وجود ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.